طاهری
1397/3/3 پنجشنبه حجت الاسلام والمسلمین طاهری: محبت اهل بیت(ع) زبان مشترک شیعه و اهل سنت است امام جمعه تربت جام با اشاره به ارادت اهل سنت تربت جام به اهل بیت(ع) و ریشه تاریخی شعر و عرفان در ین شهر خواستار دبیرخانه دائمی شعر اهل بیت(ع) در این شهر شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام والمسلمین طاهری، امام جمعه تربت جام، در اختتامیه دومین کنگره بین المللی شعر اهل بیت(ع) که به همت دفتر تبلیغات اسلامی در شهرستان تربت جام برگزار شد، با اشاره به این که تربت جام زادگاه 126 شاعر نامدار است، اظهار داشت: تربت جام موسوم به پایتخت وحدت و عرفان است و این شهرستان تلفیقی از شیعه و اهل سنت و بزرگترین شهر مرزی استان خراسان رضوی است.
وی با اشاره به اهمیت شعر در اسلام سرودن شعر را پرتاب موشک به سمت دشمن تعبیر کرد و گفت: پیامبر(ص) خطاب به شاعران فرمود «قسم به آن که جان محمد(ص) به دست او است با این اشعار تیرهایی به سوی آن ها پرتاب می کنید»؛ شعر لباس هنر است بر تن حکمت و گاهی شعر با بیان هنرمندانه حقیقت را ماندگار می کند و ترویج می کند.
حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که اهل بیت(ع) زبان مشترک شیعه و اهل سنت است، افزود: این شهرستان در شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) حدود 10 هزار زائر پیاده دارد که 800 نفر آن از اهل سنت است؛ همچنین اهل سنت تربت جام در ماه محرم الحرام اطعام و نظری می دهند و اسامی اهل بیت(ع) را بر فرزندان خود می گذارند که جایگاه اهل بیت در نگاه جامعه را نشان می دهد.
وی با بیان این که علاقه مندی اهل سنت تربت جام به اهل بیت(ع) در اشعار هم زیاد دیده می شود، خاطرنشان کرد: عبد الرحمان جامی از شعرای معروف اهل سنت که خواهر زاده او هاتفی خلعگردی از شعرای شیعه نشان گر پیوند شیعه و سنی از قرن ها پیش دارد، در وصف امام رضا(ع) می گوید: سلام علی آل طاها و یاسین/ سلام علی آل خیر النبیین/ سلام علی روضه خل فیها/ امامٌ یباهی به الملک والدین.
امام جمعه تربت جام افزود: شعر معروفی از شیخ احمد جامی که می فرماید گر منظر افلاک شود منزل تو/ وز کوثر اگر سرشته باشد گل تو/ چون مهر علی نباشد اندر دل تو/ مسکین تو و سعی های بی حاصل تو؛ نشانگر جایگاه عمیق و رفیع اهل بیت(ع) در دل های شیعه وسنی است. 
وی با اشاره به حال و هوای شعر مذهبی و اهل بیتی در تربت جام اظهار داشت: با توجه به این که این جا زادگاه شعر است و عرفای زیادی در رابطه با اهل بیت(ع) شعر سروده اند و گویش این جا هم فارسی است ما تقاضا داریم که کنگره دائمی شعر اهل بیت را در این جا تأسیس کنید تا در طول سال هر گاه شعری در وصف اهل بیت(ع) سروده شد بتوانیم آن را ساماندهی و ارزیابی کنیم.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما