جمعه 10 فروردين 1403   18:13:07

(مهار تورم، رشد تولید)

print

روابط عمومی؛ چشم بیدار، گوش شنوا و زبان گویای سازمان

  • خلاصه :مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی در گفت وگویی بمناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی تصریح کرد: روابط عمومی در هر مجموعه را می توان چشم بیدار، گوش شنوا و زبان گویای آن سازمان و مجموعه دانست.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، متن گفت وگوی حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی با خبرگزاری حوزه بمناسبت 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی بدین شرح است:
روابط عمومی در هر مجموعه را می توان چشم بیدار، گوش شنوا و زبان گویای آن سازمان و مجموعه دانست.  
این مسئولیت یعنی هم باید اخبار، رویدادها،  و برنامه های سازمان را به سمع و نظر مخاطبان سازمان برساند و هم دیدگاه مخاطبان سازمان یا آن مجموعه را به درستی به مدیران و تصمیم گیران سازمان منتقل کند.  
با چنین دیدگاهی جزء مهمی از سازماندهی هر دستگاهی،‌ مدیریت روابط عمومی و مهم ترین ویژگی مدیران عالی توانایی ایجاد ارتباطات درون و برون سازمانی است و روابط عمومی‌ زمانی‌ می‌تواند نقش‌ راهبردی‌ خود را در سازمان‌ ایفا کند که‌ در تشکیلات‌ سازمان‌جایگاه‌ مناسبی‌ داشته‌ باشد.
این وظیفه خطیر در نهادهای حوزوی تکلیفی سخت تر و حساس تر است زیرا عموم مردم اعم از زن و مرد و بزرگسال، جوان، کودک و خردسال مخاطبان آن ها هستند و با توجه به محدودیت هایی که همواره وجود دارد باید برای ارتباط با آن ها، اطلاع رسانی فعالیت ها به آنان و همچنین شنیدن دیدگاه ها و نظرات و انتظاراتشان و انتقال به مدیران و بخش های مختلف سازمان جهت فعالیت و خدمت رسانی مطلوب تر اقدام کرد.
روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی نیز همواره تلاش داشته است که با این نگاه فعالیت های دفتر را به خوبی بازنمایی کند و همواره حضوری فعال و کارآمد را در رسانه ها و مطبوعات داشته باشد.
امروزه روابط عمومی ها باید بپذیرند که رسانه به عنوان یک ابزار و شیوه برای ارتباط دو سویه است که به شکل ناگزیر باید از آن بهره جست و با وجود شبکه های اجتماعی این ظرافت و حساسیت بیشتر شده است.
روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با دارا بودن یک پرتال قوی که زمینه ارتباط مستقیم با مدیران سازمان را در آن فراهم کرده است و همچنین دارا بودن یک سایت خبری و حضور در شبکه های پیام رسان اجتماعی همواره تلاش داشته است تا در عرصه رسانه و فضای مجازی ارتباط دوسویه وفعالی را داشته باشد.
ارتباط موثر و دوسویه با اصحاب رسانه و خبرنگاران و نخبگان فضای مجازی از جمله برنامه ها و اقداماتی است که بصورت مداوم و پیوسته در دستور کار روابط عمومی دفتر قرارداشته و کارمندان و مدیران این نهاد مقدس نیز از طریق نشریه داخلی و ویژه نامه هایی در جریان اخبار، اطلاعات،  رویدادها و دیدگاه های داخل و خارج از سازمان قرار می گیرند.
برگزاری نشست های خبری نیز از دیگر اقدامات روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برای شنیدن نظرات و دیدگاه های افکاری عمومی در خصوص فعالیت ها و رویدادهاست که مدیران در این نشست ها ضمن تشریح فعالیت ها، آن را در معرض نقد و پیشنهاد خبرنگاران و اهالی رسانه به عنوان نمایندگان مردم و مخاطبان سازمان قرار می دهند و پاسخگوی سوالات و بعضاً انتقادها و شنوای پیشنهادات هستند.
سوال آن است که همکاری مدیر یک سازمان با روابط عمومی مهمتر است یا بدنه؟ تصویب و ابلاغ سیاست های کلی هر مجموعه و تامین قدرت و توان هر مرکز به پشتوانه و تکیه بر مدیر است. البته این بحث در نهادها و مجموعه های مختلف با توجه به جامعه هدف آن مجموعه ممکن است متفاوت باشد، از طرفی ارتباط  و تعامل بدنه مجموعه نیز بسیار مهم است. لازم است تعامل روابط عمومی با بدنه یک تعامل دوطرفه و دوسویه باشد.  
باید اذعان کرد که هنوز روابط عمومی ها نه تنها در مراکز حوزوی بلکه در بسیاری از سازمان ها هنوز نتوانسته اند آن جایگاه شایسته را در نزد روسا و کارکنان بدست بیاورند و بعضاً یک نگاه خدماتی از سوی برخی ازمدیران به آن ها می شود در حالیکه روابط عمومی ها به عنوان مغز متفکر هر سازمان در تمامی فعالیت ها در کنار مدیران باشند و در راهبری، ظهور و بروز بیشتر هر فعالیت و اثرگذاری آن ایفای نقش کنند.
در این میان متاسفانه هنوز ارتباط لازم، ضروری و درخور شأن میان رسانه های کشوری و صداوسیما با نهادهای عالی حوزوی شکل نگرفته است و با توجه به مرکزیت این نهاد ها در قم فعالیت ها آنگونه که شایسته است معرفی نشده و رسانه ها آنگونه که شایسته است از حضور نخبگان حوزوی بهره نمی برند که این امر هم افزایی بیشتر روابط عمومی نهادهای حوزوی و دغدغه مندی بیشتر رسانه ملی دراین خصوص را می طلبد و بی شک مجموعه های حوزوی آماده همکاری در این زمینه هستند.
خوب است دوباره این نکته را تاکید کنم که ارتباط هرچه بیشتر روابط عمومی های حوزوی، هم اندیشی و هم افزایی بین آنان میتواند در بازنمایی فعالیت ها و خدمات فرهنگی طلاب و
مبلغین  که همیشه با کمترین توقع پای کار حفظ و ارایه ارزش های اسلامی و دینی و انقلابی هستند، بسیار موثر باشد.
بی شک حفظ و ارایه ارزش های اسلامی، دینی و انقلابی بویژه در دوره حاضر در گرو ارتباطات و تعاملات بیشتر و حضور فعال و جهادی در عرصه رسانه است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص جهادتبیین، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که اقدامات گسترده علمی را در این امر و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب انجام داده است، حاضر به همکاری و همراهی با رسانه ها در تحقق این بیانیه و جامه عمل پوشاندن به انتظارات و فرامین مقام معظم رهبری است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما