پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:24:58

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه اتقان لازم را ندارد

  • خلاصه :رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه اتقان لازم را ندارد و این بخاطر تصورات غلط از پژوهش است. ما به اسم پژوهش شاهد سطحی نگری در تالیف هستیم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی «رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» در مراسم افتتاح ساختمان جدید کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام در شهر مقدس قم بیان کرد: شرایط فکری، اجتماعی و فرهنگی جوامع در دنیای معاصر به شدت در حال تحول است و اگر حوزه های علمیه همگام با این تحولات سریع، خود را به روز نکنند، قطعا تاثیرگذاری مورد انتظار را در زمینه بسط ایمان و تقوا و تحکیم فرهنگ و معارف اسلامی نخواهند توانست که ایفا کنند.

وی بیان کرد: این جهات نوآورانه و خلاقانه یک قاعده واحد ندارد چون کارویژه های روحانیت و حوزه های علمیه یک قاعده واحدی ندارد بلکه فضاهای مختلف اموزشی، پژوهشی و تعاملات بین المللی و جهات علمی خارج از مرزهای کشور را دارد که هرکدام باید خود را بروز کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت های موردنیاز و تحولات سخت افزارانه یک ضلع گسترش پژوهش و خارج کردن آن از انزواست که تاسیس کتابخانه های تخصصی و در اختیار قراردادن منابع معتبر و کمیاب برای اهل تحقیق از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: اتفاقات جدیدی که در حوزه های علمیه افتاده است، تبدیل تراث عظیم علمی به نسخه های دیجیتال و قابل بارگزاری در سایتهاست که به سهولت در دسترس اهل تحقیق قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، ارتقاء فرهنگ پژوهش را مورد توجه قرار داد و افزود: فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه اتقان لازم را ندارد و این بخاطر تصورات غلط از پژوهش است. ما به اسم پژوهش شاهد سطحی نگری در تالیف هستیم. بسیاری از تالیفات امروزه چه در محیط های دانشگاهی و چه محیط های حوزوی، درواقع تجمیع محتوای چند کتاب است و بالواقع پژوهش نیست.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در زمینه پژوهش با آن مواجه هستیم، اغراق در داشته های خودمان است. به عنوان مثال، در زمینه پژوهش فلسفی، برخی تصور می کنند اگر حکمت صدرایی را کامل بخوانند می توانند به همه شبهات و سوالات پاسخ دهند درحالیکه اینگونه نیست و الان دامنه دانش بسیار گسترده شده است و اگر کسی مسلط به حوزه های فلسفی نباشد، نمی تواند آنگونه که باید و شاید، پژوهش واقعی خود را انجام دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: باید فرهنگ پژوهش در نسل جدید طلاب و حوزویان باید اشراب شود و شوق به آموختن و حرکت در مرزهای دانش لازم است.

وی اتخاذ راهبردهای موثر و نوین را برای حوزه های علمیه لازم دانست و افزود: اگر محققی در گذشته تحقیق می کرد و آن را مکتوب می کرد، امر پژوهش به اتمام رسیده بود اما الان نیازمند راهبرد تکمیل چرخه پژوهش هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، مسئله یابی، تحقیق جامع، نشر، توزیع و به کارگرفتن نتایج در عرصه عمل مراحل چرخه پژوهش عنوان کرد و گفت: در حوزه های علمیه بر روی مسائل فقهی و حقوقی بیشتر کار می شود اما چقدر خروجی از آنها برای حل مشکلات جامعه گرفته می شود؟ چرخه پژوهش وقتی تکمیل می شود که از خروجی های کاربردی و راهبردی در آن مسائل که ضرورت است، استفاده شود.

وی تفسیر موسع از مسئله نشر را نیاز راهبردی عرصه پژوهش عنوان و ابراز کرد: برخی تصور می کنند اگر چیزی قاب مکتوب به خود گرفت، تمام شد و نشر پیدا کرد درحالیکه نشر به معنای هرگونه بازنمایی پژوهش است که قابلیت یادگیری دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: با توجه به ذائقه های مختلف افراد باید به مساله نشر بیندیشیم و پژوهش ها و محصولات خود را در قالب های مختلف مکتوب، صوتی، نرم افزاری و…. تولید کنیم و نشر دهیم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما