به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، در این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین صفایی اصل «نویسنده این اثر» به معرفی کتاب و تبیین فصلها و مباحث مطرح در کتاب پرداخت و گفت: مبانی و ریشههای اصطلاح «تجسم اعمال» را میتوان در آیات و روایات و سپس در کتابهای عارفانی مانند ابنعربی یافت.
وی گفت: مهمترین مبانی محیالدین برای اثبات تجسم اعمال، تجدد امثال، تطابق عوالم، تجرد قوه خیال و قدرت خلاق انسان در دنیا و آخرت است. وی بر اساس مبانی یاد شده معتقد است حیات برزخی هر انسانی در گرو آن چیزی است که در دنیا به دست آورده و انسانها در صورتهای اعمال خیر و شرّ خویش حبس میشوند.
نویسنده کتاب «تجسم اعمال» تصریح کرد: بر مبنای چینش عوالم هستی نیز هر موجودی که در دنیا تحقق یابد، مثالی در عالم ملکوت و همچنین وجودی عقلی در عالم جبروت دارد؛ بدین ترتیب، ظاهر اعمال با باطن آنها که در دیگر عوالم وجود دارد، عینیت داشته و به محض تحقق عمل در نشئه دنیا، جزا بهعنوان امر جداییناپذیر آن محقق میشود و در ظرف قیامت ظهور مییابد.
در این نشست علمی، پس از نقدهای حجت الاسلام والمسلمین گرجیان و محمدرضا فریدونی، نویسنده اثر به پاسخهای اجمالی پرداختند و مقرر شد در تجدید چاپ کتاب، نقدهای مطرح برطرف شود.
این نشست به طور همزمان در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد.
کتاب «تحلیل انتقادی مبانی و نتایج تجسم اعمال از منظر ابن عربی» از سری کتابهای ذیل همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت است که در سال جاری به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 350 نسخه و در 285 صفحه منتشر شده است.