به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در نشست علمی «امنیت و تمدن» از سلسله نشست های علمی «رویکرد تمدنی در مسائل راهبردی» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه نگاه ما به تمدن با رویکرد دینی است، اظهار داشت: در مسأله تمدن ما به دنبال به کارگیری دین در زندگی روزمره خود در ابعاد مختلف هستیم.
وی گفت: آنچه انسان را به حرکت وا میدارد، دو دسته است، یکی محرک های معرفتی و دانشی یا برخاسته از معرفتهای کاذب و وهمیات است، گاهی افراد خیال میکنند به معرفت رسیدهاند در حالی که دچار توهم شدهاند؛ دسته دیگر، محرکهای انگیزشی است که برخاسته از امیال یا ناخواستنیها خواهد بود.
* تمدن توحیدی به معنای تجلی دین در تمام ابعاد زندگی انسان است
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تمدن در نگاه توحیدی اسلامی به معنای تجلی دین با همه ظرفیتها در تمام شئون زندگی انسان است، تصریح کرد: تمدنی که ما داریم، وقتی در همه شئون زندگی ورود کند، اسلامی خواهد بود؛ به همین خاطر است که تمدن کلانترین و بزرگترین سامانه زیست است که بشر موفق به ساخت آن شده است.
وی، تجلی دین در قرآن را مصداق مفهوم ملت دانست و افزود: دعوای ما در سطح بین الملل دعوای تمدنی است؛ دین در قرآن کریم معنای بسیار دقیقی دارد و در ریشه شناسی و واژه شناسی دین در قرآن کریم به این مفهوم میرسیم که جوهره دین به معنای فرمانبرداری است و انسان فرمانبردار از مرکز قدرت می باشد اما مهم این است که از چه کسی فرمانبرداری میکند.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: انسان ضعفهایی دارد و به همین دلیل نیازمند مرکز قدرت است، مهم این است مقام قدرت را چه چیزی ببینیم، اسلام میگوید مرکز قدرت خداوند متعال است، خداوند مالک روز قیامت است و در دنیا هر جور کار کنیم در روز قیامت نسبت به آن پاسخگو خواهیم بود؛ تنها قدرتی که مالک روز قیامت است، خداوند و تنها کسی که باید از او اطاعت کنیم خداوند است.
* تفاوت امنیت در تمدن اسلامی با تمدن شرک آلود
وی با اشاره به نقش تمدن در زندگی انسان، گفت: تمدن به ما میگوید اگر در تمام شئون زندگی خود تابع خداوند هستیم و شرک زمینهای برای بروز و ظهور نداشته باشد، دارای تمدن اسلامی خواهیم بود.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به معنای امنیت در تمدن اسلامی اشاره و تصریح کرد: امنیت در تمدن توحیدی و اسلامی با امنیت در تمدن شرک آلود متفاوت است، امنیت در تمدن اسلامی علاوه بر بقا دنیایی با بقا اخروی هم تعریف می شود ولی در تمدن شرک آلود حرفی از امنیت اخروی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در تمدن شرک آلود تنها تأمین منافع ملی در نظر گرفته میشود، افزود: یک تمدن شرک آلود هرقدر بتواند استعمار کند مانند انگلیس و فرانسه و آمریکا، دریغ نخواهد کرد و بسیاری از این کشورهای غربی با توحش و استعمار توانستهاند به رشد و پیشرفت برسند. در موزه پاریس جمجه مردم الجزایر که توسط فرانسویها کشته شدهاند نگهداری میشود و مکرون با وقاحت میگوید بابت این موضوع حاضر به عذرخواهی نیستیم.
تمدن شرک آلود همان توحش فرعونی است
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، تمدن شرک آلود را مانند توحش فرعونی توصیف کرد و اظهار داشت: آمریکا وقتی ژاپن را با بمب اتم مورد هدف قرار داد که ژاپن اعلام کرد تسلیم شده است، مادامی که ژاپن مقاومت میکرد، چنین کاری نکردند و حاصل این مسأله این بود که تا به امروز ژاپن تابع قانون اساسی است که آمریکا برای آنها تعیین کرده است و از جنگ جهانی تا به امروز تحت سیطره و اشغال آمریکا هستند.
وی گفت: انسانها از دولت اطاعت میکنند چون به امنیت نیاز دارند؛ قدرت اصلی خداوند متعال است و اگر متکی به قدرت الهی نباشیم، امنیت ما به صورت واقعی تأمین نخواهد شد، اگر در دنیا به دستورات الهی عمل نکنیم، امنیت ما به صورت واقعی تأمین نخواهد شد.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امنیت را دستاورد تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: انسان مؤمنی که مطیع خدا و رسول و امام و فقیه جامع الشرایط باشد، به آسایش و آرامش خواهد رسید، این موضوع در سورههای مختلفی از قرآن کریم مطرح شده است.
وی افزود: تعالیم قرانی و اسلامی به ما میگوید امنیت با کفر و شرک و ظلم به دست نخواهد آمد، حتی اگر در دنیا بتوان با ظلم و توحش امنیت دنیایی را تأمین کرد، قطعاً امنیت ما در آخرت از دست خواهد رفت، امنیت ما باید در دنیا و آخرت تأمین بشود.
* امنیت اقتصادی جامعه برای اسلام بسیار مهم است
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه امنیت اقتصادی جامعه و مردم در اسلام مهم است، اظهار داشت: اگر کسی نه از سر گرسنگی و اضطرار، بلکه شغل او دزدی بود و به اموال مردم تعرض کرد، اسلامی میگوید باید دست او را قطع کرد؛ خداوند متعال در مسأله امنیت قوانینی وضع کرده است که با اجرای آنها امنیت همه تأمین خواهد شد و لازمه این موضوع پایبندی به احکام اسلامی است.
وی با بیان اینکه نباید ایمان ما آغشته به ظلم بشود تا امنیت ما محفوظ بماند، افزود: کسی که به دیگران و یا حتی به خودش از طریق نافرمانی از دستورات دین ظلم کند، امنیت خود را به خاطر انداخته است؛ یکبار برای همیشه باید احکام الهی را از منظر امنیت به مردم توضیح دهیم و به درستی تشریح کنیم، مردم درک درستی از مسأله امنیت دارند.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به اهمیت موضوع امنیت در سورههای مختلف قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: آیات 74 تا 90 سوره مبارکه انعام به مسأله امنیت اختصاص داده شده است؛ در این آیات از مردم سؤال میشود که چه کسی برای داشتن امنیت حق بیشتری دارد؟ کسی که پیرو خداوند و دستورات الهی است یا کسی که از نمرود پیروی می کند؟ در حقیقت میگوید تمدن توحیدی مستحق امنیت است یا تمدن متوحش و شرک آلودی که اهل ظلم و فساد است؟
وی افزود: قرآن می فرماید در تاریخ اقوام و گروههایی بسیار قویتر از مشرکین عربستان بودهاند که خداوند آنها را نابود کرده است و در این زمینه فرعونیان را مثال میزند و به ماجرای عبور حضرت موسی(ع) و یارانش از نیل و نابودی فرعون در این مسیر اشاره میکند.
* رضاخان امنیت را از جامعه گرفته بود
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه استبداد رضاخانی امنیت را از مردم گرفته بود و بانوان میترسیدند که حجاب داشته باشند، تصریح کرد: بسیاری از علما و بزرگان ما تبعید، شکنجه، زندانی و حتی شهید شدند، اما همانطور که قرآن کریم به ما قول داده بود، در نهایت ظالمان نابود شده و ما پیروز شدیم؛ در ماجرای طبس بنی صدر آماده باشها را لغو کرده بود و همه در خواب بودند اما نیروهای آمریکایی وارد کشور ما شدند و برنامه ریزی دقیق و تجهیزات بسیاری داشتند اما در نهایت نابود شدند و امنیت ما از سوی خداوند متعال تأمین شد.
وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه انفال، خاطرنشان کرد: مؤمن در قرآن کریم به دو معنی است، وقتی به خداوند مؤمن گفته میشود، یعنی کسی که امنیت میدهد اما وقتی پیرامون انسان از لفظ مؤمن استفاده میکنیم، یعنی کسی که صاحب امنیت شده است؛ انسان مؤمن کسی است که مطیع و تابع و همواره در حال اطاعت از خداوند متعال است.