جمعه 10 فروردين 1403   09:50:55

(مهار تورم، رشد تولید)

print

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کرد؛

بهانه های بنی اسرائیلی؛ سد راه ازدواج آسان

  • خلاصه :دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی به بیان نکاتی در خصوص ازدواج آسان پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سن ازدواج جوانان، بهانه‌های بنی اسرائیلی است که والدين برای هر یک از خواستگاران عنوان می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا فجری دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن تبریک سالروز ازدواج امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) به بیان نکاتی در خصوص ازدواج آسان پرداخت و گفت: انسان بنا بر سرشت و ماهیت خویش هماره از فردگرایى گریزان بوده و به دنبال شریکی برای تشکیل خانواده و محملی برای رفع نیازهای غریزی و جنسی خود بوده است.

وی اضافه کرد: ازدواج هرچند یکى از مهمترین و حساس‌ترین مراحل زندگى انسان ها به شمار می‌رود اما امروزه به یکی از چالش‌های اصلی جامعه ما تبدیل شده است و ما شاهد هستیم که جوانان کمتر به این امر مقدس روی می آورند و الان این موضوع در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کرد: افزایش ناگهانی و چشم گیر میانگین سن ازدواج طي چند دهه اخير، تا جايي است که بر اساس آمارها ۹۵ درصد از کسانی که در سن ازدواج هستند، ازدواج نمی‌کنند. چنین آماری در واقع به معنای به صدا در آمدن زنگ هشدار است، اما این معضل صرفاً معلول شرایط ویژه اقتصادي کشور ما نیست و چه بسا اهم علل آن تغيير در سبک زندگي ما و انتظارات و نگرش‌های نسل جوانی است.

وی با اشاره به یکی از مهمترین عوامل روی آوردن خانواده ها به ازدواج سخت به جای ازدواج آسان، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سن ازدواج جوانان، بهانه‌های بنی اسرائیلی است که والدين برای هر یک از خواستگاران عنوان می‌کنند؛ همچون اینکه آیا جوان دارای شغل هست یا نه؟ اگر دارای شغل هست، درآمدش چقدر است؟ آیا شغل دایم و ثابت و ماندگار هست یا نه؟ آیا خانه و ماشين و ... دارد یا نه؟

حجت الاسلام والمسلمین فجری خاطرنشان کرد: متأسفانه بیشتر سؤالاتی که خانواده دخترخانم از آقاپسر می پرسند به مظاهر مادی برمی گردد تا مظاهر دینی و اخلاقی! چراکه تصور می کنند اگر دخترشان با پسر متمکن و ثروتمندی ازدواج کند، خوشبخت می شود. اما از آنجا که رسیدن به این ملاک‌ها زمان زیادی می‌طلبد، به‌ناچار از ازدواج در ابتدای جوانی محروم می‌شوند و به این طریق سن ازدواج افزایش می‌یابد و در بسیاری از موارد شانس ازدواج با مرد ایده آل را از دست می دهند.

وی عنوان کرد: این درحالی است که در فرهنگ دینی ما که تجلی آن در پیوند حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) شکل یافته عاری از هرگونه شاخصه های مادی به این معناست و صرفاً به همان مادیاتی توجه شده که برای شروع یک زندگی ساده لازم است و تماماً متمرکز روی شاخصه ایمان و اخلاق است.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی ابراز کرد: رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند «إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسَادٌ كَبِيرٌ؛ هرگاه كسي به خواستگاري نزد شما آمد و دین‌داری و امانت‌داری او را پسنديديد به او زن دهيد؛ كه اگر چنين نكنيد، در روي زمين تبهكاري و فساد بسيار پديد خواهد آمد».

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بهانه های بنی اسرائیلی اصرار و اجبار دختران از سوی والدین به اتمام تحصيلات عاليه براي شانس بهتر است که موجب تأخیر در ازدواج می‌شود، گفت: با کمال تأسف در جامعه امروز، چرايي تحصيل و علم‌آموزی فراموش شده و علم‌آموزی براي دانستن بيشتر، جاي خويش را به علم‌آموزی براي مدرك بالاتر،‌ شغل مهم‌تر و درآمد افزون‌تر داده است.

حجت الاسلام والمسلمین فجری مطرح کرد: متأسفانه برخی از والدین نیز تحصیل را راهی برای درآمد افزون‌تر دانسته، به‌جای حساسیت بر ازدواج‏ فرزندانشان، بر تحصيل آنان حساس هستند و حاضرند تمام سختی‌های زندگی را تحمل کنند تا فرزندانشان با داشتن مدرک بالاتر، به شغل پر درآمد دست یابد.

وی ادامه داد: این‌گونه والدین از این نکته مهم غافل‌اند که تحصيل يك كمال بوده و ازدواج يك ضرورت است، چرا که تأخیر در ازدواج، آن هم در شرایط کنونی موجب به خطر افتادن دین فرزندان می‌شود، در حالی که حفظ دین از هر چیز واجب‌تر است و تحصیل و علم‌آموزی نیز زمانی قرین کمال و پیشرفت است که در راستای حفظ و تکمیل دین باشد.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه طبق آموزه های دینی، بی‌نیازی حقيقى در حفظ سرمايه دين و ايمان است كه در زندگى جاويدان انسان راهگشای اوست، نه مواهب مادّى زودگذر فانى، عنوان داشت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «آگاه باشيد! اگر اساس دين و ايمان خود را حفظ كنيد، از بين رفتن چيزى از دنيايتان به شما زيان نمى‏رساند و بدانيد با تباه ساختن دين خود، آنچه را از دنيا براى خويش نگه‌داشته‌اید سودى به حالتان نخواهد داشت».

وی در پایان یادآور شد: دگرگوني در علت تحصيل(علم‌آموزی براي مدرك بالاتر،‌ شغل مهم‌تر و درآمد افزون‌تر) باعث شده است كه اولاً بسياري از دختران، درس خواندن در سطوح عاليه را بهانه‌ای براي تأخیر ازدواج بدانند و بهترين گزینه‌های ازدواج را به بهانه تحصيل رد نمايند و ثانیاً یکى از انگیزه‌های آنها براى ازدواج، نیاز اقتصادى باشد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما