پنجشنبه 9 فروردين 1403   23:18:36

(مهار تورم، رشد تولید)

print

برگزاری کرسی علمی - ترویجی «بررسی نظریه پوشش اسلامی بارویکرد تنزیلی» در موسسه معصومیه

  • خلاصه :مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه مسئله پوشش در واقع یک معرف شخصیت است تا طمع هرزگان نسبت به خانم ها قطع شود، حکمت پوشش اسلامی را دفع آزار از زنان دانست.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در کرسی علمی - ترویجی «بررسی نظریه پوشش اسلامی بارویکرد تنزیلی» که به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به آیه 59 سوره احزاب، پوشش سر را معرف شخصیت جامعه مؤمنین دانست و اظهار داشت: در این آیه به زنان مسلمان گفته شده است که سرهای شان را با جلابیب بپوشانند و رعایت این پوشش، سبب تمایز زنان مؤمنه از سایر جوامع می شود.

وی با بیان اینکه مسئله پوشش در واقع یک معرف شخصیت است تا طمع هرزگان نسبت به خانم ها قطع شود، حکمت پوشش اسلامی را دفع آزار از زنان دانست و گفت: با توجه به شأن نزول آیه احزاب، می بینیم که حکم تکلیفی و وجوبی پوشش اسلامی در جامعه تازه مسلمان، برای وقتی است که جامعه اسلامی و شخصیت اسلامی شکل بگیرد و این پوشش معرف این جامعه باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: رعایت پوشش اسلامی بعد از شکل گیری شخصیت و جامعه اسلامی و به ویژه دفع آزار، امری لازم و ضروری است و ما برای تعیین ویژگی های یک شخصیت مسلمان و جامعه مسلمان، باید شاخصه هایی را به عنوان بینش، گرایش و رفتار در خود نهادینه کنیم تا ما را به عنوان مسلمان بشناسند.

وی با بیان این که اگر کسی لوازم پوشش اسلامی را پذیرفت، باید هنجارهای آن را نیز رعایت کرده و به آنها جامه عمل بپوشاند، افزود: طرح مسئله تنزیل در پوشش اسلامی به این معنا نیست که هر کس از یک نقطه آغازین باید شروع کند تا به نقطه اوج برسد، بلکه هر کس در هر مرحله ای به جامعه اسلامی پیوست باید مراتب و هنجارهای پوشش در این جامعه را رعایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به آیه 35 سوره احزاب، پوشش را وسیله حرمت نهادن بر مؤمنان برشمرد و گفت: یکی از کارهای مهمی که باید در جامعه امروز صورت گیرد این است که در مسئله پوشش اسلامی، تمرکز بیشتری روی زنان مؤمنه داشته باشیم و آنها را به عنوان الگو معرفی کنیم.

در ادامه این کرسی ترویجی، حجت الاسلام والمسلمین داودی به عنوان «ناقد» اظهار داشت: درست است که حجاب یا همان پوشش اسلام مساوی با عفاف نیست، ولی برای واکسینه کردن جامعه و حفظ عفاف، نیاز است این پوشش را رعایت کنیم، البته منظور این نیست که هر کس پوشش ندارد بی عفت است، ولی باید به عفت جامعه نیز توجه داشته باشیم؛ چون عدم پوشش ممکن است عفت جامعه را به مخاطره بیندازد و زمینه را برای بی عفتی مهیا کند.

در بخش بعدی نشست، حجت الاسلام والمسلمین عشایری نیز به ارائه نکاتی در مورد پوشش اسلامی پرداخت و گفت: باید بررسی کنیم که نظریات مطرح شده در این باب موضوعیت دارند، یا طریقیت؟ و این که گزاره پوشش که معرف شخصیت زن مطرح می شود آیا تعبدی است، یا عقلی؟ تا به نتایج بهتری در مسئله پوشش اسلامی دست پیدا کنیم.

در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به ارائه نکات پایانی بحث پرداخت و بیان داشت: جامعه اسلامی وقتی به یک تراز خاصی در پوشش می رسد، اشخاص هم باید خود را موظف به پوشش تراز کنند و هنجارها و ملزومات اجتماعی را رعایت نمایند؛ حجاب شرعی، علامتی برای زنان وابسته به جامعه اسلامی و پوشش، هنجار جامعه اسلامی است و حکومت اسلامی نیز ضمن رعایت هنجارها، باید زیرساخت های تربیتی برای این نوع پوشش در جامعه را ایجاد کند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما