پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403   03:52:43

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت گرفت؛

برگزاری کرسی ترویجی «آسیب‌‌شناسی رابطه عزت ملی و مرزبندی با دشمنان بر اساس بیانیه گام دوم»

  • خلاصه :کرسی ترویجی «آسیب‌‌شناسی رابطه عزت ملی و مرزبندی با دشمنان بر اساس بیانیه گام دوم» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار ش
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، کرسی ترویجی «آسیب‌‌شناسی رابطه عزت ملی و مرزبندی با دشمنان بر اساس بیانیه گام دوم» که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد سحرخوان به عنوان «ارائه دهنده» و حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده به عنوان «ناقد» و دبیری علمی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی غرسبان به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سحرخوان با بیان این که عزت ملی جزو کلیدی‌ترین مفاهیمی است که در ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) جزو پرکاربردترین کلمات است، اظهار داشت: در اندیشه معظم‌له، «عزت ملی» دارای منشأ است و عزت حقیقی تنها در سایه دینی بودن تأمین می‌شود.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب گفت: به بیان ایشان «در منطق قرآن، عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند و متعلق به هر کسی است که در جبهه‌ خدایی قرار می‌گیرد. در مصاف بین حق و باطل، بین جبهه‌ خدا و جبهه‌ شیطان، عزت متعلق به کسانی است که در جبهه‌ خدایی قرار می‌گیرند. این،منطق قرآن است. در سوره‌ فاطر می‌فرماید: «من کان یرید العزّه فللّه العزّه جمیعاً».

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که مفهوم عزت ملی پیوند وثیقی با مقوله فرهنگ دارد، تصریح کرد: از نظر امام خامنه‌ای فرهنگ اصلی‌ترین عامل تشخص یک ملت است، خودباوری و هویت‌یابی فرهنگی تمدنی نشانه بارزی از عزت در یک ملت است؛ مقام معظم رهبری در تعریف «عزت ملی» در عرصه فرهنگی فرموده اند: عزت ملی در عرصه‌ فرهنگ به این است که یک ملت به سنت‌های خود پایبند باشد، برای آنها ارج قائل باشد، مقلد فرهنگ‌های بیگانه و مهاجم نشود. «عزت ملی» در ساحت‌های گوناگون جامعه نیز معنا و مفهوم می‌یابد، برای مثال «عزت ملی» در حوزه اقتصادی به معنای اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و عدم وابستگی، در حوزه علمی به معنای نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، در عرصه سیاست خارجی به استقلال رأی و عدم تحمیل‌پذیری و در عرصه مدیریت و اداره کشور حفظ کرامت انسانی است. همچنین عوامل ایجاد عزت ملی عبارتند: ایستادگی ملت، استکبارستیزی، خودباوری، نفی خودباختگی، دین مبین اسلام، اتحاد و همدلی، مشارکت عمومی و تولید علم.

وی، قرآن کریم و استفاده از آموزه‌های ارزشمند و گرانقدر آن را از منشأهای عزت اسلامی عنوان کرد و آن را عنصر اصلی عزت مسلمانان اسلام دانست و افزود: اسلام است که ملت‌ها را زنده می‌کند و به آنها عزت می‌بخشد و عمل به دستورهای آن، عین عزت و شرافت است.

حجت الاسلام والمسلمین سحرخوان با بیان این که خودباوری اتکای به نیروی درونی یک ملت و خودباوری ملی یکی دیگر از منابع تأمین‌کننده‌ عزت ملی است، اظهار داشت: یک ملت وقتی می‌تواند از کرامت، عزت و موجودیتش، به معنای واقعی کلمه دفاع کند که مستقل و متکی به نیرو و اراده‌ خود باشد و با توکل به خداوند متعال، پیوسته این آمادگی را حفظ کند.

وی گفت: دشمن شناسی و ایستادگی در مقابل دشمنان موفقیت هر ملت در پیشرفت‌های خود، نسبت معکوسی با نفوذ بیگانگان و دشمنان در آن کشور دارد؛ یعنی هر گاه نفوذ یک قدرت خارجی (گر چه علناً اظهار دشمنی نکرده باشد) در بین مردم و فضای سیاسی آن کشور بیشتر باشد، فاصله‌ آن ملت از آینده‌ای همراه با عزت و افتخار بیشتر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: هر نظام سیاسی که توانسته باشد به ملت خود تکیه کند و سرچشمه‌ ایمان، اعتماد به ‌نفس و وحدت ملی را میان آنان جوشان سازد، خواهد توانست در برابر نفوذ بیگانگان مقاومت کند.

وی با بیان این که مرزبندی ما برای تعیین دشمنان و دوستان، حفظ عزت ملی است، افزود: عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، شاخصه هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین المللی اند.

حجت الاسلام والمسلمین سحرخوان خاطرنشان کرد: مراد از آسیب شناسی رابطه عزت ملی و مرزبندی با دشمنان، شناسایی آن دسته از عوامل مهم و مؤثری است که می تواند فرایند تحقق اهداف را تغییر یا متوقف و یا به طور محسوس کُند کند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما