يكشنبه 16 ارديبهشت 1403   21:59:19

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

شریف لک زایی مطرح کرد؛

از تشریح فعالیت دومین کنگره علمی تا ضرورت حکمت سیاسی متعالیه

  • خلاصه :دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با اشاره به برنامه های دومین کنگره علمی حکمت سیاسی متعالیه، ضرورت برگزاری این کنگره را تبیین کرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، شریف لک زایی در افتتاحیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: اگر این مفروض پذیرفته شود که هر تمدن و نظام سیاسی، مولود اندیشه و فلسفه سیاسی است، پرسش این است که فلسفه سیاسی مسلمانان و فلسفه سیاسی انقلاب کبیر ایران چیست؟ بدین منظور نیازمندی به یک فلسفه سیاسی برخاسته از فرهنگ اسلامی – ایرانی بیش از پیش آشکار است.

وی افزود: ما نیازمند آن هستیم که برای حل مسائل نظری سیاست، به امتداد اجتماعی و سیاسی فلسفه اسلامی بپردازیم و با پی‌ریزی بنیادی برای سیاست، بتوانیم کاستی‌ها را جبران و راه را برای تحول و پیشرفت جامعۀ اسلامی فراهم کنیم. بازشناسی و بازخوانی و بازنگری انتقادی وضعیت موجود و ارائه فلسفه سیاسی متناسب زمانه می‌تواند ما را به سمت وضعیت مطلوب یاری کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه اظهار داشت: امروز در حال برگزاری دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه با محوریت «دولت» هستیم و در طی یک سال گذشته مباحث جدیدی از سوی اساتید و پژوهشگران به منظور غنابخشی و توانمند سازی فلسفۀ سیاسی اسلامی طرح و انتشار یافته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه طی این دو سال گذشته نشست های متعددی برگزار شده است، تصریح کرد: نشست دوم به دولت از منظر حکمت متعالیه می پردازد و بخشی از مقالات ما در این راستا تقریر شده است که در روز اختتامیه رونمایی خواهد شد.

لک زایی مسیر علمی را مسیری دانست که باید به آرامی طی شود و خاطرنشان کرد: ادبیات خوبی در حکمت سیاسی متعالیه طی یک دهه به وجود آمده است که ما را به فلسفه انقلاب اسلامی می رساند.

وی بیان داشت: در زمینه فقه سیاسی متعالیه کارهای ارزشمندی صورت گرفته است که مجموعه مباحث در قالب آثار مستقلی منتشر می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: چاپ 12 اثر مستقل در حوزۀ مباحث فلسفه سیاسی متعالیه از فعالیت های این کنگره بوده که با عناوین زیر منتشر شده است: مقدمه‌‌‌ای بر حکمت سیاسی متعالیه؛ مفهوم‌شناسی حکمت متعالی سیاسی، مقایسه انسان شناسی از منظر هابز و علامه طباطبایی، درآمدی بر اخلاق فلسفی در حکمت متعالیه، درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، فلسفه سیاسی صدرالمتألهین، خوانش سیاسی متون حکمت سیاسی متعالیه، مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، امنیت متعالیه، سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم رساله الشواهد الربوبیه، حکمت سیاسی متعالیه، فلسفه علم سیاست و حکمت متعالیه.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما