پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:59:29

(مهار تورم، رشد تولید)

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد؛

انتخابات و شرایط انتخاب شوندگان از دیدگاه امام خمینی(ره)

  • خلاصه :عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به شرایط انتخاب شوندگان از دیدگاه امام خمینی(ره) گفت: حضور پرشور و حداکثری مردم پای صندوق های رأی زمینه ساز حل مشکلات کشور است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، علی اکبری معلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به تبیین شرایط انتخاب شوندگان از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: یکی از نکات مهم و مورد تاکید امام خمینی(ره)، موضوع انتخابات، حضور همیشگی مردم در صحنه و شرایط انتخاب شوندگان است. حضرت امام (ره)، به ملت شریف ایران وصیت کرده که در تمام انتخابات کشور حضور همیشگی داشته باشند؛ چه انتخابات ریاست‌جمهوری، چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین رهبر. ایشان بویژه به روحانیون تاکید می¬کند که در مسائل جامعه خصوصاً در امر انتخابات، در صحنه باشند.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره)، همه را مسئول سرنوشت کشور و اسلام دانسته و مسامحه در این امر مهم و عدم حضور در انتخابات و سرنوشت کشور را گناه بر می¬شمارد؛ چرا که عدم حضور مردم در صحنه، سبب روی کار آمدن افراد نالایق، بی تعهد، سرسپرده به قدرت‌های بزرگ، متملق، چاپلوس و نوکر¬مآب می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: امام راحل معتقد است، حضور این نوع افراد در حکومت شاهنشاهی پهلوی، موجب صدمات غم‌انگیز به اسلام و ایران شد. بنابراین، به منظور  پیشگیری از صدمات غم‌انگیز به اسلام و ایران و برای حل مشکلات کشور، شرایطی را برای انتخاب شوندگان مورد تاکید قرار می‌دهد.
 
وی افزود: امام خمینی(ره) برخی از ویژگی ها و شرایط لازم برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اسلامی ایران را با محوریت اسلام و مردم یادآوری می¬کند. به نظر ایشان، کاندیداها «متعهد به اسلام، جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی»، «از متوسطین و محرومین جامعه»، «حامی محرومان و مستضعفان»، «غیر وابسته به شرق و غرب»، «بدون گرایش به مکاتب انحرافی» و «تحصیل کرده و مطلع بر مسائل روز و سیاست های اسلامی» باشند.

اکبری معلم تأکید کرد: حضرت امام(ره) تاکید دارد که ملت در انتخاب رئیس جمهور و وکلای مجلس با دو طبقه مشورت نمایند؛ اول، از طبقه تحصیل کرده روشنفکر؛ که دارای تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی ایران، با اطلاع از مجاری امور، غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و مشهور به تقوا باشند. دوم، از طبقه علما و روحانیون؛ که دارای تقوا و تعهد به جمهوری اسلامی ایران باشند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: امید است دست‌اندرکاران امر انتخابات اعم از سیاست-گذاران، مجریان و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، به گونه‌ای عمل نمایند تا در فضای آزاد و رقابتی، حضور تمامی طبقات مردم در انتخابات و تعیین سرنوشت خویش تسهیل شود؛ تا هیچ عذری برای شرکت در انتخابات باقی نماند.

* مردم و انتخابات در اندیشه امام خمینی(ره)

وی تصریح کرد: آگاهی بخشی مردم و جلب رضایت مردم از شاخص های مهم در فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) است.

اکبری معلم ابراز کرد: حضرت امام(ره)، آگاهی بخشی مردم را در جمهوری اسلامی ایران و نظام مردم سالاری دینی، یک وظیفه همگانی می داند که بایستی به صورت مستمر انجام شود. در واقع، این نکته، یک شاخص و اصل مهم در فلسفه سیاسی ایشان است.

وی اظهار داشت: از نظر بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، در نظام مردم سالاری دینی، همه موظف به آگاهی بخشی مردم هستند؛ زیرا مردم بصیر و آگاه، در انتخابات و آرای خود اشتباه نمی کنند. بر فرض اگر اشتباه کنند، آثار سوء این نوع اشتباه، بهتر از آثار سوء تحمیل رأی بر مردم است.

* اهمیت حضور مردم در انتخابات در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد: امام خمینی(ره) حق تعیین سرنوشت و تعیین زمامداران کشور را برای مردم یک حق قانونی، شرعی و انسانی می‌داند و بر آن تاکید می  ورزد؛ در واقع، در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره)، نقش و رأی مردم در حکومت و اداره امور جامعه، یک نقش اساسی است.

وی عنوان کرد: سرّ تاکید امام راحل بر حضور همیشگی مردم در تمامی انتخابات کشور آن است که استمرار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و تحقق هدف های آن(اجرای احکام و قوانین الهی و استقرار نظام عادلانه اجتماعی)، منوط به رضایت و پشتیبانی مستمر مردم است.

اکبری معلم با بیان این که امام خمنی(ره) حضور همیشگی مردم در صحنه را سرّ موفقیت نظام می‌داند و بنا بر همین حقیقت ملموس، بر حفظ پشتوانه مردمی نظام و در جلب محبت و نظر مردم تاکید دارند، بیان داشت: به دست آوردن دلِ مردم و نگه داشتن پشتوانه مردمی نظام مبتنی بر اندیشه امام خمینی(ره)، یک شاخص و اصل مهم تلقی می  شود؛ دلیلش آن است که اگر مردم از سیاست و حکومت کنار گذاشته شوند و یا کناره بگیرند، خطر دیکتاتوری در حکومت جدی می‌شود. که غیر شرعی بوده و باطل است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این اصل مهم، همه ما موظف به آگاهی‌بخشی مستمر به مردم هستیم؛ چراکه از دیدگاه امام، مردمِ بصیر و آگاه، در انتخابات و آرایِ خود، اشتباه نمی  کنند؛ برفرض اگر هم اشتباه کنند، آثار سوء این نوع اشتباه، بهتر از آثار سوء تحمیل رأی به مردم است. حضرت امام بر اساس این باور، در سیره عملی خود نشان داد که رأی اکثریت مردم، معتبر و لازم الاتباع است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه به نظر امام راحل، مردم در جمهوری اسلامی ایران، مردمی مؤمن، آگاه و آزاد هستند، گفت: وقتی مردم آزاد باشند، نتیجه آزاد بودن مردم در انتخابات، انتخاب فرد صالح خواهد بود. به اعتقاد ایشان، آرای عمومی خطا نمی  کند.

وی با اشاره به اینکه حضور پرشور و حداکثری مردم پای صندوق های رأی زمینه ساز حل مشکلات کشور است، تصریح کرد: امید است مردم عزیز ما با درک واقعیت و حساسیت زمان، با حضور معنادار در انتخابات، در تعیین سرنوشت خویش و انتخاب اصلح، پیروزی را برای خود و کشور عزیز ما رقم بزنند و زمینه حل مشکلات کشور را فراهم سازند؛ همچنین امید است با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم توسط مسئولان امر و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، زمینه افتخارآمیز حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو فراهم شود.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما