استاد گروه تاریخ مؤسسه امام رضا(ع) در «شبهات جدید در زمینه تاریخ اسلام و تشیع»؛ گسترش شبهات علمی با انگیزه های سیاسی و اقتصادی به سطح عرفی و اعتقادی

استاد گروه تاریخ مؤسسه امام رضا(ع) در «شبهات جدید در زمینه تاریخ اسلام و تشیع»؛

گسترش شبهات علمی با انگیزه های سیاسی و اقتصادی به سطح عرفی و اعتقادی

حجت‌الاسلام طبسی، تخفیف شبهات از سطح علمی به سطح عرفی را توطئه دشمنان خواند و گفت: در اکثر شبهات، انگیزه های سیاسی و اقتصادی دخیل است و در صورت بی توجهی به تدریج به شبهات اعتقادی تبدیل می شود و فرقه ها و گروه های معاند شیعه برای تأثیرگذاری شبهات و رسیدن به اهداف شومشان، مطالب شبهه ناک علمی را در میان مردم عادی با ابزارهای مختلف مطرح کرده و سیاهنمایی می کنند.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه‌السلام)، نشست علمی «شبهات جدید در زمینه تاریخ اسلام و تشیع» با ارائه حجت‌الاسلام محمد محسن طبسی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در حضور جمعی از طلاب و پژوهشگران رشته تاریخ اهل بیت علیهم السلام و به همت معاونت پژوهش مؤسسه امام رضا(ع) در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد.

استاد گروه تاریخ مؤسسه امام رضا(ع) با اشاره به گسترش شبهات و تهاجم سنگین دشمنان به تاریخ اسلام و تشیع اظهار داشت: با توجه به فعالیت گسترده گروه های مخالف و معاند با مکتب شیعه در فضای مجازی و حقیقی، امروزه شبهات زیادی به صورت مطالب رسانه ای و کتب ضاله در میان جامعه ترویج و گسترش داده می شود.

وی معنای شبهه را کلام حق نما عنوان کرد و گفت: شبهه خودش را شبیه به حق نشان می دهد؛ بدین جهت شبهه، کلام حق نما است و امام علی علیه السلام در خطبه 38 نهج البلاغه در تعریف شبهه می فرماید: «شبهه را به این خاطر شبهه مى‌گویند که شبیه حق است»؛ از این جهت خطرناکترین نوع شبهه، شبهات عرفی است که مخاطب آن عموم مردم هستند؛ لذا معاویه با این گونه شبهات، توانست در میان لشکریان امیرمؤمنان علی علیه السلام تفرقه و تردید ایجاد کند.

حجت‌الاسلام طبسی، تخفیف شبهات از سطح علمی به سطح عرفی را توطئه دشمنان خواند و تصریح کرد: فرقه ها و گروه های معاند شیعه برای تأثیرگذاری شبهات و رسیدن به اهداف شومشان، کتب ضاله و مطالب شبهه ناک علمی را در سطح عرفی و در میان مردم عادی با ابزارهای مختلف مطرح کرده و درباره اسلام به ویژه مکتب تشیع، سیاهنمایی می کنند.

وی نوع مواجهه با شبهات را مهم دانست و تأکید کرد: با توجه به این که در اکثر شبهات، انگیزه های سیاسی و اقتصادی دخیل است ودر صورت بی توجهی به تدریج به شبهات اعتقادی تبدیل می شود؛ از این جهت مبلغان و روحانیان گرامی توجه داشته باشند که در مواجهه با شبهات باید کمال دقت و حسن برخورد را رعایت کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به راهکارهای مواجهه با شبهات اشاره کرد و گفت: طبق دستور ائمه اطهار علیهم السلام و روایت «كونوا دعاة للناس بغير ألسنتكم»، دعوت مردم به حقایق اسلام باید با رفتار و عملکرد صحیح صورت بگیرد، مواجهه با شبهات باید هوشمندانه و به دور از تنش و دفاع غلط باشد.

وی افزود: سیره پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در تبلیغ اسلام و حسن رفتار با مردم برای ما درس است؛ بیان محاسن کلام اهل بیت علیهم السلام،  منطق محکم، مستدل و دلنشین، ارتباط گیری و همدردی با مردم، بیان ساده و عرفی مطالب، دوری از اصطلاحات سنگین و حوزوی، پاسخ های نقضی و در مواردی که بحث و مجادله از روی عناد و لجاجت است، برخورد مناسب و تغافل می تواند بسیار مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام طبسی، مراجعه به آثار جدید در زمینه پاسخ به شبهات را تأکید کرد و گفت: تلاوت روزانه قرآن و دقت نظر در حقایق کلام وحی، احتجاج طبرسی، مناظرات اصحاب امام صادق علیه السلام، جلد 47 بحارالانوار، کتاب چند سؤال از محضر استادم و سایت مؤسسه ولی عصر عجل الله تعالی فرجه می تواند در پاسخ دادن به شبهات، مؤثر باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما