مدیر گروه مشاوره مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):تحول مشاوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشهود است/ طلاب به رشته مشاوره اهتمام ویژه داشته باشند

مدیر گروه مشاوره مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):

تحول مشاوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشهود است/ طلاب به رشته مشاوره اهتمام ویژه داشته باشند

مدیر گروه مشاوره موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: مشاوره امروز مثل تبلیغ یکی از رسالت های طلبه است ، مشاوره از پشتوانه های اسلامی  بسیار متأثر است ، طلاب باید به این رشته اهتمام ویژه ای داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)، حجت الاسلام والمسلمین زینتی در نشست علمی ضرورت مشاوره و جایگاه آن که در سالن همایش این موسسه برگزار شد،  با بیان این موضوع  که مشاوره، امروز یک موضوع تخصصی در عرصه ارائه خدمات هدایتی و ارشادی است و جایگاه بسیار رفیعی دارد، اظهار کرد: برای اینکه به جایگاه مشاوره پی ببریم کافی است به حقیقت مشاوره توجه کنیم که وقتی کسی از کسی مشاوره می گیرد در عقل و تجربه وی مشارکت می کند.

وی افزود: ما وقتی با کسی مشورت می کنیم در واقع در دو عنصر گرانبها از مشاور بهره می گیریم، مشاوره، مشارکت در عقل است و بهره گرفتن از عقل و تجربه بالاترین متاع انسان است که در مشاوره به مشارکت گذارده می‌شود.

مدیر گروه مشاوره موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: از آن جایی که در اقدام و فعلی که قصد داریم انجام دهیم پیچیده و نسبت به آینده اش ابهام داریم، مشاوره در زندگی ضرورت می‌یابد و زمانیکه آینده مبهم است، بهره گیری از عقل و تجربه دیگران ضرورت پیدا می کند و بایستی به این ضرورت توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین زینتی با اشاره به اینکه پیچیدگی رفتارها و تیره و تار بودن وضعیت زمانه و آینده مبهم، سه عاملی است که ضرورت مشاوره را نشان می دهد، افزود: امروزه در جامعه ما اینگونه نیست که همه ما در همه رشته ها و حتی عرصه های زندگی تخصص داشته باشیم،  در حالی که امروزه همه رفتار ما با نگاه علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این نوع نگاه اقتضا می‌کند با بهره گیری از مشاهده به تمام عرصه های زندگی خود صبغه علمی ببخشیم.

وی با بیان اینکه امروز عرصه ای از عرصه زندگی نیست که پشتوانه علمی و معرفتی نداشته باشد و کوچکترین رفتار زندگی ما نیاز به تخصص دارد، تصریح کرد: عقل به ما می گوید وقتی تجربه و و دانش آن کار و فعالیت را نداشته نداریم از عقل و خرد دیگران استفاده کنیم که این بهره‌مندی مشاوره است.

مدیر گروه مشاوره موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) ادامه داد؛ از سوی دیگر امروز مشاوره یک موضوع تخصصی است، مشاوره رشته ای است که از سه دانش دیگر ارتزاق می کند و دارای دو نتیجه کابردی و تئوری است، امروز بیش از 17 نظریه  و رویکرد و مکتب در عرصه‌ی مشاوره ‌ی تخصصی وجود دارد.

وی ادامه داد:مشاوره از سه دانش تربیتی، روانشناسی و جامعه شناسی بهره می برد، افزود:امروز در کشور ما بیش از 25 رشته کاربردی و در خارج از کشور 45 رشته کاربردی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین زینتی  با اشاره به اینکه مشاوره بواسطه جایگاهی که در عرصه دانشی دارد، امروز هم در حوزه و هم دانشگاه به آن بعنوان یک عرصه تخصصی نگاه می شود، تصریح کرد: همانگونه که پزشکی با حیات انسان سر و کار دارد مشاوره هم  امروز از همان جایگاه برخوردار است.

مدیر گروه مشاوره مؤسسه امام رضا(ع)  با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مشاوره اصلا جایگاهی نداشت و حتی در سطح کارشناسی ارشد مشاور تربیت نمی شد، اظهار کرد:امروزه در کشور ما افزون بر اینکه پشتوانه دانشی و تنوع رشته ای مشاوره فراهم شده ، عرصه های کابردی آن تا 25 تنوع توسعه یافته است

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما