انصاریان
1397/12/16 پنجشنبه استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: ضرورت ترجمه مقالات و سخنرانی های همایش امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت ترجمه مقالات و سخنرانی های همایش امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز به ده زبان دنیا گفت: اگر این ها به دنیا ارائه شود، همه دنیا مجذوب امام علی(ع) می شوند. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در اختتامیه همایش بین المللی «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: این عنوان بسیار زیبا و ملکوتی را اگر بخواهیم به صورت سؤال در بیاوریم این گونه می شود که چرا امیرمؤمنان(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز و جهان های فردا است.
وی گفت: پاسخ اول این که امیرالمؤمنین(ع) را اگر بخواهیم به گونه ای تعریف کنیم که جامع افراد و مانع اغیار باشد باید به آیات و روایات متعددی رجوع کنیم که درباره حضرت صادر شده است که فحوای آن ها این است که وجود مقدس او جامع همه ارزش ها، فضائل و کمالات و فاقد همه عیوب و نواقص است.
استاد حوزه علمیه قم امیر المؤمنین را نمونه انسان کامل دانست و گفت: خلیل بن احمد در تعبیری بسیار زیبا می گوید امیرالمؤمنین(ع) در ارزش ها نیاز به هیچ کس ندارد و تمام جهانیان به او نیازمندند و همین دلیل بر این است که او امام کل است و این امامت از قبیل «إنی جائلک لناس اماما» است که برای ابراهیم خلیل الرحمن است.
وی با بیان این که یک فرد، جامعه و جهان بی علی، فقیر و تهی دست است و هیچ ندارد و تنها چیزی که دارد ابزار بدن و شکم و ابزار اقتصادی است، افزود: جامعه بی علی(ع) را نمی شود گفت خلیفه الله و جامعه بی علی را نمی شود جامعه اهل کرامت و اهل هدایت دانست و جامعه بی حضرت مانند درختی خشک است که ثمر و رشد و نمو ندارد و درختی مزاحم است که جز خسران چیزی ندارد.
وی اظهار داشت: با وجود این که جامعه زمان او در آشوب عظیم فکری، روحی و اخلاقی بوده، وجود مقدس او در آن آشوب عظیم که هزاران نفر را بی دین، منحرف و ستمکار کرد ذره ای از حقیقت عدالت در هیچ برنامه ای انحراف پیدا نکرد.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: این خیلی عجیب است زیرا معمولا حوادث، جریانات و طوفان ها اثرگذار و محل لغزش بزرگان است ولی آن همه طوفان و آشوب و برنامه های ضد خدا اثری در عدالت محوری و عدل بودن او و انتقال عدالت نداشت.
وی با بیان این که امیرالمؤمنین(ع) در حکومتش برنامه هایی را اجرا کرده که قبل و بعد از خودش در هیچ حکومتی سابقه نداشته است، گفت: یکی اطلاع از وضع مردم در حکومت او بوده که در گرمای شدید کوفه یکی از برنامه هایش این بوده که هم در کوچه و بازار بگردد و هم به خانه های مردم سرکشی کند و از احوال مردم مطلع شود.
استاد حوزه علمیه قم افزود: معمولا یک فرمانده نظامی وقتی پیروز می شود دستور جشن و بستن طاق نصرت می دهد ولی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ جمل پیروز شده ولی بالای سر کشته های دشمن گریه می کند که چرا این ها از کمالات انسانی و رحمت الهی خودشان را محروم کردند که چنین گریه ای در تاریخ حاکمان سابقه ندارد.
وی تصریح کرد: سابقه ندارد که حاکمی بالای منبر رنج و ناراحتی نشان دهد که در مرزهای کشور از پای یک زن یهودیه، ظالمانه خلخال کشیده اند و اظهار تأسف کند و برای هیچ حاکمی قبل و بعد از او پیش نیامده که به لشکرگاه برسد و لشکر دشمن آب را بسته باشد و نیرو بفرستد و شریعه را آزاد کند و بعد یک نفر را بفرستد به لشکر دشمن که آب آزاد است و هر چه می خواهید آب بردارید.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این که با مطالعه دقیق تاریخ به این نتیجه می رسیم که پایه گذار بازنشستگی امیرالمؤمنین(ع) بود، گفت: ایشان در کوفه می گشت که پیرمرد مسیحی در راه نشسته و دست به گدایی دراز کرده بود که امام از او پرسید چرا کار نداری؟
وی خاطرنشان کرد: فرد مسیحی جواب داد که من زمانی کارمند دارایی در دستگاه علی ابن ابی رافع بودم و چون پیر شدم من را بیرون کرد و حضرت همانجا ایستادند و علی بن رافع را خواستند که آمد و فرمودند که تا زمانی که زنده است از بیت المال به او حقوق بدهید.
وی گفت: ما از محبت و بردباری و علم و حلم امیرالمؤمنین(ع) در تاریخ سابقه نداریم که به خاطر دستگیری از کنیزی به او اهانت شود او در حال یکه حاکم جامعه است خشم خود را کنترل کند و کنیز را همراهی کند تا صاحبش او را ببخشد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروزی ها تشنه عدالت علی(ع) هستند، گفت: اگر بشود سرمایه گذاری سنگینی کنیم و این مقالات و سخنرانی ها را به ده زبان دنیا ترجمه کنیم و چهره های برجسته کره زمین را از هر مکتبی شناسایی کنیم و این ها را به او ارائه دهیم و بگوییم که اسلام، تشیع، عدالت و کرامت این است همه دنیا مجذوب او می شوند.
وی با بیان این که در معنویت امیرالمؤمنین(ع) هم انسان متحیر است که کدام رشته معنویت او را بگوید، گفت: یک شب جمعه یک دعا خوانده که به وسیله کمیل انتقال داده شده و چه آثار عجیبی که بر مردم داشته است و خود من افراد زیادی را می شناسم که غرق در گناه بوده اند ولی با یک بار دعای کمیل را شندین مسیر زندگی شان عوض شده است.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اظهار داشت: علی(ع) به جوانان دنیا ارائه نشده و اگر عدالت و معنویت او به دنیا ارائه شود پذیرش کامل دارد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما