نشست علمی
1397/9/17 شنبه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ نشست «راهبرد ساختار ارتقای کارآمدی نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد نشست «راهبرد ساختار ارتقای کارآمدی نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، علیرضا صدرا «رییس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت» در نشست «راهبرد ساختار ارتقای کارآمدی نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با انتقاد از تعدد قوانین در کشور اظهار داشت: در ساختار حقوقی و قانون گذاری هایمان نارسایی و ناسازگاری قانونی داریم، یعنی هم قانون های زیادی وجود دارد و هم این که در بسیاری از مواردی که نیاز به قانون جدی داریم، قانون مربوطه وجود ندارد که در این راستا، نیاز به نهضت قانون زدایی داریم.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تحولی انقلابی در نظام اداری کشور گفت: نظام اداری کشورمان هنوز موروث قبل از انقلاب است و تحول انقلابی در این عرصه نداریم و نیاز به انقلاب اداری داریم و نظام اداری و اجرایی مان حرکت انقلاب را تهدید می کند که نمی گذارد ظرفیت ها بروز پیدا کند.

رییس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به عدم تناسب میان  زیرساخت های کشور و ساختار اجرایی پرداخت و تصریح کرد: انقلاب اسلامی با زیرساخت های موجود، حکم موتور بوئینگ 747 را دارد که قدرت تولید می کند اما آن را بر روی شاسی ماشین ژیان گذاشته ایم و شاسی اجرایی‌مان برای ژیان مدل 49 است و به تقویت شاسی نیاز دارد.

وی متناسب نبود ساختار اجرایی با زیرساخت ها را تحمیل کننده هزینه برای کشور دانست و افزود: زیرساخت ها و ظرفیت های کشور برای پرواز است، اما ساختار اجرایی مان متناسب با این زیرساخت ها نیست و این مسأله زمین‌گیرمان می کند و هزینه ایجاد خواهد کرد.

صدرا اظهار داشت: کشورمان در ساختار، مشکلات و ناسازگاری هایی دارد که به جای حل مشکل، ایجاد کننده آن است؛ به عنوان مثال مشکلات اقتصادی مان در منابع، نیروی انسانی و ظرفیت هایمان نیست، بلکه در سیاست اقتصادی مان است. فقط کافی است که نگاهمان را از حالت محافظه کارانه و یا تندروانه افراطی برداریم و منفی بافی نکنیم و مثبت اندیش باشیم، اما در عین حال ساده برخورد نکرده و باید انقلابی عمل کنیم.

وی گفت: سیاست های راهبردی، کاربردی، اجرایی سازی، اداری و جاری سازی در جامعه جریان سازی می کند، یعنی در نهایت مردم هستند که کار می کنند و بخش عمومی و دولتی باید نقش راهبردی، کاربردی و مدیریت اجرایی کشور را داشته باشند.

* دولت باید معمار پیشرفت کشور باشد

استاد دانشگاه تهران با بیان این که باید از سیاست همه‌کارگی به سمت سیاست های ستادی برویم نه سیاستگذاری صفی، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از سیاست گذاران ما سیاستگذاران صفی هستند، یعنی این که باید با سیاست هایمان جریانات را هدایت و پشتیبانی کنیم، اما دخالت می کنیم و به جای پشتیبانی شرکت ها و حل نقدینگی آنها، به حال خودشان رها می کنیم.

وی با اشاره به این که باید دولت را از تأمین کنندگی منابع به سمت تضمین‌کننده منابع پیش ببریم، افزود: دولت ها باید به جای سیاست دخالتی، به سیاست هدایتی بپردازند. معمار در ساختمان ضمن این که از ابتدا تا انتهای کار نقش دارد، ناظر است؛ دولت باید معمار پیشرفت کشور باشد و کشور را معماری سیاسی کند یعنی دولت باید کارگذار باشد، نه کارپرداز و کارگزین.

* رفع مشکلات و بروز ظرفیت های کشور، ورود به تمدن سازی را در پی دارد

صدرا مشکلات کشور را قابل حل عنوان کرد و اظهار داشت: این مشکلات لاینحل نیستند و به راحتی قابل حل می باشند؛ در صورتی که این مشکلات حل شود، ظرفیت های کشور بروز پیدا می کند و وارد الگو سازی و تمدن‌سازی می شود، یعنی هیچ مشکلی جز مسائلی ساختاری و راهبردی نداریم.

وی گفت: راهبردها شامل مهندسی پیشرفت، مدیریت پیشرفت، مدیریت راهبردی و آسیب زدایی پیشرفت می شود؛ سیاست هم راهبرد و هم فرآیند است، بنابراین در این قسمت چهار کارویژه وجود دارد که مشتمل بر بسیج منابع، سازمان دهی منابع، پیشبرد، نظارت و کنترل می شود.

رییس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به اهمیت علم سیاست پرداخت و تصریح کرد: سیاست، سهل ممتنع است و وقتی که وارد آن می شویم، ممتنع است. انیشتین می گوید که سیاست از فیزیک اتمی به مراتب مشکل تر است؛ خداوند انسان را خلق کرد و انسان با سیاست شهرسازی، کشورسازی، دولت سازی و تمدن‌سازی می کند؛ سیاست که این مقدار سهل است که همه درباره آن اظهار نظر می کنند، علمی است که فارابی در خصوص این علم می گوید که سیاست، اغمض الغموض است چرا که با جان انسان ها، جامعه و جهان انسانی سر و کار دارد.

* نحوه مقابله با تهدیدها در کشور

وی درباره نحوه مقابله با تهدیدها در کشور افزود: باید تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم و اگر امکان این کار نبود، در از بین بردن آنها کوشش کنیم؛ به عنوان مثال اگر نمی توانیم فلج اطفال و وبا را به فرصت تبدیل کنیم، آنها را ریشه‌کن کنیم و باید همین سیاست در بهداشت را به دیگر سیاست ها از جمله سیاست اقتصادی تعمیم دهیم و در صورتی که امکان ریشه کردن تهدید وجود ندارد، نسبت به تقلیل حداکثری تهدید تلاش کنیم.

صدرا در خصوص نقدینگی به عنوان یکی از راهبردها اظهار داشت: به جای این که سیاست مان این باشد که نقدینگی را مهار کنیم، باید آن را مدیریت کنیم. در کشور 1600 هزار نقدینگی در کشور است که 20 درصد این ها دست دولت، 40 درصد در اختیار بخش خصوصی و 40 درصد دست نهادها و بنیادها می باشد و این فرصت است و دولت باید بتواند با 20 درصد نقدینگی اش آن 80 درصد را مدیریت کند، نه این که با این 20 درصد کار کند، در صورتی که در حال حاضر این گونه می باشد و این همان است که می گوییم دولت باید معمار باشد، نه مجری.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما