قطبی
1397/8/24 پنجشنبه رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن قطب های فکری و فرهنگی: کالای فرهنگی محملی برای ارزش‌آفرینی در جامعه است رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن گفت: کالای فرهنگی محملی برای ارزش‌آفرینی در یک جامعه است که مفاهیم، ارزش‌ها و مقوله‌های فرهنگی را در جامعه ترویج می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌ الاسلام ‌والمسلمین محمد قطبی در گفت و گویی در جریان تولید مستند سبک زندگی و مصرف کالای فرهنگی، به بیان تعریفی از شاخص‌های کالای فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: در باب تعریف کالای فرهنگی وقتی وارد بعد نظری آن می‌شویم، در تعریف به یک طیف وسیعی اعم از اینکه این‌گونه کالاها صرفاً در فضای فرهنگی تولید می‌شود و یا این‌که کالاهایی که متولیان فرهنگی آن را تولید می‌کنند و یا کالاهایی که در بردارنده محتوای فرهنگی برای جامعه باشد و در نهایت می‌توان ترکیبی از تمامی این شاخص‌ها را در نظر گرفت، می‌رسیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در یک جمع‌بندی کلی، کالایی محملی برای ارزش‌آفرینی در یک جامعه می‌شود که مفاهیم، ارزش‌ها و مقوله‌های فرهنگی را در جامعه ترویج می‌دهد و متن زندگی را تعمیم می‌دهد را می‌توان به‌عنوان کالای فرهنگی تعریف کرد، گفت: به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم کالای فرهنگی، به کالایی می‌توان صفت فرهنگی را اختصاص داد و به ‌عنوان کالای فاخر نام برد که بتواند تأثیر مستقیم و مثبتی در زندگی مردم و جامعه داشته باشد، بدین مفهوم که مصرف‌کننده در حین مصرف در دامنه زندگی آن، ارزش و محتوای فرهنگی را دریافت کند.

رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن قطب های فکری و فرهنگی درباره وجه مشترک شاخص‌های تمامی کالاهای فرهنگی تصریح کرد: در بین برخی محصولات مثل کتاب، موسیقی، سینما و... یک سری شاخص‌های اختصاصی وجود دارد ولی وجه مشترک شاخص‌های تمامی کالاهای فرهنگی در بردارنده پیام، محتوا و ارزش فرهنگی برای جامعه است که منتهی و معطوف به ارتقا و کیفیت سطح زندگی و عمق زندگی با نگاه ارزشی در جامعه می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در حوزه فرهنگ چگونه می‌توانیم به یک مدیریت دانش منسجم برسیم و آن نیازمند چه اقداماتی است، افزود: در ابتدا دانش را به 3 دسته صریح، ضمنی و تجربی تقسیم می‌کنیم که دانش صریح به آن دسته از تولیدات علمی که در قالب کتاب یا مقاله و متن‌های مکتوب که بشر به آن رسیده و قابل‌فهم‌تر است، می‌گوییم اما در دانش ضمنی و تجربی که سیره زندگی افراد و تجربه‌های آنان است، تبدیل این‌ها به فرهنگ در جامعه سخت می‌باشد.

حجت‌ الاسلام ‌والمسلمین قطبی اظهار داشت: در مجموع تصور می‌شود که یک حلقه مفقوده ای وجود دارد و آن واسطی است که به روش‌های مختلفی برای یک محصول، آیین و یا عادت واره و یا بازی و اسباب‌بازی نشان داده می شود و آن واسط نیازمند دانشی است که به‌عنوان یک معرفت جدید و معنای یک محتوای ارزشی علمی جدید، زمانی که در بطن زندگی مردم جریان پیدا می کند، نشان داده شود.

به ‌عنوان ‌مثال در حوزه دانش به یک فهم جدیدی با عنوان این که کرامت انسانی دارای ارزش است و انسان دارای جایگاه متعالی است می‌رسیم و این دانش زمانی که در قالب یک بازی برای بچه‌ها و نسل نو خواسته و نوجوان ترجمه شود و در متن بازی بیاید، می‌تواند شاخصه‌ها، معیارها و قواعد را به‌گونه‌ای بچیند که ارزش و کرامت انسانی را در آن به نمایش بگذارد.

وی گفت: برای پر کردن آن حلقه مفقوده، نهادهای فکری و فرهنگی برای اینکه این دانش و معرفت و انبوهی از شناخت علمی در جامعه و در متن زندگی مردم تعمیم و تسریع پیدا کند، باید به ترجمه حکیمانه ورود کنند، اقدام حکیمانه‌ای که بتواند ترجمه سازی، آئین سازی و سنت سازی کند و این اقدام حکیمانه همان حلقه مفقود و واسط بین تبدیل دانش به سنت سیره و سبک زندگی شود.

* حاکمیت باید زمینه‌ساز، تسهیل‌کننده و سیاست‌گذار باشد

رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن با اشاره به چالش ورود حاکمیت در زمینه کالاهای فرهنگی و ضمن اشاره به اینکه حاکمیت باید زمینه‌ساز، تسهیل‌کننده و سیاست‌گذار باشد و نباید در بحث تولید و عرضه متولی گری کند، افزود: اگر به مدل شبکه‌های حمایت از هسته‌های فن‌آور که در دیگر کشورها تجربه ‌شده دقت کنیم، می‌بینیم که در قالب‌های مرکز رشد، پارک‌های علمی و فناوری و شهرک‌های علمی تحقیقاتی شکل می‌گیرد و در آن نهادهای حاکم به معنای نظام سیاسی فقط زمینه‌سازی می‌کنند و ایده آن توسط مردم و جوانان و طی یک فرایندی تبدیل به یک سری بوم کسب‌ و کار می‌شود و نظام حاکمیتی در آن فقط نظارت می‌کند و مالکیت برای هسته فن‌آور است که همین فرایند در دنیا کمک کرده تا حاکمیت در نقش خودش یعنی سیاستگذار، حامی، زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ما در این زمینه چند گام باید برداریم اول این‌که به نسل جوان و نوجوان به ‌عنوان نسل خلاق و خوش‌فکر اعتماد کنیم، چون بسیاری از ایده‌های نو و خلاقیت‌ها توسط آن‌ها انجام می‌گیرد و دوم این‌که دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند، چون دولت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های وسیعی در اختیار دارد که بخش خصوصی از آن بی‌بهره است.

* جایگزین کردن تمرکز جمع سپاری و جمع اندیشی به جای تمرکز کانونی در کشور

حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین محمد قطبی تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز در کشورمان کانونی است، بدین معنی که هر شرکت و یا بخش خصوصی خود به‌تنهایی وارد یک کانون(ساخت فیلم، موسیقی و...) می‌شود که این نمی‌تواند تمام ذائقه جامعه را بشناسد، در حالی‌که در دنیا از این فضا عبور کرده و به سمت جمع سپاری و جمع اندیشی روی آوردند که در آن تمام آحاد جامعه به نسبت خودشان نقش‌آفرینی می‌کنند و در نتیجه در تولید و عرضه نیز با هم مشارکت دارند.

* سن نوجوانی مغفول واقع‌ شده است

وی درباره تأثیرگذاری فعالیت برای گروهای سنی مختلف در بخش‌های فرهنگی گفت: کار برای هر گروه سنی در عرصه‌های مختلف فرق می‌کند؛ در کشور ما با توجه به اینکه کار برای سنین مختلف از قبیل پوشش، کارهای نمایشی و کتاب کارهای خوبی صورت گرفته اما برای گروه سنی نوجوان یعنی 12 تا 18 سال مغفول واقع‌ شده و یا محصولات فرهنگی ویژه این گروه سنی کم است و یا اینکه اصلاً نداریم.

رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن خاطرنشان کرد: دوره نوجوانی به عنوان سن تنظیم زندگی و بحران تنظیم برنامه می باشد و در این سن است که نوجوان خود را پیدا می‌کند و مدار سبک زندگی و فرهنگ خود را انتخاب و تثبیت(که بیشترین تنش‌ها، بحران و سختی‌ها را دارد) و ادامه می‌دهد و برای این سن که بسیار مهم است و در حوزه سبک زندگی به ‌شدت به آن نیازمندیم، برنامه، محصول، خدمات و دستگاه‌های مشاوره‌ای یا نداریم و یا بسیار پایین است.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما