بهروزی لک
1397/6/25 يكشنبه در ادامه سلسله نشست هاي چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي تبيين شد سير روند توسعه علوم سياسي پس از انقلاب اسلامي بارز بوده است دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به بارز بودن روند توسعه علوم سياسي پس از انقلاب گفت: نگاهي به رشد کمي دانشگاه ها و مراکز علمي سياسي، متون توليد شده، همايش ها و سمينارهاي علمي بيانگر روند توسعه علوم سياسي بوده است. 
به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا بهروزي لک در سلسله نشست هاي چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي با عنوان «انقلاب اسلامي و توسعه علوم سياسي» که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در مرکز همايش هاي غدير برگزار شد، اظهار داشت: الگويي که براي اين توسعه مناسب است، الگوي «تحليل روند» است. عوامل محتمل اثر گذار در آينده که ممکن است اين روند را بالا و پايين کند و سناريوهايي که از اين روند کشف ميشود، در اين الگو مشخص مي شود. 
وي گفت: تحليل روند چهار رکن دارد که احراز روند، اولين رکن است. اين که روند را تشخيص دهيم. در يک تحليل ممکن است که چند لايه روند را موازي با هم مرور کنيم. دومين قدم اين است که موتور حرکت روند را شناسايي کنيم؛ قدم بعدي شناخت موانع اين حرکت است؛ بعد از کشف اين روند و پيشران ها، منطق حرکت را احراز و برون يابي از حال به آينده کنيم. 
دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصريح کرد: هر چند دانش سياسي امروز ريشه در تراث گذشته ايراني اسلامي دارد، اما سيطره دانش غربي سبب جهت گيري سکولار آن در سده اخير شد که در نهايت با احياي انديشه اسلامي و شکل گيري انقلاب اسلامي، روند اسلامي سازي و توسعه علوم سياسي طي چهار دهه گذشته در فرايندي جديد قرار گرفته است. يکي از رويکردهاي مطالعه وضعيت دانش سياسي در دوران پس از انقلاب اسلامي، تحليل اين روند ميباشد. 

* ايدئولوژي انقلاب بازگشت به اصالت اسلامي بود
وي به مؤلفه هاي اسلامي سازي دانشگاه ها پرداخت، افزود: انقلاب فرهنگي که در سال هاي آغازين پيروزي انقلاب شکل گرفت، سيطره زدايي از دانش، دانشگاه، استاد، دانشجو و اداره دانشگاه بود. براي اسلامي سازي دانشگاه شش مؤلفه دانش، استاد، متن درسي، دانشجو و مديريت دانشگاه و کارکنان و ابزار وجود دارد. 
حجت الاسلام والمسلمين بهروزي لک اظهار داشت: اين که دانشگاه به شکل مهندسي از بالا شکل بگيرد، تصور کاذبي بود که شکل گرفت و بعد از انقلاب فرهنگي نشان داد که عناصر حاشيه رانده شده، در متن وجود دارند و خود را پنهان کرده بودند؛ نتيجه اين شد که پس از بازگشايي دانشگاه ها، وقتي که دانشگاهيان به متون مراجعه مي کردند، جز چند درس معارف اسلامي، نظريات دانشمندان خارجي تدريس مي شد. 
وي گفت: اکنون در چهل سالگي انقلاب دانش سياسي ما مجموعه اي از عناصر مختلف مي باشد؛ روندي آگاهانه و در قالب هاي مختلف شکل گرفت و نهضت نرم افزاري، اسلامي سازي علوم و مهندسي فرهنگي فازهاي مختلفي بوده که مي توان يک روند را از جريان حاکم در دو دهه اخير با گذر از دوران جنگ و آموزش نيروها نام برد.
دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصريح کرد: روندي را شاهد هستيم که در چند لايه شکل گرفته است. محتواي اين روند، ريشه در سه عنصر ايراني، اسلامي و غربي داشته و انقلاب اسلامي تلاشي براي غلبه دادن بعد اسلامي در دانش ها به دو بعد ديگر بوده است. 

* رشد کمي دانشگاه ها و مراکز علمي سياسي بيانگر روند توسعه علوم سياسي است
وي افزود: بدون ترديد سير روند توسعه علوم سياسي پس از انقلاب اسلامي بارز بوده است. نگاهي به رشد کمي دانشگاه ها و مراکز علمي سياسي، متون توليد شده، همايش ها و سمينارهاي علمي بيانگر روند توسعه علوم سياسي بوده است.
حجت الاسلام والمسلمين بهروزي لک اظهار داشت: برخي از پيشرانها در ارتباط با نقش انقلاب اسلامي در توسعه علوم سياسي عبارت از اهداف رهايي بخشي انقلاب اسلامي، اسلامي سازي علوم سياسي، سياست هاي توسعه آموزش عالي در کشور، اقدامات رشد علوم سياسي در حوزه هاي علميه، گسترش ارتباطات و نرم افزارها و سخت افزارها در کشور، همسويي انقلاب با فرآيندهاي پسامدرنيسم در مرکزيت زدايي از مدرنيته غربي و... است. 

* عوامل محدودساز توسعه علوم سياسي پس از انقلاب
وي با اشاره به موانع توسعه علوم سياسي پس از انقلاب گفت: روند توسعه علوم سياسي بعد از انقلاب شاهد موانع و محدودسازهايي نيز بوده است که از جمله عوامل محدود ساز روند اسلامي سازي و توسعه علوم سياسي در انقلاب اسلامي شامل تداوم پيدا و پنهان سيطره دانش سياسي سکولار در اساتيد و متون علوم سياسي، نارسايي و سوء مديريت هاي موجود در کارآمدسازي انقلاب اسلامي در توسعه علوم سياسي، سطحي نگري و مدرک گرايي، چالش هاي سياسي ـ اقتصادي داخلي و خارجي در تأثيرگذاري انقلاب اسلامي بر علوم سياسي مي شود. 
دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: هر چند برايند اوليه برونيابي روند تأثيرات انقلاب اسلامي بر علوم سياسي در آينده تابع عوامل محتمل اثر گذار بر سير اين روند در آينده مي باشد، اما در برون يابي اوليه مي توان ابراز داشت که آينده اين روند توسعه بيشتر علوم سياسي در فرآيند تداوم انقلاب اسلامي خواهد بود.
وي افزود: تلاش هاي تمدن سازي اسلامي از جمله عوامل اثرگذار آينده است، البته سير آينده دانش هاي سياسي را مي توان به دليل عوامل محقق گذشته و محتمل آينده، کثرت سازي بيشتر در اين فرايند دانست. 
حجت الاسلام والمسلمين بهروزي لک خاطرنشان کرد: عناصر بازگشت پذير و ضعف نسبي علوم سياسي اسلامي در قالب انقلاب اسلامي مي تواند چالشي باشد که بايد به فکر آن بود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما