خسروپناه
1397/6/21 چهارشنبه عضو هيأت امناي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم:  مبلغان بايد ظرفيت حداکثري داشته باشند عضو هيأت امناي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با اشاره به ظرفيت هاي حوزه علميه براي پاسخ به نيازهاي جامعه گفت: حوزه علميه کارهاي زيادي انجام داده و علوم زيادي را توليد کرده ولي متأسفانه در ترويج اين علوم کم کاري شده است.
به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه در سلسله نشست هاي «راويان مکتب حسيني» ويژه مبلغان اعزامي محرم 97 که در مرکز همايشهاي غدير برگزار شد، به سخنراني پيرامون ظرفيت هاي علمي حوزه در امر تبليغ پرداخت. 
وي با بيان اين که انتظار جامعه از حوزه انتظار حداکثري است، گفت: مخصوصاً بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مردم از روحانيت فقط انتظارات مسأله گويي ندارند و خيلي هم برايشان اهميت ندارد که اين فرد تخصصش آن مسأله است يا نيست و سؤالات تاريخي، اعتقادي، مشکلات اجتماعي، معضلات فرهنگي و مسائل مختلف ديگري را از مبلغ مي پرسند و انتظار پاسخگويي دارند.
عضو هيأت امناي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با بيان اين که روحانيت بايد يک ظرفيت حداکثري داشته باشد تا بتواند با مردم اين روزگار مواجه شود، گفت: نمي شود روي منبر هر حرفي را زد و لذا امر تبليغ خيلي امر دشواري شده و يکي از پيچيدهترين فعاليت ها، فعاليت تبليغي است اگر چه که خيلي ها اين امر را سهل ميانگارند.

* تبليغ دين سخت تر از آموزش و پژوهش است
وي با بيان اين که امر تبليغ نسبت به آموزش و پژوهش سخت تر است، افزود: اين که انسان به جايي برود و با ده ها نوع انسان و دهها نوع سؤال مواجه شود و فرصتي براي مطالعه هم وجود ندارد، کار سختي است و مبلغ بايد فقيه، فيلسوف، متکلم و مربي باشد و انواع و اقسام ظرفيت ها را داشته باشد. 
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه با اشاره به آيه 39 سوره احزاب اظهار داشت: از اين آيه معلوم مي شود بين تبليغِ رسالات الهي با خشيت و ترس ملازمه اي وجود دارد و وقتي مي خواهيم دين خدا را بگوييم، هميشه مردم آمادگي پذيرش ندارند بنابراين قرآن مي فرمايد مبلغ دين فقط از خدا مي ترسد و از مردم ترس ندارد و حق را ميگويد ولو مردم خوششان نيايد.
وي با اشاره به آيه 60 سوره مائده اين آيه را در مورد ابلاغ ولايت اميرالمؤمنين(ع) دانست و گفت: يک نکته تفسيري از اين آيه برداشت مي شود که اگر ما طلاب عمري درس بخوانيم و تدريس و پژوهش کنيم اگر ابلاغ پيام الهي را نداشته باشيم، کاري نکرده ايم و اين غلط است که فلاني چون شأن مرجعيت را دارد لذا نبايد منبر برود و ما افتخار مي کنيم که تمام مراجع تقليد ما روزه خوان اباعبدالله(ع) هستند و منبر مي روند.
رييس مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه با بيان اين که ظرفيتهاي حوزه بايد بر اساس نيازهاي جامعه باشد، گفت: اولين انتظاري که مردم از مبلغان دارند، تبيين عمومي معارف اسلام است؛ مردم انتظار دارند که وقتي ولايت را به مردم مي گوييم تبيين درست و قابل فهمي را هم از ولايت به مردم ارائه دهيم و حوزه اين ظرفيت را دارد که معارف عمومي را به صورت ساده و روان در اختيار مبلغان قرار دهد و کتاب هاي زيادي نوشته شده و دفتر تبليغات اسلامي کتب بسياري را در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است. 
وي دومين نياز جامعه را پاسخ به شبهات دانست و گفت: دنياي امروز که دنياي مدرن است، شبهات به سرعت و با گستردگي پخش مي شود و به شکل هاي مختلفي صدها کانال و شبکه ماهواره اي شديداً کفر و شبهات وهابيت و بهائيت و جريان انحرافي احمد الحسن را ترويج مي کنند و براي بي دين شدن به قدري راه باز است که هيچ منعي وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه با بيان اين که يهوديان صهيونيست کار تحقيقاتي در رابطه با باورهاي يمني ها که به اين صورت مقاومت مي کنند، انجام مي دهند تا با تضعيف باورهايشان مقاومتشان را از بين ببرند، گفت: امروزه 85 درصد جوانان ما به موسيقي هاي مدرن پاپ، راک، بلوز، متال و... گرايش دارند و امروز فيلم هاي هاليوود بلا فاصله با ترجمه در ايران پخش مي شود. 
وي تصريح کرد: امروز يکي از نيازهاي بسيار مهم، جريان هاي فکري و فرهنگي منحرف است و حوزه ظرفيت پاسخگويي به اين شبهات را دارد و اگر کسي مي گويد حوزه اين ظرفيت را دارا نيست، اطلاعي از حوزه ندارد؛ هنوز کتابهاي احمد اسماعيل به فارسي ترجمه نشده بود که حوزه چندين کتاب در نقد اين جريان نوشته بود.

* هيچ شبهه اي وجود ندارد که حوزه علميه به آن پاسخ نگفته باشد
رييس مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه با بيان اين که شبهه اي از هيچ فرقه اي وجود ندارد که حوزه علميه به آن پاسخ نداده باشد، گفت: ضعف ما حوزويان در ترويج است و هنوز ما از ابزار جديد به درستي استفاده نميکنيم و علماي با سوادي در حوزه هستند که نه کانالي در شبکه اجتماعي دارند و نه سايتي که بتواند اين پاسخ ها را منتشر کند، بنابراين در حوزه بايد مراکز ترويجي پاسخ به شبهات به وجود بيايد.
وي دسته سوم نيازهاي جامعه را در حوزه کلام جديد دانست و گفت: بحث هايي در حوزه علم و دين، پلوراليزم ديني، تعارض عقل و دين و شبهاتي در باب اثبات وجود خدا وجود دارد که اين شبهات را افراد کمي مي پرسند ولي همه جا اين افراد معدود وجود دارند.

* پاسخ به شبهات اعتقادي با ديد به متون درسي حوزه بيايد
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه افزود: در دهه 70 حوزه علميه آنقدر در پاسخ به شبهات کلام جديد قوي وارد شد که جان هيک که فيلسوف پلوراليزم است، به حوزه علميه آمد و سه ساعت تمام نقد نظرياتش را شنيد و هيچ کدام از شبهاتي که به نظريه پلوراليزم مطرح کرديم را نتوانست جواب دهد و امروز شبهه اي در حوزه کلام جديد نيست که حوزه به آن پاسخ نداشته باشد و بايد در کتاب هاي درسي طلاب بيايد و در سيستم آموزشي حوزه قرار بگيرد.
وي دسته چهارم از شبهات را پاسخ به نيازهاي جديد علمي دانست و گفت: کتاب ها و مقالات زيادي پيرامون فقه پزشکي، فقه زيستي، فقه اقتصاد، فقه سياست و... نوشته شده است ولي در زمينه فقه فرهنگ، موسيقي هاي مدرن و فقه تکنولوژي هنوز کار زيادي نشده است و فقه جواهري توان پاسخ به اين شبهات را هم دارد و نبايد بگوييم که حوزه هيچ کار نکرده است و بعد هم بگوييم که امام هم اين حرف ها را زده است. 
رييس مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه تصريح کرد: امروز در حوزه علميه قم رشته هاي تخصصي فقه سياست، فقه اقتصاد و فقه قضا در سطح دکتري دانشجو دارد و قريب به 20 رشته تخصصي در حوزه راهاندازي شده است و در فقه هاي تخصصي و فلسفه هاي تخصصي ظرفيت هاي خوبي در حوزه داريم و اگر يک مبلغ از اين ظرفيت ها استفاده نکند، نبايد بگوييم حوزه علميه ناتوان است. 

* نهادهاي تبليغي بايد به طلاب آموزش ضمن خدمت دهند
وي اظهار داشت: نهادهاي تبليغي حوزه وظيفه دارند که اگر ايام محرم 10 هزار مبلغ اعزام مي کند، بايد در طول سال اين مبلغان به روز شده و آموزش ضمن خدمت داده شوند و حمايت هاي مالي هم از طلاب صورت بگيرد؛ البته نهادهاي تبليغي هم دغدغه ها و مشکلات زيادي دارند و در برخي موارد جهادي کار مي کنند ولي در عين حال بايد به اين آموزش ضمن خدمت به طلاب توجه ويژه شود. 
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه نياز بعدي جامعه را نيازهاي معنوي و عرفاني دانست و گفت: امروز گرايش جوانان به مسائل معنوي و عرفاني از گرايش به فرقه هاي انحرافي گرفته تا فرقههاي صوفيه زياد است لذا هر مبلغي بايد درجه اي از مسائل معنوي و عرفاني را پيدا کند تا بتواند مؤثر باشد و اين روضه اباعبدالله(ع) خيلي تأثيرگذار است ولي بايد برخي از نکات معنوي را به مردم بگوييم که صفاي معنوي پيدا کنند.

* علم بدون حلم هيچ تأثيري در مخاطب ندارد
وي با بيان اين که علم بدون حلم هيچ تأثيري در مخاطب ندارد، گفت: اگر در هر شهري يک مجتهد عارف داشته باشيم، مدعيان عرفان هاي کاذب ديگر نمي توانند سر بلند کنند و خريدار داشته باشند.
رييس مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه با بيان اين که مردم از روحانيت انتظار پاسخگويي به مشکلات اجتماعي و دادن خدمات اجتماعي را دارند، خاطرنشان کرد: اگر مشکلاتي در جامعه وجود دارد مشکل از حوزه علميه نيست بلکه مشکل از ساختار حکومت است و اين که راهکارهاي حوزه را اعمال نمي کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما