لک زایی
1396/12/20 يكشنبه حجت الاسلام والمسلمین لک زایی: ۹۰ درصد آثار منتشر شده در حوزه دین مربوط به احکام فردی است معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم رسالت حوزه انقلابی را در تولید آثار دینی در زمینه جامعه و حکومت بسیار سنگین ارزیابی کرد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم رسالت حوزه انقلابی را در تولید آثار دینی در زمینه جامعه و حکومت بسیار سنگین ارزیابی کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در همایش علمی «حوزه انقلابی؛ مسؤولیت های ملی و فراملی» که در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان این که حوزه انقلابی باید با فکر و برنامه ریزی مورد مطالعه قرار می گرفت، اظهار داشت: این همایش با شکوه نیز در همین راستا برگزار شده و حقیقتا برای برگزاری این نشست به شیوه علمی تلاش های زیادی صورت گرفته است.

وی افزود: در اسفندماه سال 94 رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه، بحث حوزه انقلابی را به صورت جدی مطرح کردند، به ویژه این که اگر حوزه انقلابی نماند مشکلات زیادی متوجه نظام شده و انقلاب در خطر انحراف قرار می گیرد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این همایش می خواستیم از منظر مسؤولیت ها به حوزه انقلابی نگاه کنیم؛ مسؤولیت ها را به سه بخش تقسیم می کنیم، یکی مسؤولیت های ملی که حوزه در ایران با آن مواجه است، دسته دوم مسؤولیت هایی که حوزه در جهان اسلام با آن مواجه است و در نهایت در دسته سوم مسؤولیت های حوزه در مواجهه با دنیا است.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) در مورد انقلاب و نظام اسلامی، گفت: امام راحل علاوه بر منشور روحانیت، در آغاز درس های ولایت فقیه بحثی را مطرح کردند که ما از چه ناحیه ای آسیب دیده ایم که یکی از آن نکات مربوط به حوزه است از جمله این که لازم است که اسلام را به شکل کامل معرفی کنیم و در غیر این صورت انقلاب با صدمات مواجه می شود و در ادامه خود ایشان اسلام کامل را معرفی کرده اند.

ابراز کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که دین را به طور کامل برای همه جهانیان معرفی کند که باید در این مسیر هم به جامعیت دین و هم به زبان و هم به مخاطبان خود توجه داشته باشد؛ اکنون در حوزه علمیه قم چند مجله های علمی نداریم که مسائلی که در دنیا به صورت روزانه یا ماهانه مطرح می شود، مورد بررسی قرار بدهد؟

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: البته نسبت به گذشته پیشرفت های چشم گیری داشته ایم ولی نسبت به آن چیزی که باید در آن قرار می داشتیم، بسیار عقب هستیم؛ به همین جهت قدم مهم، گفتمان سازی است.

وی با اشاره به این که امروز القائاتی می شود که حوزه نباید سیاست کاری داشته باشد، اظهار داشت: دین یک نهاد در عرض نهادهای دیگر مثل حکومت و خانواده نیست که می خواهد به حیات خود ادامه دهد و در فرهنگ اسلامی دین نهاد نیست بلکه فرانهاد است، بالای سر نهادهای دیگر قرار دارد و چتر دین بر خانواده، حکومت، بهداشت، اقتصاد، تعلیم و تربیت و مسائل دیگر سایه می اندازد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز کرد: نمی توانیم عقیده به عرضی بودن دین داشته باشیم و در عین حال به فرامین قرآن نیز عمل کنیم، حضور مدنی دین به معنای عدم حضور سیاسی نیست به همین جهت وقتی بر بحث ولایت فقیه تأکید می کنیم می خواهیم جایگاه فرانهادی دین را مورد توجه قرار بدهیم.

وی بیان داشت: دین فراتر از یک دولت یا حکومت است و مسؤولیت های فراملی هم دارد و وقتی دین می خواهد در صحنه های بین المللی حضور پیدا کند، در عین استفاده از ابزارهای دولت و حکومت، بر اساس حقوق بین الملل رهبری رهبران دینی فراملی است به همین جهت کسی نمی گوید رهبری پاپ ویژه واتیکان است و رهبری دینی اسلام که بسیار فراتر از مسیحیت است، نمی تواند مقید به مرزها باشد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر این که ولی فقیه جمهوری اسلامی را با قانون اساسی اداره می کند، ابراز کرد: در فرای مرزهای جمهوری اسلامی، رهبر به عنوان حاکم حکومت دینی به وظایف خود عمل می کند و کاری به قانون اساسی ندارد، به همین جهت حوزه انقلابی حوزه ای است که می خواهد دین را در مقیاس جهانی معرفی کند.

وی اضافه کرد: پنج مرحله ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در مرحله آخر که به تمدن اسلامی می رسیم جنبه فراملی پیدا می کند، یعنی اگر نظریه دولت اسلامی را ارائه کنیم برای هر جایی که بخواهد دولت اسلامی تشکیل بدهد، قابل استفاده است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی عنوان کرد: امروز بیش از 90 درصد آثار منتشر شده در حوزه دین به مسائل فردی می پردازد ولی جامعه دین دار، دولت دین دار و حکومت دین دار را مورد توجه قرار نمی دهد که وظیفه این مسأله به حوزه انقلابی محول می شود چرا که در دانشگاه ها زیرساخت های این مسائل به نسل جدید آموزش داده نمی شود.

وی با اشاره به این که توانمندسازی علوم اسلامی برای معرفی اسلام به شکل جامع از ضروریات حوزه انقلابی اسلامی است، تصریح کرد: منظور ما صرفا علوم اسلامی قدیمی نیست بلکه مطالعات اقتصادی اسلامی، مطالعات مدیریتی اسلامی، مطالعات جامعه شناختی اسلامی و مطالعات تربیتی اسلامی نیز از همین قسم است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: بعد از تبیین و ترویج و فرهنگ سازی، حوزه انقلابی در عرصه اجرا نیز وظیفه دارد و اگر ما با رویکرد راهبردی به حوزه انقلابی نگاه کنیم یعنی حوزه ای که می خواهد دین را به صورت کامل و جامع و متناسب با عصر و زمان برای جهانیان عرضه کند، فهرست بلند و بالایی از تکالیف را پیش روی خودمان خواهیم دید.

وی خاطرنشان کرد: منشوراتی که در این همایش رونمایی شد، منجر به تدوین سند جامع حوزه انقلابی می شود که مراکز علمی و حوزوی با توجه به مأموریت های خودشان بتوانند از این سند استفاده کنند تا در سال های آینده وضعیت ما بهتر از گذشته شود.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما