عیسی زاده
1396/5/22 يكشنبه ارسال ۱۸۰ مقاله به همایش بررسی آرای تفسیری آیت الله معرفت دبیر علمی همایش بررسی آرای تفسیری آیت‌الله معرفت از ارسال ۱۸۰ مقاله به این همایش خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، دبیر علمی اولین همایش بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با توجه به تمدید مهلت ارسال آثار به این همایش که تا ۲۵ مرداد ماه سال جاری صورت گرفت آثار قابل توجهی به خصوص در روزهای اخیر برای دبیرخانه ارسال شده است.

وی افزود: پیش از این ۳۱ تیرماه به عنوان آخرین روز ارسال آثار به دبیرخانه اعلام شده بود که با تصمیم مسئولان برگزاری همایش، مقرر شد تا ۲۵ مردادماه تمدید شود و ممکن است مجددا این مهلت را تمدید کنیم.

عیسی‌زاده با بیان اینکه تماس‌های مکرری مبنی بر اینکه مشغول تدوین و تالیف مقالات هستند از نقاط مختلف کشور داشته‌ایم، گفت: با توجه به این موضوع بعید نیست که مهلت ارسال آثار مجددا تمدید شود و حتی ممکن است روز برگزاری همایش نیز به تعویق بیفتد.

دبیر علمی همایش علامه معرفت با بیان اینکه زمان برگزاری همایش دوم آذرماه سال جاری خواهد بود و البته احتمال تغییر زمان بسیار اندک است تصریح کرد: در حال رایزنی با شخصیت‌هایی برای حضور در مراسم و یا ارسال پیام هستیم.

عیسی‌زاده بیان کرد: تاکنون ۱۸۰ مقاله به این همایش رسیده است که ۵۰ مقاله برای ارزیابی به داوران سپرده شده و داوری مابقی آثار نیز به‌تدریج صورت خواهد گرفت.

دبیر علمی این همایش با اشاره به پیش‌بینی چندین پیش نشست برای این همایش ادامه داد: تعدادی از این نشست‌ها برگزار شده است و با بازگشایی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه که به‌تدریج از اواسط شهریورماه صورت می‌گیرد مابقی این نشست‌ها نیز برگزار خواهد شد. 

عیسی‌زاده عنوان کرد: این همایش در راستای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در مجامع عمومی و تخصصی و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که پژوهش‌های قرآنی باید به سمت و سوی کاربردی شدن پیش برود برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی، راهبرد معرفی و تجلیل از شخصیت‌های قرآنی را با هدف‌های معین و مشخصی برای خود تعریف کرده است و در این راستا تاکنون چندین همایش در معرفی شخصیت‌های قرآنی نیز برگزار کرده‌ایم.

دبیر علمی همایش با اشاره به برخی اهداف همایش تصریح کرد: تجلیل از مقام شامخ علمی و پژوهشی علامه محمد هادی معرفت(ره) همچنین تبیین و معرفی نوآوری‌ها و روش‌های تفسیری علامه معرفت از جمله این اهداف است.

وی گشایش عرصه‌های نوین و ضروری در مطالعات تفسیری تطبیقی و اثری و نقد دیدگاه‌ها و ارزیابی منهج تفسیر اثری و ارایه الگوهایی نوین در این زمینه را از دیگر اهداف برپایی این همایش ملی عنوان کرد. 

عیسی‌زاده بیان کرد: این همایش ملی با همکاری موسسه تمهید و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین ۱۵ مرکز و نهاد قرآنی برگزار خواهد شد. البته در حال رایزنی با موسسات و مراکز دیگر قرآنی نیز هستیم و نهادهای همکار افزایش خواهند داشت.

عیسی‌زاده افزود: تاکنون برپایی ۱۰ نشست و کرسی ترویجی و نظریه‌پردازی و نقد و نظر در مورد این همایش در مرکز مختلف علمی قطعی شده ولی چون در حال رایزنی با سایر مراکز نیز هستیم احتمال افزایش این کرسی‌ها و جلسات علمی وجود دارد.

دبیر علمی همایش ادامه داد: این همایش ملی از امتیاز علمی بالایی برخوردار است و مقالات برتر آن در پایگاه استنادی isc چاپ خواهد شد.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای ارسال آثار نداریم و همه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند، اظهار کرد: توصیه ما به طلاب و دانشجویان جوان این است که با بهره‌گیری از استادان اقدام به نوشتن مقاله کنند تا در ارزیابی و داوری بتوانند جایگاه خوبی به دست بیاورند. البته محورهای ارزیابی مقالات نیز اعلام شده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این همایش به نشانی http://conf.isc.gov.ir/marefat۹۶ آن را ملاحظه کنند.

عیسی‌زاده گفت: همچنین محققان می‌توانند از آثار مختلف علامه معرفت به خصوص تفسیر اثری ایشان برای نوشتن مقالات بهره ببرند.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه تاکنون شش جلد از مجلدات تفسیر اثری نوشته شده است، بیان کرد: به گفته رئیس موسسه تمهید قرار است این مجموعه در ۴۰ جلد منتشر شود که ۶ جلد نشر یافته و ده جلد دیگر نیز تا زمان برگزاری همایش در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

عیسی‌زاده با اشاره به برخی ویژگی‌های علامه معرفت که همایش ملی سال ۹۶ به ایشان اختصاص یافته است ادامه داد: مرحوم علامه معرفت همان طور که بزرگانی مانند رهبری انقلاب و آیت‌الله‌العظمی سبحانی و ... از ایشان تمجید کرده‌اند جزء شخصیت‌های برجسته‌ای است که کمتر در حوزه، افرادی مانند او را سراغ داریم.

وی گفت: علامه معرفت علاوه بر تسلط در مباحث فقهی در زمینه علوم قرآنی و تفسیر صاحبنظر بود و آثار زیادی از ایشان باقی مانده است که برخی از این آثار ایشان در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در حال تدریس است.

عیسی‌زاده تربیت شاگردان مبرز و برجسته را از دیگر ویژگی‌های وی برشمرد و افزود: بسیاری از قرآن‌پژوهان کنونی و افرادی که صاحب آثار برجسته قرآنی هستند فارغ از مفسران و قرآن‌پژوهان تراز اول حوزه علمیه، جزء شاگردان ایشان هستند؛ شاگردانی که برخی ترجمه و تفسیر نوشته و برخی دارای تالیفات متعدد هستند.

دبیر علمی همایش با تمجید از شخصیت معنوی و عرفانی آن مرحوم گفت: امیدواریم با معرفی و تجلیل از شخصیت‌های بزرگ قرآنی بتوانیم گامی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی برداریم.

وی با اشاره به محورهای فراخوان شده بیان کرد: فراخوان این همایش در محورهای مبانی، مناهج و قواعد تفسیری در آثار علامه معرفت؛ گرایش تفسیری علامه معرفت، مباحث علمی در آثار تفسیری علامه معرفت و تفسیر و مفسرشناسی در آثار تفسیری علامه معرفت برگزار خواهد شد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما