حسنی
1396/5/15 يكشنبه در جمع خبرنگاران صورت گرفت: اعلام فراخوان چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: جشنواره بین المللی شعر اشراق با هدف تشویق و ترغیب شاعران و هنرمندان مختلف کشور، استعدادیابی و پرورش استعدادهای ادبی در حوزه و گفتمان سازی برگزار می شود. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمد حسنی در نشست خبری چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: شعر هنر سرآمد حوزه است و به لحاظ قدمت و ارتباط ساختاری و محتوایی با شاکله، اهداف، آرمان ها و زبان حوزوی و حوزه های علمیه و دانش دینی، قابل مقایسه با حوزه های دیگر نیست.
وی با بیان این که شعر از 5 عنصر عاطفه، تخیل، زبان، آهنگ و شکل ترکیب یافته است، گفت: این عناصر در نسبت با معارف عمیق دینی جایگاه شناخته شده و راهبردی دارند؛ این عناصر با حقیقت شعر که نوعی انکشاف حقیقت و هشیاری کیهانی است، وقتی در هم تنیده می شوند، آتش شعله وری را به وجود می آورند که روشنایی و گرما بخش است. 
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهداف چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق تصریح کرد: اهداف این جشنواره، تشویق و ترغیب شاعران و هنرمندان مختلف کشور است؛ تعداد شاعران حوزوی کم نیست. خوب است که شاعران یک بار با هویت حوزوی با هم جمع و دیده و ترغیب شوند و یکدیگر با بشناسند و تعامل و همکاری های مشترک را با هم رقم بزنند.
وی افزود: از اهداف مهم جشنواره بین المللی شعر اشراق، استعدادیابی است؛ برای استعدادیابی و پرورش استعدادهای ادبی در حوزه، برنامه هایی تدارک دیده شده است؛ با توجه به مأموریت ها و اهداف و آرمان های یک حوزوی و اساسا حوزه علمیه، یکی از اهداف این جشنواره، گفتمان سازی است. 
حسنی اظهار داشت: این اهداف در دوره های گذشته بوده است، اما اولین تفاوت این دوره با دوره های گذشته، پررنگ شدن جنبه بین المللی است؛ فراخوان این جشنواره به 5 زبان عربی، اردو، انگلیسی و اسپانیولی و ترکی ترجمه شده است. طلابی در سراسر دنیا داریم که به این زبان ها شعر می گویند.
وی گفت: در دوره های گذشته، موضوع خاص به عنوان بخشی از کلیت جشنواره مطرح می شد، اما در این دوره تلاش شده است که نوعی از شعر دغدغه مند و زمانه آگاه را در روح جشنواره بدمند و در کلیت جشنواره مستقر کنند. نقد جاهلیت مدرن، وصف شکوهمندانه دفاع از حریم و حرم اهل بیت(ع) موضوعات مهمی است که در این جشنواره دنبال می شود. 
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، نشست هایی را در گندکاووس گلستان با حضور شاعران اهل سنت با موضوع وحدت برگزار خواهیم کرد، همچنین نشست هایی را در تبریز، اهواز، مشهد و قم را با موضوعات شعر مدرن، شعر مذهبی کودک و نوجوان، شعر زبان های خارجی و نشست شعر و حوزه انقلابی برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: قبل و بعد از جشنواره، اردوهای استعدادیابی را برگزار می کنیم؛ یکی از ویژه های چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق این است که جشنواره با اختتامیه به پایان نمی رسد، بلکه استعدادهای کشف شده تقویت، پرورش و به جامعه ادبی کشور معرفی شوند. در تلاش هستیم که در سوریه و نجف نیز برنامه هایی را داشته باشیم. 
حسنی در پایان با اشاره به جوایز این جشنواره اظهار داشت: در این دوره، ابتکار خوبی به خرج داده شده که در کیفیت و کمیت جایزه دادن، تغییراتی صورت گرفته است؛ به جای این که جوایزی کمتری داده شود و رقم بیشتری اعطا شود، رقم جایزه نسبتاً کاسته شده و بر تعداد آن افزوده شده است، هر چند که باز هم این رقم، هدیه کمی نیست.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما