قطبی
قطبی
1396/3/27 شنبه حجت الاسلام و المسلمین قطبی تشریح کرد؛ شعر و مشاعره قرآنی و داستان های شب قرآن دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ضعف حضور ادبیات قرآن در فرهنگ عمومی، افزود: با بررسی‌‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در حوزه فرهنگ عمومی، حضور قرآن در متن زندگی مردم مقداری کم رنگ شده و یا از ابتدا به آن کم توجهی شده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در اختتامیه جشنواره شعر قرآنی کودک و نوجوان که در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی در منطق مسئله محوری که از حدود ۳ سال پیش وارد آن شد، نقطه‌های اصلی و کانون‌های بحرانی فرهنگ را شناسایی کرد که در بعضی از این نقطه‌ها یک سری از فعالیت‌ها را پیش‌روی خود قرار داد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل اساسی که در این زمینه به آن توجه شد، ضعف حضور ادبیات قرآن در فرهنگ عمومی بود، افزود: با بررسی‌‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در حوزه فرهنگ عمومی، حضور قرآن در متن زندگی مردم مقداری کم رنگ شده و یا از ابتدا به آن کم توجهی شده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه چند شاهراه اصلی و چند مسیرشریانی برای از بین بردن این ضعف طراحی شد، بیان کرد: یکی از شریان‌ها حوزه ادبیات و فرهنگ عامه است.

حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: در حوزه ادبیات کار‌های بزرگی می‌توان انجام داد، چرا‌که ادبیات حوزه‌های مختلف شعر، داستان، ضرب‌المثل و غیره را در بر می‌گیرد. 

وی افزود: در منظومه داستان به داستان‌های شب کودک رسیدیم که در دفتر تبلیغات اسلامی قم از داستان‌های شب کودک با رویکرد قرآن و شعار «با قرآن تا بهشت» حمایت شد. با این روش امیدوار هستیم که بتوانیم قرآن را در ذهن و ضمیر فرزندان، کودکان و خردسالان کاشته و محبت باورمندانه بوجود بیاوریم و بذر انس و محبت در دل آن‌ها کاشته شود.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: یکی دیگر از بخش‌هایی که در این زمینه اصفهان متولی آن شد، عرصه حوزه شعر است و ما شعر را در حوزه کودک و نوجوان محدود کردیم تا بهتر بتوان به هدف نزدیک شد و این بخش تُنُک‌ترین بخش آیینی است، گرچه شعرای بسیار گرانقدر و با ارزش شعر‌های زیبایی در حوزه قرآن و مفاهیم قرآن، مضامین قرآن و تاریخ قرآن سروده‌اند. ولی در حوزه کودک و نوجوان شعر قرآنی جایش خالی است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در منظومه شعر فارسی، اسماعیل آذر بیش از ۴۰۰ شاعر شیعه زبان را شناسایی کرده که اشعار گران‌سنگ و پر مغز و پر مایه برگرفته از قرآن و پیرامون قرآن سروده‌اند که وی این‌ها را در یک مجموعه چهار جلدی منتشر کرده است.

وی اظهار کرد: مجموعه ۲۵ قسمتی مشاعره قرآنی با بهترین شعرا و بهترین فرزندان و نو‌نهالان و کودکان که در این حوزه تلاش کرده و حضور پیدا کرده‌ند، ضبط شده و در آینده نزدیک از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.

حجت‌السلام قطبی با بیان اینکه در طول تاریخ شعرا خود را به قرآن گره زده‌اند، ادامه داد: عده‌ای سعی دارند فردوسی را صرفا یک چهره ملی‌گرا تعریف کنند، اما این در صورتی است که بیش از ۱۲۰۰ بیت شعر این شاعر، برگرفته از قرآن است.
وی تصریح کرد: شعر قابلیت‌هایی دارد و تعبیر‌های متعددی را می‌توان درباره آن استفاده کرد. هنگامی که ترنم آسمانی و ارزش‌های فرهنگی در عالم خیال بر ذهن و ضمیر شاعر می‌نشیند، شاعر آن‌ها را به قطره‌های زیبا و شیرین تبدیل کرده و در اختیار مخاطب می‌گذارد.

وی اظهار کرد: شعر یک هنر بین نسلی است که شاعر از کیش خود یعنی فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، تاریخ، تمدن، اندیشه و معارف قبل از خود بهره گرفته و آن را در قالب زیبای شعر طراحی می‌کند و برای نسل آینده باقی می‌گذارد. پس شاعر یک هنرمند بین نسلی است و گذشتگان و آیندگان را به هم متصل می‌کند.

وی افزود: آن‌ چیزی که در مجموعه شعر به صورت یک زنجیره نسل به نسل منتقل می‌شود نشانه‌هایی است که عمومیت پیدا کرده و عمومی‌ترین نشانه‌ها در تاریخ بشریت، نشانه‌هایی هستند که به ریشه اصلی خلقت یعنی حقیقت خداوند متصل شود. این زنجیره گسستنی نیست و پیوسته در بین ادبیات و شعر فارسی و غیر فارسی و مسلمان و غیر مسلمان واقع شده است.

رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن در پایان به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص آتش به اختیار فرهنگی اشاره کرد و گفت: به نظر من هنرمندان هرکدام یک آتش به اختیار فرهنگی هستند که آنچه در ذهن و ضمیرشان تراوش می کند بدون این که کسی به آنها دستور بدهد در قالب هنر می آفریند و به جامعه عرضه می کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما