اعرافی
1396/3/3 چهارشنبه مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور: ذات حوزه با تبلیغ و پیام رسانی گره خورده است مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تبلیغ را اصل مقوم حوزه دانست و گفت: اگر کسی در حوزه از این حس خالی شد، حوزوی نیست؛ زیرا ذات حوزه با تبلیغ و پیام رسانی گره خورده است
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت‎الله علیرضا اعرافی در گردهمایی بزرگ مبلغان ماه مبارک رمضان که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و برخی مراکز حوزوی در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، گفت: حضور پرشور مردم در پای صندوق های رأی حماسی و پرشور بود و رهبر معظم انقلاب و علمای بزرگ ما نیز این حضور را ارج نهادند.
وی افزود: باید به بهانه این حضور از ملت تقدیر کنیم و امیدواریم منتخبان به وعده‎های خود عمل کنند و به آرمان‎های نظام اسلامی پابند باشند؛ حوزه نیز آماده مشارکت در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تبلیغ را اصل مقوم حوزه دانست و گفت: اگر کسی در حوزه از این حس خالی شد، حوزوی نیست؛ زیرا ذات حوزه با تبلیغ و پیام رسانی گره خورده است؛ البته تبلیغ نیز اشکال و مراتب گوناگون دارد؛ ولی مفهوم عام آن، سلسله مراتب روحانیت را در بر می‎گیرد؛ به همین دلیل در گذر زمان و تاریخ دیرپای حوزه، شاهد شکل گیری روش‎ها و مناهج و آداب و شیوه‎های خاص در تبلیغ بوده ایم. 
وی افزود: علی رغم اینکه دانش اجتماعی در زمینه تبلیغ، دستاوردهای زیادی دارد، ولی همچنان تجربه ذی قیمت تبلیغی مبلغان و علمای ما همچنان زنده است؛ البته این تجربه باید در قالب های جدید بازسازی شده و برای آن نظریه پردازی شود؛ تبلیغ در حوزه‎های علمیه با اخلاص، اخلاق، تهذیب و خلوص و صبوری و با انگیزه الهی و شکیبایی همراه است. 
* بدنه حوزه و روحانیت با حداقل‎ها زندگی می کند
عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: این سلسله مفاهیم اخلاقی در ذات تبلیغی حوزه نهفته است؛ پرچمدار و مشعلداری که این پیام را به اقصی نقاط کشور و جهان منتقل می کند، باید این ویژگی ها را در خود متجلی کند؛ تبلیغ در نظام حوزه فراتر از نظام مادی و داد و ستد و مزد بوده است؛ هنوز نیز بدنه حوزه و روحانیت با حداقل‎ها زندگی می کند.
وی با اشاره مشقات و سختی های طلاب در رفع امور زندگی خود گفت: طلبه کوشای ما در قم کمتر از 500 هزار تومان دریافتی دارد که این شهریه کفاف زندگی آنها را نمی‎دهد؛ اگر کسی ابلاغ رسالات الله را با کالای مادی همراه سازد باید بداند که این سرمایه را به اندک مالی فروخته است؛ نهادهای کشور در خصوص تبلیغ، اقداماتی انجام می دهند، ولی پایه تبلیغ باید بر دوش مردم باشد؛ فراگیری تبلیغ از حیث مخاطب، مبلغ، شرایط و اوضاع و احوال نیازمند حضور مردم در عرصه حمایتی است.
* ضرورت توجه طلاب به تبلیغ چهره به چهره
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بر لزوم تأسی طلاب به امر تبلیغ چهره به چهره تأکید کرد و اظهار کرد: تبلیغ چهره به چهره و خانه به خانه و همراه بودن با زندگی مردم، از جمله سنن تبلیغی بوده است؛ ضمن اینکه تبلیغ باید به همه روش ها و ابزارهای نوین مجهز شود و در همه پایگاه های رسانه ای منعکس گردد، ولی نباید روحانیت از ارتباط شانه به شانه و تبلیغ چهره به چهره و رویارویی صمیمی و عمیق با مردم غفلت کند؛ طلاب باید در تبلیغ خود به همه عناصری که در سعادت و سلامت جامعه است، بپردازند و از هیچ کدام از آن عناصر غفلت نکنند.
* باید حس مهاجرت را تا لحظه مرگ حفظ کنیم
آیت‎الله اعرافی گفت: مهاجرت یکی از سنن عالی حوزوی است؛ اگر به مهاجرت‎های تاریخ ساز اسلامی در تاریخ اسلام نظر بیاندازیم، مشاهده می کنیم که چه تعالی در جامعه اسلامی به حسب همین مهاجرت‎ها ایجاد شد؛ باید حس مهاجرت را تا لحظه مرگ حفظ کنیم، زیرا هجرت های بزرگ باعث رونق و توسعه حوزه شده است؛ هجرت امام تحولات عمیقی در جهان اسلام ایجاد کرد. 
وی تصریح کرد: حس مهاجرت و فرهنگ کوچ مستمر در نهاد حوزه‎ های ما وجود داشته است؛ امروز نیز باید این فرهنگ متعالی در حوزه‎ها حفظ شود؛ کوچ تبلیغی به سراسر شهرها و روستاهای کشور یکی از نمادهای آن است. 
عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: حس تبلیغی دائمی از دیگر سنن حوزوی است؛ روحیه تبلیغی باید در حوزه‎های علمیه حفظ شود و هیچ طلبه ای نباید تا آخر عمر حس بازنشستگی داشته باشد؛ از دیگر لوازم مبلغان، مسلح شدن به علوم و دانش‎های مختلف است؛ حوزه بالنده همیشه از تجربه‎های نو استفاده می‎کند؛ همچنین محوریت مسجد در تبلیغ باید حفظ شود.
* سنت تبلیغ در حوزه منسجم و دارای ضوابط و قواعد خاصی است
مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: سنت تبلیغ در حوزه یک سنت منسجم و دارای ضوابط و قواعد خاصی است، باید این سنن، نظریه پردازی شده و عمق بخشی شود؛ انتظار می‎رود در کنار تقویت بنیه‎های اعتقادی که در معرض آسیب‎های فراوان است، باید جوانان را از این آسیب‎ها با علم و دانش و اخلاق و آگاهی و شناخت به مسائل حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: آسیب‎های اجتماعی از مسائل بسیار مهمی است که رهبری نیز نسبت به آن حساسیت فوق العاده ای دارند و جلسات متعددی را برای طرح ریزی حل این بحران‎ها برگزار کرده‎اند؛ طلاب باید راه های خاص را برای حل این بحران‎های اجتماعی به کار ببرند؛ حوزه در قابل این آسیب‎ها مسئولیت دارد.
آیت‎الله اعرافی عنوان کرد: مبانی و گفتمان انقلاب اسلامی، یک گفتمان مترقی است که نسل امروز باید این تاریخ و گفتمان و مبانی و اندیشه اسلامی را به خوبی با خود مرور کنند و اگر به این مقوله نپردازیم نمی‎توانیم خود را انقلابی بدانیم.
وی خاطرنشان کرد: معرفی حوزه و ارزش‎های حوزه برای نسل امروز یک ضرورت است؛ دانش آموزان و دانشجویان قوی و مستعد باید جذب حوزه شوند؛ البته به دلیل برخی مسائل امسال در نصاب ورود به حوزه فیلترهای بیشتری در نظر گرفته شد.

 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما