جوادی آملی
1396/2/24 يكشنبه رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء: عقلانیت وحیانی نیازی به تبیین ندارد رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: در عقلانیت مدرن که اسم روشنفکری بر او گذاشته شده است، وفادار به دین نیست و دین را یدک می کشد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در اولین پیش نشست کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی(با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی) که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اگر علم به معنای واقعی با توجه به کارکرد هایی که در حوزه های مختلف دارد بخواهد به درستی شکل بگیرد، نیازمند به یک شیوه معرفتی شایسته و مناسب است. 
وی گفت: عقلانیت وحیانی یک شیوه معرفتی و منهج و راه و روشی است برای شکل گیری علم اصیل که پایه هر خیری است.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: آن چیزی که باید به آن توجه کنیم، واژه عقلانیت وحیانی است؛ امروزه واژه عقلانیت با پسوند و پیشوند هایی در صحنه عقلانیت است؛ امروز عقلانیت سنتی و وحیانی در جنگ و مبارزه با هم هستند و در تلاش هستند هر یک دیگری را از صحنه خارج کند. 
وی افزود: عقلانیت وحیانی که نیازی به تبیین ندارد، در حقیقت نه کاستی های عقلانیت سنتی را دارد و نه عیب ها و نقص هایی که به عقلانیت مدرن شناخته می شود را دارد. عقلانیت وحیانی یک شیوه حامع و کاملی برای درک صحیح علم و توسعه و تعالی آن در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: در عقلانیت سنتی یک منبعی داریم به نام نقل که همان کتاب و سنت است و این منبع در حقیقت تنها منبع معرفتی است که بایستی تلاش کرد و علم را در حوزه های مختلف از این نقل به درآورد و از نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظایر آن بهره گرفت.
وی گفت: عقلانیت سنتی که در نظام سنتی ما کاملا مورد توجه است و متعبدانه و متعصبانه بر آن اصرار می شود، دو نقص عمده و اساسی برای آن وجود دارد: نقص اول و عمده برای عقلانیت سنتی این است که نقل را مرادف با وحی گرفته است.  عقل در این زمینه در حد یک موجود برخوردار از نقل است و تنها مفتاح نسبت به آن است. 
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: این نقص ها در عقلانیت وحیانی مرتفع شده است؛ در عقلانیت مدرن که اسم روشنفکری بر او گذاشته شده است، وفادار به دین نیست و دین را یدک می کشد. 
وی افزود: معیارهایی که برای این نوع از عقلانیت است، همان چیزی است که در نظامات فکری غرب شکل گرفته و قرار است به دین رنگ ببخشد. 
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: نقل به عنوان جریان اصلی و اساسی دیده نمی شود و آنچه که هست این است که نقل باید خود را به عقل منطبق کند و این عیب بزرگ است که عقل به عنوان میزان دین شناخته می شود و عرفیت و عقلانیت مدرن معیار هستند و دین و نقل باید خود را منطبق با آن کنند. 
وی گفت: عقلانیت دارای ویژگی هایی  است که از جمله مهترین ویژگی ها این است که در این نوع از عقلانیت یک منبع داریم که منبع هستی دین به نام وحی است که خدا از جایگاه اراده الله ظهور کرده است و اراده تشریعی حضرت حق برای هدایت و سعادت در دین تجلی کرد که در این اراده هیچ امری فروگذار نشده است.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: این که چه مقداری از این دین تجلی یافته و به چه زبانی آمده، از آن به عنوان نقل یاد می کنیم؛ یک منبع هستی دین داریم که وحی است، اما آنچه به عنوان نقل از آن یاد می کنیم، منبع نیست بلکه دلیل و راهنما است و نقل می آید تا وحی را بکاود و از آن حقیقت استفاده کند. 
وی افزود: عقل و نقل با هماهنگی یکدیگر می روند تا حقیقت دین را بکاوند. آنچه که به عنوان نقل در عقلانیت سنتی وجود دارد، این نقص را در عقلانیت وحیانی نداریم آنچه که در عقلانیت وحیانی به عنوان منبع است، وحی می باشد و قرآن و عترت است. 
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: قرآن در کسوت مطلق و مقید و علم حصولی و حجاب انتزاع مفهومی است و قدرت فهم شهودی که معصوم است، باید اصل و معیار قرار گیرد.
وی گفت: در مباحث معرفتی، مجاری ادراکی به سه دسته نقل، عقل و شهود تقسیم می شود که هر سه نقش شان کشف است. اینها مجاری ادراکی هستند که هر سه به دنبال پیدا کردن یک مسیر می باشند. مکشوف ما دین است، آن چیزی که از راه کشف و شهود و نقل و عقل به آن می رسیم، یک حقیقت به نام وحی است.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

حضور فعال دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن
مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از حضور فعال این دفتر در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خبر داد. 

شعرای آیینی الگوگیری از اهل بیت را تسهیل می کنند
رییس دفتر تبلیغات اسلامی رابطه انسان ها با اهل بیت(ع) را بر مدار محبت دانست و گفت: شاعران آیینی در فرایند اثبات سند حقانیت اسلام سهیم هستند.

محبت اهل بیت(ع) زبان مشترک شیعه و اهل سنت است
امام جمعه تربت جام با اشاره به ارادت اهل سنت تربت جام به اهل بیت(ع) و ریشه تاریخی شعر و عرفان در ین شهر خواستار دبیرخانه دائمی شعر اهل بیت(ع) در این شهر شد.

تاریخ ادبیات آیینی ما یک همکاری مشترک میان تمام فرق اسلامی است
صالحی با بیان این که اسلام با سلاح سخت امنیت پیدا نمی کند، تنها راه امنیت جهان اسلام را چنگ زدن به قرآن و اهل بیت عنوان کرد.

تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی مریدان اهل بیت(ع) هستند
سرپرست معاونت فرهنگي تبليغي دفترتبليغات اسلامي اهل بیت را محور وحدت اسلامی دانست و گفت: فرقه ای که محبت اهل بیت(ع) را ندارد هیچ نسبت درستی با آیین اسلام ندارد.

شعرای اهل سنت، اهل محبت به اهل بیت اند
امام جمعه موقت بیجار شعرای اهل سنت را اهل محبت به اهل بیت پیامبر(ص) دانست و گفت: کنگره شعر اهل بیت در تحکیم برادری شیعه و سنی اثرگذار است

پیام کنگره شعر اهل بیت برای دشمن هراسناک است
مجاهدی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه در میان اهل سنت و شیعه در کشورهای اسلامی برگزاری کنگره شعر اهل بیت با حضور شاعران شیع و سنی را برای دشمن دارای پیام هراسناک توصیف کرد.

هدفم از شرکت در کنگره شعر اهل بیت(ع) حفظ وحدت بود
شاعر آیینی اهل سنت با اشاره به اهمیت حفظ وحدت شیعه و سنی شناخت مشترکات مذاهب اسلامی از یکدیگر را نتیجه برگزاری کنگره های با موضوع وحدت دانست.

دومين کنگره شعر اهل بيت(ع) با معرفي نفرات برتر به کار خود پايان داد
در اختتاميه اين کنگره کشوري از چهارده نفر از شاعران آئيني شيعه و اهل سنت با اهداء لوح يادبود، تنديس و هديه نقدي تجليل به عمل آمد.

تشریح فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه تبلیغ
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دیدار با آیت الله نوری همدانی، مهم ترین فعالیت های این دفتر در عرصه تبلیغ دینی را تبیین کرد.

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما