روستاآزاد
1395/12/10 سه‌شنبه معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خبر داد: برگزاری سومین همایش ملی و نخستین نمایشگاه فضای مجازی پاک در قم معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: سومین همایش ملی و نخستین نمایشگاه فضای مجازی پاک طی روز های 17 تا 19 اسفندماه با هدف ترویج گفتمان توأمان فرصت و تهدید در فضای مجازی برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فضای مجازی را نباید فرصت صرف و تهدید صرف دانست، اظهار داشت: مأموریت سومین همایش ملی و نخستین نمایشگاه فضای مجازی پاک که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود، ترویج گفتمان توأمان فرصت و تهدید در فضای مجازی است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: از جمله ویژگی های این همایش، مشارکت مجموعه های متعدد علمی دانشگاهی و حوزوی است که از جمله آن ها می توان به دانشگاه های شهید بهشتی، صنعتی شریف، تهران، علامه طباطبایی، شاهد و خواجه نصیر طوسی اشاره کرد.
وی افزود: همچنین مراکز حوزوی متعددی در این امر همکاری داشتند که مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مراکز تخصصی حوزوی، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ... از جمله آنها به شمار می روند.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد افزود: همچنین در این امر، سازمان ها و مراکزی از جمله نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، صدا و سیما، رادیو معارف، اپراتورهای همراه اول و رایتل، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و... اشاره کرد که از میان مراکز مشارکت کننده برخی در تهیه مقالات، بعضی در داوری و تعدادی نیز در برگزاری پنل ها و کارگاه ها همکاری داشتند.
* ارسال 160چکیده مقاله و 150 مقاله به دبیرخانه همایش
وی گفت: از دیگر ویژگی های این همایش، تولید ادبیات علمی و مورد نیاز این عرصه است که 160 چکیده مقاله و 150 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است و ارزیابی بخش قابل توجهی از مقالات نهایی شده که مجموعه داوری خوبی از دوستان دانشگاهی و حوزوی در بررسی این مقالات حضور داشتند.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: برخی از مقالات مربوط به محتواهای فضای مجازی و برخی دیگر مقالات فناورانه و فنی مربوط به این فضا است که آنها را اعضای هیأت علمی دانشگاه ها پیگیری می کنند که بخشی از مقالات در تهران ارزیابی می شود و قطعاً در اختیار وزارت های علوم و ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار می گیرد.
* اعطای گواهی نامه به شرکت کنندگان در کارگاه ها
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: برگزاری کارگاه های متنوع و متعدد از دیگر ویژگی های این همایش به شمار می رود؛ در طی روز های سه شنبه و چهارشنبه(17 و 18 اسفندماه سال جاری) تعداد 11 کارگاه و چندین پنل برای ارائه مقالات برگزیده تحت عناوینی از جمله کارگاه آداب و احکام فضای مجازی، تحلیل جرائم فضای مجازی، مدیریت سازمان دهی و اسناددهی منابع، آسیب شناسی رفتارهای جنسی نامتعارف در فضای مجازی، پایگاه های مجازی نور و نقش کاربردی آن، سواد فضای مجازی، فقه فضای مجازی، سواد رسانه ای در تحقق فضای مجازی پاک و سواد رسانه ای و فرهنگی سازی در حوزه بازی های رایانه ای برگزار خواهد شد.
وی گفت: علاقه مندان برای شرکت در این کارگاه ها می بایست به نشانی اینترنتی www.famp2017.ir مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند؛ قابل ذکر است که به شرکت کنندگان در این کارگاه ها، گواهی  ارائه خواهد شد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اسامی سخنرانان این همایش گفت: همایش فضای مجازی پاک با سخنرانی دکتر محمود واعظی"وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات"، دکتر سیدرضا عاملی"عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی"، شهریاری "رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور" و فیروزآبادی "دبیر شورای عالی فضای مجازی" به سخنرانی خواهند پرداخت.
* برگزاری نمایشگاه با مشارکت مجموعه های تولید کننده محصولات فضای مجازی
وی تصریح کرد: در حاشیه این همایش، نمایشگاهی با مشارکت مجموعه های تولید کننده محصولات فضای مجازی از جمله اپراتورهای همراه اول، رایتل، سازمان سراج، پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر، نیروی انتظامی در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی واقع در قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم برگزار می شود که 17 تا 19 اسفندماه از ساعت 9 تا 20 به روی علاقه مندان باز خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد افزود: در این همایش چکیده مقالات تقدیم می شود و در آینده نزدیک مقالات برگزیده با رویکرد علمی و فرهنگی منتشر خواهند شد؛ همچنین برخی از مقالات که دارای استانداردهای علمی هستند، در نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) چاپ و منتشر می شوند.
وی اظهار داشت: نکته دیگر، ادبیات فرهنگی و علمی این همایش است که جامعه نیازمند آن می باشد و خانواده ها، طلاب و دانشگاهیان بایستی نگاه توأمان فرصت و تهدید به فضای مجازی داشته باشند.
* مأموریت همایش فضای مجازی پاک
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به نقش نهادهای دینی و حوزوی در کنترل و پاکسازی فضای مجازی تصریح کرد: بعضی از مسؤولیت ها بر عهده مراکز فرهنگی و بخشی دیگر وظیفه مراکز اجرایی است؛ آنچه که از مجموعه های اجرایی توقع است، نظارت جدی تر و پایش آن و جلوگیری از فضاهایی که ابزار هجوم به عقاید و اخلاق جوانان می باشد؛ مسؤولیت نهادهای فرهنگی نیز تولید محتوای متناسب با این فضا است که هم عالمانه و فارغ از خرافات و شائبه های غیردینی و هم تولید متناسب با فضای مجازی باشد.
وی افزود: در فضای مجازی و فرهنگ به شدت به دو مسأله نیازمندیم: یکی ورود عالمان و دیگری ورود عالمانه و متخصصانه در فضای مجازی؛ بسیاری از محتواهای موجود که در حوزه تولید شده است، متناسب با فضای مجازی نیست و جهت تناسب با فضای مجازی، نیازمند فرآوری و ویرایش جدی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در پایان خاطرنشان کرد: اکنون جبهه مقابل و معاند ما اعم از وهابیت، جبهه الحاد و کفر و بی دینی از این فضا بسیار استفاده می کنند، اما فضلا، علما و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی این حوزه را کمتر جدی می گیرند، درحالی که این مسأله برای مردم بسیار جدی است.
 
 
کلمات کليدي
روستاآزاد, همایش, فضای مجازی پاک, فرهنگی تبلیغی, دفتر تبلیغات اسلامی, حوزه علمیه قم, شورای عالی
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما