بوسلیکی
1395/10/23 پنجشنبه فعالیت های گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 95 تشریح شد فعالیت های گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توسط مدیر گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 95 تبیین شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: گروه تربیت دو بخش به هم تنیده با استقلال نسبی را داراست که بخشی ناظر به تربیت اخلاقی و دیگری ناظر به مباحث معنویت پژوهشی است که این گروه به هر دو مورد می پردازد. 
وی پروژه «فرهنگ آثار عرفان اسلامی» را یکی از پروژه های این گروه عنوان کرد و گفت: این پروژه در واقع نوعی راهنمای موضوعی تراث عرفانی به شمار می رود. از دیگر پروژه هایی که در حال انجام ارزیابی نهایی است، بحث «مفهوم شناسی معنویت» می باشد که امسال برای نشر ارسال می شود.
مدیر گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: «مدل های زیست معنویت در قرآن» یکی دیگر از پروژه های بخش معنویتِ گروه اخلاق است که مراحل تصویب خواهی آن به اتمام رسیده و در قالب قرارداد با مؤسسه دارالحدیث اجرا خواهد شد. 
وی اظهار داشت: «رشد معنوی در سنت های دینی» از پروژه های این گروه به شمار می رود که چهار نشست برای این پروژه برگزار شده و به صورت پروژه مستقلی در دست اقدام است. 
حجت الاسلام والمسلمین بوسلیکی برگزاری کارگاه های معنویت خبرداد و افزود: مراحل تصویب خواهی پروژه «طیف شناسی و نقد نظریه ها و رویکردهای مطالعات معنویت در غرب» انجام شده است؛ «کارگاه های معنویت» یکی دیگر از پروژه های این گروه است که طرح آن نوشته شده و برای قطب ارسال گردیده و پیگیر هستیم که تا پایان سال 95 حداقل دو کارگاه آن انجام شود. 
وی با اشاره به برگزاری نشست های معنویت پژوهی گفت: نشست های «مفهوم شناسی و بایسته های معنویت پژوهی» از سال گذشته در جریان بوده و حدود 2 نشست آن امسال برگزار شده و همچنان ادامه دارد و تا پایان سال جاری دیگر 6 نشست در دست انجام داریم. از حدود 14 نشست برگزار شده از سال گذشته تا کنون، 6 نشست تبدیل متن ساختارمند شده که پس از تکمیل این مجموعه نشست ها، به صورت مجموعه مقالات ارائه خواهد شد. 
مدیر گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره برگزاری کرسی های مختلف از سوی این گروه تصریح کرد: در سال جاری، 3 کرسی ترویجی(مفهوم شناسی معنویت در عصر پست مدرن، جایگاه ائمه در آثار صوفیه، الهیات اخلاق) و یک کرسی نقدکتاب (نقد مربی در تربیت اخلاقی معنوی) از سوی این گروه برگزار خواهد شد.
وی اظهار داشت: پروژه «طیف شناسی نظریات رشد اخلاقی» از جمله پروژه هایی که در سنوات گذشته انجام شده و اکنون دفتر اول آن آماده چاپ است و در مرحله ارزیابی قرار دارد که در واقع دو فاز اساسی دارد: فاز اول، مطالعه انتقادی آرای غربی و فاز دوم، استخراج رویکرد اسلامی بوده که فاز اول مقدمه فاز دوم است. عمده فاز اول انجام شده که خود سه دفتر می شود؛ امیدواریم در سال جاری دفتر اول آن برای نشر ارسال شود و دفتر دوم نیز در دست پژوهش است. 
حجت الاسلام والمسلمین بوسلیکی افزود: پروژه «عوامل مؤثر بر رشد ادراک شهروندان از عدالت کیفری» از پروژه های بخش اخلاقی این گروه به شمار می رود که کارهای مقدماتی آن انجام شده و در سال جاری شروع می شود. 
* تشکیل اطلس تربیتی ایران معاصر
وی درباره «تشکیل اطلس تربیتی ایران معاصر» تصریح کرد: تشکیل این اطلس، پروژه ای است که طرح اولیه آن برای قطب ارائه شده است. در این اطلس دنبال شناسایی وضعیت موجود هستیم که چه مراکز، افراد، انتشارات و دوره های آموزشی در باب تربیت اخلاقی فعالیت می کنند و اینکه یک تصویر کلان از این فضا داشته باشیم. این کار، ثمرات و زمینه هایی همکاری را در پی خواهد داشت و جلوی موازی کاری ها گرفته خواهد شد و خلأها شناسایی می شود. 
مدیر گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که پروژه «کارگاه های تربیت اخلاقی» از دیگر پروژه های بخش اخلاقی این گروه به شمار می رود، اظهار داشت: پیشنهاد اولیه این پروژه به قطب داده شده است. مخاطب اصلی این کارگاه ها، خانواده ها و اساتید و مربیان اخلاق حوزه هستند. پیش بینی شده است که در صورت انجام کارها، از مجموع پنج کارگاه، حداقل 2 کارگاه را در سال 95 برگزار کنیم. 
وی افزود: پروژه «تحلیل دینی پدیده ضعف اخلاقی» از پروژه هایی است که کارهای پژوهشی آن انجام شده و بایستی برای ارزیابی ارسال شود. 
* پیشنهاد طرح ایجاد تفاهم نامه مرکز اخلاق و تربیت با مراکز مختلف کشوری
حجت الاسلام والمسلمین بوسلیکی در پایان گفت: ایجاد تفاهم نامه با سایر مراکز اعم از صدا و سیما، آموزش و پرورش، دارالحدیث، کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از وزارتخانه ها و مراکز متعدد گوناگون را در نظر داریم که طرح اولیه آن را برای قطب ارسال کرده ایم؛ چرا که عقد قرارداد زمینه ای برای فعالیت های مشترک است؛ صرف قرارداد بودجه نمی خواهد، اما زمینه ساز تصویب پروژه های مشترکی است که مسائل بودجه ای خواهند داشت. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما