اولین و دومین جلسه انتقال تجارب تبلیغی
1395/10/13 دوشنبه مدیر گروه تبلیغی جهادی رشد تببین کرد:  انتقال تجارب تبلیغی با موضوع طراحی نمایشگاه هنری مذهبی  در یک مسجد که مراسم سخنرانی بر پا می شود، ممکن است که 50 نفر شرکت کند، اما در برپایی نمایشگاه 10 هزار نفر حضور پیدا می کند و کسی که پا در مسجد نمی گذارد را می توان به داخل نمایشگاه کشاند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام حسنعلی خویینی مدیر گروه تبلغی جهادی رشد در دومین نشست از سلسله نشست های انتقال تجارب گروه های تبلیغی که با حضور سرگروه ها و اعضای گروه های تبلیغی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: علت انجام کار نمایشگاهی این است که در منبر رفتن طلاب، عده ای از مردم مخاطب قرار نمی گیرند و شاید افرادی باشند که اهل گوش دادن به سخنرانی نباشند، اما به بازدید از نمایشگاه فرهنگی علاقه مند باشند و تأثیر بپذیرند.
وی افزود: برپایی تبلیغ نمایشگاهی از گروه های تبلیغی بر می آید و کار نمایشگاهی باید به صورت مجموعه ای از افراد انجام شود و کار یک یا دو نفر طلبه نیست که نمایشگاه برپا کنند. 
* تأثیر چندین برابری تبلیغ نمایشگاهی نسبت به تبلیغ سنتی
این مبلغ دینی با اشاره به تأثیر نمایشگاه تبلیغی جهادی گفت: در یک مسجد که مراسم سخنرانی بر پا می شود، ممکن است که 50 نفر شرکت کند، اما در برپایی نمایشگاه 10 هزار نفر حضور پیدا می کند و کسی که پا در مسجد نمی گذارد را می توان به داخل نمایشگاه کشانده و چندین برابر تأثیرگذاری کرد. 
وی بر لزوم ورود طلاب به تبلیغ نمایشگاهی پرداخت و گفت: اگر طلاب در این فضا وارد نشوند، افرادی وارد می شوند که شاید معایبی در کارشان باشد و باید مستمراً از کار او اشکال گرفت، اما اگر طلاب این کار را انجام دهند، دیگر افراد در برپایی نمایشگاه یاری می رسانند. 
مدیر گروه تبلیغی جهادی رشد در ادامه انتقال تجارب تبلیغی این گروه تصریح کرد: در توضیحاتی که در غرفه ها داده می شود، روایات و احادیث با ذکر منابع به صورت هنری بر روی کاغذهایی نوشته و نصب شود که اگر عالمی یا فردی دیگر در خصوص منابعِ توضیحات ارائه شده توسط مبلغ، سؤالی را مطرح کرد، سند قابل مشاهده باشد. 
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تمامی افراد گفت: در نمایشگاه می تواند از هنر افراد در گچ کاری، جوشکاری، کارهای کامپیوتری و غیره استفاده کرد که گاهاً هزینه ای را دریافت نمی کنند و بانی می شوند. 
* ویژگی های مکان نمایشگاه
حجت الاسلام خویینی اظهار داشت: ویژگی های مکان برپایی نمایشگاه این است که اولا اینکه در دید مردم باشد که برپایی نمایشگاه در گوشه شهر مخاطبان زیادی نخواهد داشت، ویژگی بعدی این که نمایشگاه جای پارک وسایل نقلیه داشته باشد، همچنین ابعاد مکان نمایشگاه متناسب با فضای مد نظر باشد که برای برپایی نمایشگاه بایستی به صورت متوسط 1000 متر فضا داشته باشید؛ یک نمایشگاه می تواند از 500 تا 4000 متر فضا برخوردار باشد. 
* مکان های مناسب برای نمایشگاه
وی درباره مکان نمایشگاه های مذهبی گفت: بوستان ها، امام زاده ها و زمین های خالی مکان های مناسبی برای برپایی نمایشگاه فرهنگی تبلیغی هستند؛ همچنین شهرداری، اداره اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی و دفاتر ائمه جمعه سازمان ها و نهادهایی هستند که در برپایی یک نمایشگاه می توان از آنها یاری گرفت، البته در صدر این مراکز، باید از ائمه اطهار(ع) استمداد کرد. 
مدیر گروه تبلیغی جهادی رشد تصریح کرد: با توجه به این که بسیاری از مردم از زندگی شهری خسته شده اند، در برخی از شهرها که فاصله زیادی با روستاها دارند، دیوارهای کاهگِلی در برپایی کوچه های بنی هاشم بسیار مؤثر است و نوشته هایی از جمله «السلام علیک یا ایتها الصدیقه الشهیده» و غیره می تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. 
وی درباره برپایی نمایشگاه در بوستان گفت: برپایی چنین نمایشگاهی در مسجد مناسب نیست چرا که برخی از مردم که به مسجد نمی آیند، نمی توانند از این فضا بهره مند شوند اما فضایی مثل بوستان ها در جذب تمامی اقشار از جمله بانوان با حجاب های نامناسب می تواند مؤثر باشد. 
حجت الاسلام خویینی ضمن بیان نکاتی اظهار داشت: نمایشگاه فاطمیه را می توان با سه غرفه مسجد پیامبر گرامی اسلام(ص)، منزل حضرت زهرا(س) و قبرستان بقیع برپا کرد؛ در نمایشگاه فرهنگی تبلیغی باید از بیان مباحث اختلافی بین شیعه و سنی پرهیز کرد و بایستی بیشتر به فضائل ائمه اطهار(ع) پرداخت و بیان کرد. 
وی گفت: در برپایی نمایشگاه می توان غرفه های مختلف و زیاد را آماده کرد که از جمله آنها می توان به غرفه هایی با نام های یک دقیقه مطالعه، یک صفحه قرآن(قرار دادن صفحات قرآن به صورت تک برگ پرس شده که این کار می تواند در ختم کردن چند مرتبه قرآن طرحی مناسبی باشد) اشاره کرد. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

ثبت نام دوره های تربیت مبلغ معارف اسلامی با گرایش های مختلف
دوره آموزشی احکام ویژه مبلغان و کارشناسان پاسخگو به سؤالات دینی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دارینی از سر گرفته شد.

بوستان کتاب به مدت یک ماه نمایشگاه می شود
همزمان و در راستای طرح تابستانه کتاب، فروشگاه های بوستان کتاب در قم و اصفهان، به مدت یک ماه تبدیل به نمایشگاه کتاب می  شوند.

پيگيري پروژه مطالعات نظام‌سازي قرآني
رئيس پژوهشكده فرهنگ و معارف قرآن گفت: پروژه مطالعات نظام‌سازي قرآني در دستور كار است كه انشاء الله اوايل سال 97 حداقل سه جلد كتاب در اين زمينه منتشر مي‌‌شود.

توحید و ولایت اهل بیت (ع) کلیدهای هدایت اند
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: شیطان دزد ایمان است که اگر در خانه ای وارد شود به دنبال اشیاء گران قیمت خواهد بود و چیزی گرانبهاتر از توحید و ولایت در وجود آدمی نیست.

علم ابزار دست انسان نیست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی علمی که محصول برساخته ذهن یا حیات اجتماعی انسان باشد را سبب تسلط انسان بر علم دانست و سرآغاز خطا خواند.

واکنش رییس دفتر تبلیغات اسلامی به مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی
رییس دفتر تبلیغات اسلامی ابراز امیدواری کرد که در گفتمان طرح ملی نخبگان افرادی تربیت شوند که با اعتقاد و تعهد نسبت به علوم انسانی اسلامی عملا چرخه دانش علوم انسانی اسلامی را به حرکت درآورند.

خسروباقری: تصور دائرة‌المعارف بودن دین را قبول ندارم/ حجت‌الاسلام پیروزمند: دین باید یک نگاه فراگیر نسبت به موضوعات داشته باشد
قلمرو و امکان تحقق علوم انسانی اسلامی عنوان مناظره و گفتگوی علمی سومین دوره آموزشی گفتمان نخبگان علوم انسانی بود که در دهکده وسف برگزار شد.

زمینه‌های شکل‌گیری علم دینی از تردید تا واقعیت
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاهی انتقادی نسبت به وضعیت فعلی و موجود جامعۀ علمی ایران، هرچند امکان شکل‌گیری علم دینی را ذاتاً ممتنع نمی‌داند، اما در امکان وقوعی آن، تردید دارد.

دانشجویان نخبه علوم انسانی امید تمدن‌سازی کشور هستند
معاون بنیاد ملی نخبگان کشور با بیان اینکه اگر امیدی به تمدن‌سازی داریم باید نگاه درست به علوم انسانی داشته باشیم، دانشجویان نخبه علوم انسانی را امید کشور در این زمینه دانست.

امکان علم دینی از دیدگاه استاد گلشنی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به محدودیت‌های علم در پاسخ‌گویی به تمام مسائل بشر، به تحلیل تاریخی نسبت علم و دین پرداخت.

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما