اولین و دومین جلسه انتقال تجارب تبلیغی
1395/10/13 دوشنبه مدیر گروه تبلیغی جهادی رشد تببین کرد:  انتقال تجارب تبلیغی با موضوع طراحی نمایشگاه هنری مذهبی  در یک مسجد که مراسم سخنرانی بر پا می شود، ممکن است که 50 نفر شرکت کند، اما در برپایی نمایشگاه 10 هزار نفر حضور پیدا می کند و کسی که پا در مسجد نمی گذارد را می توان به داخل نمایشگاه کشاند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام حسنعلی خویینی مدیر گروه تبلغی جهادی رشد در دومین نشست از سلسله نشست های انتقال تجارب گروه های تبلیغی که با حضور سرگروه ها و اعضای گروه های تبلیغی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: علت انجام کار نمایشگاهی این است که در منبر رفتن طلاب، عده ای از مردم مخاطب قرار نمی گیرند و شاید افرادی باشند که اهل گوش دادن به سخنرانی نباشند، اما به بازدید از نمایشگاه فرهنگی علاقه مند باشند و تأثیر بپذیرند.
وی افزود: برپایی تبلیغ نمایشگاهی از گروه های تبلیغی بر می آید و کار نمایشگاهی باید به صورت مجموعه ای از افراد انجام شود و کار یک یا دو نفر طلبه نیست که نمایشگاه برپا کنند. 
* تأثیر چندین برابری تبلیغ نمایشگاهی نسبت به تبلیغ سنتی
این مبلغ دینی با اشاره به تأثیر نمایشگاه تبلیغی جهادی گفت: در یک مسجد که مراسم سخنرانی بر پا می شود، ممکن است که 50 نفر شرکت کند، اما در برپایی نمایشگاه 10 هزار نفر حضور پیدا می کند و کسی که پا در مسجد نمی گذارد را می توان به داخل نمایشگاه کشانده و چندین برابر تأثیرگذاری کرد. 
وی بر لزوم ورود طلاب به تبلیغ نمایشگاهی پرداخت و گفت: اگر طلاب در این فضا وارد نشوند، افرادی وارد می شوند که شاید معایبی در کارشان باشد و باید مستمراً از کار او اشکال گرفت، اما اگر طلاب این کار را انجام دهند، دیگر افراد در برپایی نمایشگاه یاری می رسانند. 
مدیر گروه تبلیغی جهادی رشد در ادامه انتقال تجارب تبلیغی این گروه تصریح کرد: در توضیحاتی که در غرفه ها داده می شود، روایات و احادیث با ذکر منابع به صورت هنری بر روی کاغذهایی نوشته و نصب شود که اگر عالمی یا فردی دیگر در خصوص منابعِ توضیحات ارائه شده توسط مبلغ، سؤالی را مطرح کرد، سند قابل مشاهده باشد. 
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تمامی افراد گفت: در نمایشگاه می تواند از هنر افراد در گچ کاری، جوشکاری، کارهای کامپیوتری و غیره استفاده کرد که گاهاً هزینه ای را دریافت نمی کنند و بانی می شوند. 
* ویژگی های مکان نمایشگاه
حجت الاسلام خویینی اظهار داشت: ویژگی های مکان برپایی نمایشگاه این است که اولا اینکه در دید مردم باشد که برپایی نمایشگاه در گوشه شهر مخاطبان زیادی نخواهد داشت، ویژگی بعدی این که نمایشگاه جای پارک وسایل نقلیه داشته باشد، همچنین ابعاد مکان نمایشگاه متناسب با فضای مد نظر باشد که برای برپایی نمایشگاه بایستی به صورت متوسط 1000 متر فضا داشته باشید؛ یک نمایشگاه می تواند از 500 تا 4000 متر فضا برخوردار باشد. 
* مکان های مناسب برای نمایشگاه
وی درباره مکان نمایشگاه های مذهبی گفت: بوستان ها، امام زاده ها و زمین های خالی مکان های مناسبی برای برپایی نمایشگاه فرهنگی تبلیغی هستند؛ همچنین شهرداری، اداره اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی و دفاتر ائمه جمعه سازمان ها و نهادهایی هستند که در برپایی یک نمایشگاه می توان از آنها یاری گرفت، البته در صدر این مراکز، باید از ائمه اطهار(ع) استمداد کرد. 
مدیر گروه تبلیغی جهادی رشد تصریح کرد: با توجه به این که بسیاری از مردم از زندگی شهری خسته شده اند، در برخی از شهرها که فاصله زیادی با روستاها دارند، دیوارهای کاهگِلی در برپایی کوچه های بنی هاشم بسیار مؤثر است و نوشته هایی از جمله «السلام علیک یا ایتها الصدیقه الشهیده» و غیره می تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. 
وی درباره برپایی نمایشگاه در بوستان گفت: برپایی چنین نمایشگاهی در مسجد مناسب نیست چرا که برخی از مردم که به مسجد نمی آیند، نمی توانند از این فضا بهره مند شوند اما فضایی مثل بوستان ها در جذب تمامی اقشار از جمله بانوان با حجاب های نامناسب می تواند مؤثر باشد. 
حجت الاسلام خویینی ضمن بیان نکاتی اظهار داشت: نمایشگاه فاطمیه را می توان با سه غرفه مسجد پیامبر گرامی اسلام(ص)، منزل حضرت زهرا(س) و قبرستان بقیع برپا کرد؛ در نمایشگاه فرهنگی تبلیغی باید از بیان مباحث اختلافی بین شیعه و سنی پرهیز کرد و بایستی بیشتر به فضائل ائمه اطهار(ع) پرداخت و بیان کرد. 
وی گفت: در برپایی نمایشگاه می توان غرفه های مختلف و زیاد را آماده کرد که از جمله آنها می توان به غرفه هایی با نام های یک دقیقه مطالعه، یک صفحه قرآن(قرار دادن صفحات قرآن به صورت تک برگ پرس شده که این کار می تواند در ختم کردن چند مرتبه قرآن طرحی مناسبی باشد) اشاره کرد. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

نشست آموزشی سواد فضای مجازی برگزار می شود
مدیر کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری نشست آموزشی سواد فضای مجازی با هدف آشنایی مبلغان اعزامی ماه رمضان با فضای مجازی و بیان آسیب ها و راهکارهای مقابله با آن خبر داد.

نشست های علمی و کاربردی ویژه مبلغان قبل از اعزام ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نشست های علمی و کاربردی با هدف لزوم آشنایی مبلغان با سواد رسانه ای و مهارت های زندگی و انس با قرآن و همچنین بحث آشنایی با روش های تدریس آسان و مؤثر قرآن کریم، قبل از اعزام به تبلیغ ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

کسب اطلاعات، سازماندهی و اشاعه بسترهای نشر درست معارف اسلامی
رییس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: کسب اطلاعات، سازماندهی و اشاعه را سه بستر نشر درست معارف اسلامی دانست و گفت: در بعد نشر معارف اسلامی سازماندهی و اشاعه خود نقش گسترده ای در زایش محتوا و اطلاعات داشته باشد. 

بارگذاری 92 هزار فرهنگ نامه در پایگاه اینترنتی پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی
مدیر گروه اشاعه اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: 92 هزار فرهنگ نامه، 120 هزار نمایه سازی، 320 هزار اصطلاح کنترل شده در سایت پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی این پژوهشگاه بارگذاری شده است. 

مدیریت و سازماندهی بیش از ۳۲۰ هزار اصطلاح در حوزه علوم اسلامی
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از مدیریت و سازماندهی بیش از ۳۲۰ هزار اصطلاح در حوزه علوم اسلامی در پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی خبر داد و آن را نتیجه تلاش ۲۵ ساله پژوهشگران علوم اسلامی دانست.

الزامات توانمندسازی علوم اسلامی
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با سیاستگذاری در حوزه تکمیل و ترمیم دانش ها با توجه به نیازهای موجود، توانمند سازی علوم اسلامی اتفاق می افتد.

همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت برگزار می شود
دبیر علمی همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت گفت: همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و برخی از مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود.  

رویکرد کنشگر- شبکه و فلسفه تکنولوژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت
رویکرد کنشگر- شبکه و فلسفه تکنولوژی با حضور فیلسوف و انسان شناس فرانسوی، برونو لاتور در دانشگاه صنعتی شریف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شماره 162 «آینه پژوهش» منتشر شد
شماره 162 «آینه پژوهش»(دو ماهنامه نقد کتاب، کتاب شناسی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی) منتشر شد.

نشست شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری» برگزار شد
نشست شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری» به منظور هماهنگی بیشتر و ارائه گزارشی از پیشبرد امور این همایش برگزار شد.

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما