پژوهشگاه
پژوهشگاه
1395/9/11 پنجشنبه به همت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد؛ کارگاه تخصصی مدیریت اطلاعات در پژوهشکده فقه و حقوق به همت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، کارگاه تخصصی مدیریت اطلاعات برای اعضای شورای پژوهشی و هیات علمی و محققان پژوهشکده فقه و حقوق برگزار گردید.
در این کارگاه 2 ساعته که در دو بخش اصطلاح نامه و نمایه سازی در تالار شیخ انصاری(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به درخواست پژوهشکده فقه و حقوق انجام شد، اعضای شورای پژوهشی و هیات علمی و محققان این پژوهشکده حضور یافتند.
در بخش اول حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی یعقوب نژاد عضو هیات علمی گروه پژوهشی اصطلاح‌نامه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، ضمن بیان ضرورت اجتناب ناپذیر مدیریت اطلاعات در حوزه های مختلف علوم اسلامی از جمله در حوزه فقه و حقوق اسلامی، توضیحاتی را درباره تاریخچه اصطلاح نامه، علل ورود پژوهشگاه به حوزه مدیریت اطلاعات اسلامی و فواید آن در نحوه مدیریت اطلاعات ارائه داد و تصریح کرد: برای مدیریت اطلاعات در حوزه فقه و حقوق باید مجموع اصطلاحات و کلید واژه های مورد مراجعه کاربران در این حوزه در سه بعد معنایی مترادف، سلسله مراتبی و وابسته بر اساس استانداردهای پذیرفته شده در حوزه مدیریت دانش طبقه بندی شده و در یک برنامه نرم افزاری با عنوان "اصطلاح نامه تحت وب" که برای همین امر در نظر گرفته شده است، ذخیره گردد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در ادامه با استقبال از مشارکت پژوهشکده فقه و حقوق خواستار  همکاری و تعامل فعال این پژوهشکده در تکمیل و بالندگی بیشتر مباحث فقهی در حوزه مدیریت اطلاعات بر اساس اصطلاح‌نامه شد و آمادگی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، جهت آموزش روش پژوهش براساس اصطلاح‌نامه را اعلام کرد.
عضو هیات علمی گروه پژوهشی اصطلاح‌نامه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، در ادامه مقایسه ای بین عملکرد موتورهای جستجو با فرایند حاضر در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی را مطرح کرد که به تصریح حاضران، ناکارآمدی موتورهای جستجو در ریزش اطلاعات غیر قابل مقایسه با کارآمدی اصطلاح‌نامه عنوان شد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مهدی نجیبی، عضو هیات علمی گروه پژوهشی اصطلاح‌نامه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، با توجه به ورود در عرصه های نوین و استفاده از ابزارهای مدیریت داده های الکترونیکی، موقعیت اصطلاح‌نامه در این حوزه را بسیار اثر بخش دانست و تأکید کرد: اعضای هیات علمی و محققان، سیستم موجود ورود اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی را به عنوان ابزاری کارآمد در فعالیت های پژوهشی جاری خود بکار گیرند.
در بخش بعد نیز حجت الاسلام و المسلمین سید تقی واردی مدیر گروه پژوهشی نمایه سازی و فهرست نویسی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، ضمن اشاره به ضرورت سازماندهی اطلاعات بر اساس اصطلاح‌نامه، بازنمایی و نمایه سازی اطلاعات را پایه و اساس سازماندهی دانست و تأکید نمود: برای بازیابی اطلاعات دلخواه در اسرع وقت، راهی جز نمایه سازی آن‌ها به روش های استاندارد بین المللی، وجود ندارد.
عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، ضمن ناقص و غیر اصولی خواندن نمایه‌های رایج در پایان کتاب‌ها، گفت: چنین نمایه‌هایی محدود در همان کتاب و یا مقاله باقی نمی‌مانند و  در آینده نزدیک در سیستم های هوشمند جامع قرار می‌گیرند. در آن صورت اگر چنین نمایه‌هایی فاقد روش های استاندارد باشند، بی فایده خواهند بود. و تنها راه فایده مندی نمایه‌ها، انجام آن‌ها به روش استاندارد و بر اساس اصطلاح نامه خاص هر رشته تخصصی می‌باشد.
در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی مجیدی نظامی عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به پرسش‌های حاضران درباره "اصطلاح نامه فقه" پاسخ داد. 
در پایان ضمن تأکید بر تعامل طرفین، اولین همکاری در ورود اطلاعات فصلنامه علمی پژوهشی "کاوشی نو در فقه" با استفاده از سیستم ورود اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی و نمایه سازی بر اساس اصطلاح‌نامه مطرح و تصویب شد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما