1395/9/11 پنجشنبه بررسی «رفتار طلاب در خانواده» به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان کرسی آزاداندیشی «رفتار طلاب در خانواده» به همت دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور رییس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اظهار داشت: طلبه یک شخصیت نوعی دارد که مورد توجه عموم مردم است و می تواند برای دیگران الگو باشد و اطرافیان ما می خواهند ببینند طلبه با همه مشکلاتی که با آن درگیر است، آیا توفیق اداره کردن زندگیمان را داریم یا نه؟!
وی افزود: فرض کنید یک طلبه مثلاً مشکلات اقتصادی دارد و بعضی از اقتضائات طلبگی ما موجب می شود هر جایی نمی توانیم برویم و هر نوع تفریحی نداشته باشیم و یا قیودی که برای خودمان تعریف کرده ایم. یک طلبه باید به معنای عام توفیق اداره زندگی را داشته باشد. 
حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور تصریح کرد: وقتی یک نفر ازدواج می کند مسئول یک تا سه خانواده می شود و به معنای عام، همسر و فرزندان تا پدر و مادر خود و همسر را شامل می شود و حداقل این است که وجود ما ناخوشایند دیگران نباشد.
وی ادامه داد: یکی از آسیب های موجود در زمینه مسائل خانوادگی، غیر حکیمانه اداره کردن نظام خانواده است و اگر ما خواستار تعالی خانوادگی هستیم باید حکیمانه اداره شود. 
رییس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی حکمت را چیزی فراتر از عقل بیان کرد و گفت: چون ما یک عاقل داریم و یک حکیم، و حکیم علم را با عقل ترکیب می کند در حالی که عاقل فقط عقل و عالم فقط علم را مورد استفاده قرار می دهد.
وی تأکید داشت: یکی از مواردی که در نظام احسن که شرع مقدس ما بر اساس واقعیاتی چون سن، موقعیت، سلامت و... بنا شده، تکلیف تعیین کرده و همه را یکسان ندیده است.
حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور تصریح کرد: افرادی که غیر حکیمانه رفتار می کنند ملاحظه جنس، سن و حالت فرد را نمی کنند و یک اخلاق ثابت دارند که دیگران باید خودشان را با آن تطبیق بدهند ولی حکیم خودش را با دیگران و با شرائط تطبیق می دهد.
وی در ادامه روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) که در کتاب من لایحضره الفقیه بیان شده اشاره کرد که ایشان فرمودند: «مَن کانَ عِندَهُ صَبِیٌّ فَلیَتَصابَّ لَهُ» هر کس کودکى دارد، باید با او کودکانه رفتار کند. بچه که نمی تواند بزرگی کند پس ما باید کوچکی کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه برای تبیین حکیمانه اداره کردن زندگی بیان داشت: طلبه ها عموماً در فضاهای بسته و پرحیا زندگی کرده اند و حتی شاید همسر آنها هم در چنین محیط هایی رشد کرده باشند، البته این عیب نیست ولی وقتی وارد زندگی می شویم، فضای جدید را باید بپذیریم به خصوص آنهایی که خودشان در یک محیط سنتی بزرگ شده اند ولی همسرانشان در یک محیط بازتری بوده اند.
وی ادامه داد: در خوراک و انتخاب غذا و یا حتی در حجاب و مواضع سیاسی گاهی اختلافات ایجاد می شود و یک انسان حکیم باید تمام این احتمالات را در نظر بگیرد و با این پیش زمینه وارد زندگی شود.
حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور افزود: شخصی نزد حضرت سید الشهداء(ع) آمد و شروع به فحاشی کردن نمود، اینجا اگر ما باشیم شاید برخورد بسیار تندی داشته باشیم! ولی حضرت سؤال کردند: اهل کجایی؟ گفت: اهل شام. فرمودند: به تو حق می دهم چون در محیطی داری زندگی می کنی که دائماً علیه ما تبلیغات هست، بعد فرمودند: گرسنه و خسته هستی بیا به منزل من برویم، این می شود برخورد حکیمانه که ما قبل از این که واقعیات زندگی فرد را در نظر نگیریم، حکیمانه نیست.
وی به برخورد حکیمانه لقمان حکیم اشاره کرد و گفت: اگر کسی از ما فاصله زمانی مسافتی را بپرسد سریعاً جواب می دهیم، از لقمان کسی چنین سؤالی پرسید گفت: نمیدانم! آن شخص عصر راه افتاد، لقمان به او گفت: این طور که تو میروی چهار ساعت تا مقصدت مانده است، باید شرایط دیگران را در نظر گرفت و لذاست که به او لقمان حکیم می گویند.
رییس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اذعان داشت: برخورد حکیمانه در زندگی بسیار مهم است، به خصوص در ارتباط با زن چرا که ما تا قبل از ازدواج با دختر و زن هیچ گونه ارتباطی نداشته ایم و یکدفعه وارد زندگی می شویم و برخورد با جنس مخالف خود داریم که اگر مطالعه نداشته باشیم قطعا خودمان یا دیگری را دچار مشکل می کنیم.
وی گفت: آیت الله جوادی آملی می فرمودند وقتی آیه «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» نازل شد ولوله ای در مدینه به وجود آمد، که هرکسی می خواهد به «بِرّ» برسد بایستی محبوب ترین چیز خودش را راه خدا بدهد.
حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور ادامه داد: شخصی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و اسب محبوب خودش را هدیه آورد، اینجا پیامبر حکیم(ص) اسب را گرفتند و بعد اسب را به او دادند و فرمودند: برو و اسب را به پسرت بده که پسرش همان اسامه جوان با ایمانی بود که بعدها به دستور پیامبر(ص) فرمانده سپاه شد.
وی تصریح کرد: آیت الله جوادی آملی می فرمودند می دانید چرا پیامبر چنین کردند؟ که اگر فردا فضای احساساتی از بین رفت و فرد پشیمان شد و مرتب اسب خودش را زیر پای پیامبر(ص) می دید رفتارش متفاوت بود تا حالا که آن اسب زیر پای پسر خودش است، لذا صدقه مکروه این است که اقوامت فقیر باشند و تو به دیگران بدهی.
رییس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه گاهی اداره زندگی ها سفیهانه است، اظهار داشت: این دختر خانم در دوره عقد نیاز به هدیه دارد بعد مرتب جواب می شنود ندارم، درسته نداری ولی خداوند متعال داراست از او بگیر او رزاق است.
وی ادامه داد: گاهی بعضی خسیس هستند و شک به رزاقیت خداوند متعال دارند، در دوره عقد اوج زندگی این دختر است چرا دست خالی منزل او رفته ای؟! خانمی می گفت در دوره عقد، داماد که فرزند میوه فروش بوده شب عید مثلاً با یک صندوق گوجه منزل او می رفته!! این دختر خانم در جواب خواهر و دوستان که از او درباره عیدی سؤال می کنند دچار آزار شدید روحی می شده است.
حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور با اذعان به این که ما طلاب عرفیاتمان ضعیف است، افزود: این یک جمله طلایی است که صاحب قوانین می فرماید طلبه چون دائما در درس و بحث و کتاب است، عرفیاتش ضعیف است. ولی زندگی طلاب باید بر اساس عرف باشد لذا می گویند مسکن و خوراک همسر و واجب النفقه شما باید بر اساس عرف باشد، پس ما باید دارای اطلاعات عرفی خوبی باشیم، پس یکی از آسیب ها، نشناختن عرفیات زندگی در شئون مختلفی مانند همسرداری، تربیت فرزند، میهمانی دادن، میهمانی رفتن است و باید این عرفیات برای ما شناخته شود تا دچار مشکل نشویم.
وی آسیب دیگری در این زمینه بیان کرد و گفت: آسیب دیگر نداشتن هنر تفریح است، زندگی ما طلاب به خاطر شغلمان سخت است، یک مقدار هم به خاطر تلقین دیگران به ما و خانواده هایمان که این تلقین قوی هم هست و به خصوص همسر و بچه ما عاطفی هستند و اذیت می شوند.
استاد حوزه و دانشگاه تفریح را استراحت روحی دادن به خود و دیگران بیان کرد و گفت: در تفریح، ملاک دیگری است نه خود، چرا که ممکن است تفریح شما دعای کمیل رفتن یا خواندن فلان کتاب باشد، حال اگر ما تفریح نداشته باشیم، آن وقت خانواده ما می برند و از طلبگی ما خسته می شوند.
وی به این پرسش که چه تفریحی می توانیم انجام بدهیم، گفت: هرکسی طبق اقتضائات خودش باید بتواند جواب بدهد، مثلاً خواهر و برادر همسر طلبه هر کدام برای عید به مسافرتی تفریحی رفته اند و این طلبه خانواده خود را در خانه نگه داشته آن هم با کج خلقی و این مزید بر مسئله می شود، پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر مردم را با اموالتان نمی توانید جمع کنید با اخلاقتان آن ها را گرد خود جمع کنید.
حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور عنوان داشت: خانم طلبه ای می گفت گاهی ما به جلسه هایی مثل عروسی دعوت می شویم و می دانیم که نمی توانیم در آن جلسه شرکت کنیم، در این مواقع ما یک مراسم کوچکی در خانه می گیریم و آن هدیه ای که باید در مراسم عروسی می گذاشتیم را برای غذای بیرون و هدیه برای بچه ها هزینه می کنیم و این کار باعث می شود بچه ها نگویند من چون پدرم روحانی است از همه جا باید محروم شوم.
وی در این زمینه به نکته مهم دیگری بیان کرد و گفت: همسر طلابی که درآمدی ندارند باید ماهیانه مبلغی به آنها اختصاص داده شود که هر جور خودش صلاح می داند خرج زندگی کند، در اینجا هم اگر دقت کنید این پول جای دوری نرفته، آن لباسی که باید خودت هزینه می کردی را داده ای به همسرت و در عین حال عزت و جایگاهی برای او قائل شده ای و نتیجتاً او در برابر مسائلی که از بیرون می شنود، احساس حقارت و بدبختی نمی کند. 
رییس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی تصریح کرد: ما نباید بگذاریم همسر و فرزندانمان احساس حقارت و بدبختی کنند، بعضی از این تدبیرها خیلی سخت هم نیست، مثلاً یک روز در هفته همسرتان پخت و پز نکند و مهمان شما باشد، خیلی زیاد در نشاط او مؤثر است و همین امور جزئی می تواند زندگی شما را بسیار با نشاط کرده و روابط شما را حسنه کند، در این صورت اگر یک شب دیر به منزل رفتید جنگ نمی شود، تا شما او را درک کنید او هم شما را درک می کند.
وی با تصریح به این که ما طلبه ها چون بحث می کنیم، اهل جدال هستیم و خیلی اوقات این روحیه جدلمان را به داخل خانه می بریم، اظهار داشت: جدال و بحث مال مدرسه است، نه داخل خانه و نباید با همسر بحث کرد بلکه باید با مصالحه و تسامح زندگی کرد.
حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور افزود: کسی وارد بر حضرت امام باقر(ع) شد و دید اتاق خیلی تمیز و کامل است، نگاهی به حضرت کرد، حضرت فرمودند: این اتاق مال همسرم است. 
وی ادامه داد: شهید بابائی وقتی میوه می خرید با دو کیفیت میوه می خرید درجه دو را برای خودش و درجه یک را برای همسرش، باید رعایت حال همسر را کرد، وقتی شما چند مرتبه چنین کاری را انجام دهید یقیناً او هم همراهی می کند، شما نباید مطلبی را به او تحمیل کنید.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تربیت با تحمیل متفاوت است، گفت: تحمیل باعث وسواس می شود، این فشارهای روانی را به کسی نمی تواند منتقل کند و مجبور است با چنین فردی زندگی کند و همه را در وجود خود می ریزد که نهایتاً این فشارها تبدیل به وسواس فکری و رفتاری می شود و تمام بار زندگی چنین زنی بر همسرش می افتد.
وی در قسمت پایانی صحبت های خود اظهار داشت: نکته دیگر این که بنا نیست ما طلاب همه اطلاعات و اخبارمان را داخل خانه بیاوریم، زن دارای ظرفیت ذهنی محدودی است، جوان ده الی بیست ساله ظرفیت و تحمل خیلی از این اخبار را ندارد و حتی گاهی به انحراف کشیده می شود، لذا وقتی داخل خانه می روید، باب هر مسئله ای را باز نکنید که آنها را دچار اضطراب نکنید و یا گاهی باعث می شوید او خیلی زود و بادکنکی رشد کند. وقتی خبرنامه ای محرمانه است خیلی وقتها از این جهت است که در ظرفیت و گنجایش خیلی ها نیست و آنوقت به راحتی در اختیار خانواده خود می گذارد و این باعث خیلی از ناراحتی ها و استرس ها و مشکلات می شود. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما