آصفی
1395/3/6 پنجشنبه با مشارکت دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ مراسم سالگرد آیت الله آصفی در قم برگزار می شود مراسم سالگرد آیت الله آصفی با همکاری دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود. 
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، دو مراسم تکریم، نکوداشت و سالگرد ارتحال آیت الله آصفی(ره) امروز پنجشنبه ۱۳۹۵/۳/۶ ساعت 17:30 در خیابان بوعلی، جامعة الزهرا(س)، تالار بیداری اسلامی و پس از نماز مغرب و عشاء در در مسجد رفعت خیابان شهدای قم برگزار می شود.

آیت الله محمد مهدی آصفی (۱۳۱۶-۱۳۹۴ش) از مجتهدان حوزه علمیه نجف و نیز فعالان سیاسی در عراق به شمار می‌آمدو در فقه، اصول، تفسیر و فلسفه و برخی مسائل اقتصادی و اجتماعی صاحب نظر و دارای تألیفاتی بود.

این فقیه نواندیش از روحانیان فعال علیه رژیم بعثی عراق بود و مدتی نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی حزب الدعوة الاسلامیة فعالیت می‌کردو در ایران و کویت فعالیت دینی و اجتماعی داشت و بعد از سقوط رژیم بعث به عراق بازگشت.

بیست و نهم آبان ماه سال 1393 کنگره ای با عنوان اسوه زهد، جهاد و اجتهاد به منظور تجلیل و تکریم ازخدمات آیت الله آصفی از سوی دفترتبلیغات اسلامی و با مشارکت برخی از نهادهای فرهنگی و حوزوی برگزار شد که ریاست شورای سیاستگذاری این کنگره با رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه بود و در آن افراد برجسته چون معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مدیر حوزه های علمیه نیز عضویت داشتند. 

آیت الله آصفی در ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ مصادف با ۱۶ شعبان ۱۴۳۶ درگذشت و پیکر او در روز جمعه ۱۶ خرداد در قم تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، برای تدفین به عراق منتقل شد.

زندگی نامه «از نسل آفتاب»
آیةالله محمدمهدی آصفی بروجردی، در سال 1316 خورشیدی، برابر با 1355 قمری و 1937 میلادی در شهر نجف اشرف در خانواده ای اهل علم دیده به جهان گشود.
ایشان مقدمات و سطح را در محضر پدر و دیگر استادان حوزه علمیه نجف فراگرفت.
حضرات آیات صدرالدین بادکوبه ای، مجتبی فاضل لنکرانی، سیداسدالله مدنی، مسلم ملکوتی سرابی و محمدرضا مظفر از اساتید ایشان بودند. آیةالله آصفی هم زمان دروس دانشگاهی را نیز تا مقطع کارشناسی ارشد در کلیه الفقه، به ریاست آیةالله محمدرضا مظفر گذراند.

هجرت
در سال 1390ه.ق در پی تهدیدات رژیم بعث عراق، ابتدا به سوریه و سپس به قم مهاجرت کرد و پس از چهار سال حضور در دروس خارج حوزه علمیه قم، از آیات عظام میرزا هاشم آملی لاریجانی و شیخ مرتضی آل یاسین اجازه اجتهاد گرفت. ایشان در عراق و ایران از محضر اساتید مبرزی در دروس خارج بهره مند شد که عبارت بودند از: آیات عظام سیدابوالقاسم خویی، سیدمحسن حکیم، امام خمینی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، سیدعبدالله شیرازی، سیدمحمد روحانی، میرزا باقر زنجانی، شیخ حسین حلی، میرزا هاشم آملی و....

بر کرسی تعلیم و تبلیغ
آیةالله محمدمهدی آصفی، در حوزه علمیه نجف و قم، هم زمان با تحصیل و فعالیت های فرهنگی اجتماعی، سال ها فقه و اصول و فلسفه و تفسیر قرآن در مقطع سطح و خارج تدریس کرده است. سابقه تدریس ایشان در مقطع خارج فقه و اصول، بیش از ده سال است. در این مدت، بسیاری از فضلای حوزه علمیه از محضر ایشان بهره ها بردند.
هم چنین حضور و سخنرانی در کنفرانس های علمی در کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و... از فعالیت های تبلیغی ایشان است.

در حوزه تألیف
تألیفات آیةالله آصفی که شامل ده ها کتاب و صدها مقاله علمی کاربردی می شود، تاکنون به زبان های فارسی، اردو، ترکی، انگلیسی، فرانسه، کردی و بوسنیایی ترجمه شده است. نشریات مختلف نیز از فیض قلم ایشان محروم نبوده اند؛ به طوری که فهرست مقالات ایشان، بسیار طولانی است.

در عرصه سیاست
آیةالله آصفی، به دلیل دغدغه های مستمر فکری در حوزه جوامع مسلمانان خصوصاً شرایط سیاسی اجتماعی معاصر و تمرکز بر مسایل عراق، در همراهی با مبارزات حق طلبانه مردم عراق و ایران در خروج از استبداد و نظام های وابسته از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. آن گونه که از اسناد ساواک برمی آید، رژیم شاهنشاهی ایران، ایشان را به عنوان مبارزی آگاه و مجتهدی در صحنه شناخته و نسبت به ایشان بسیار حساس بوده و اقداماتشان را زیر نظر داشته است.

مسئولیتها و خدمات
آیةالله آصفی در مسیر اهداف بلند دینی سیاسی اجتماعی از قبول هیچ مسئولیتی هر چند خطیر و سنگین علمی فرهنگی سیاسی، شانه خالی نکرده است، چون سمت و رسالت اصلی خود را تبلیغ می داند. مهم ترین سمت های رسمی که ایشان تاکنون بر عهده داشته، عبارت است از:
عضویت در کادر مرکزی حزب الدعوه و رهبری آن در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ دبیرکلی مجمع جهانی اهل بیت تا حدود ده سال پیش؛ نمایندگی مقام معظم رهبری در حوزه علمیه نجف؛ عضویت در شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت؛ مدیریت مؤسسات خیریه امام محمدباقر علیه السلام و...؛ تأسیس چندین مدرسه علمیه در ایران و عراق.


 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما