نجابتی
1395/2/11 شنبه گرافیست برجسته کشور مطرح کرد: جایگاه خط و خوش نویسی در هنر اسلامی از اعتبار ویژه ای برخوردار است یکی از گرافیست های برجسته با بیان اینکه در فضای هنر اسلامی اعتبار نوشته به مراتب از فضای تصویر بیشتر بوده، گفت: جایگاه خوش نویسی و نوشتار در هنر اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، مسعود نجابتی در نشست تخصصی سواد و بیاض که با موضوع شکل بخشیدن به واژه ها که به همت مرکز فرهنگی هنری دفترتبلیغات اسلامی در فرهنگستان اشراق برگزار شد، اظهار داشت: در فضا و شرلیط فعلی تقریبا در همه عرصه ها چون گرافیکی، هنری و تجاری عنصر نوشتار بر تصویر غلبه پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در فضایی زندگی می کنیم که نوشتار بر تصویر غلبه دارد، گفت: در فضای هنر اسلامی اعتبار نوشته به مراتب از فضای تصویر بیشتر است و جایگاه خوش نویسی و نوشتار در هنر اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
این گرافیست صاحب نظر کشورمان علت رفتن خود به سمت این هنر را اعتباری که فضای خوشنویسی و خط در کشور دارد ونیز قابلیت بیشتر عنصر نوشتار و فضای بیشتر مانور این هنر درفضای اسلامی عنوان کرد.
وی تصریح کرد: با رصد آثار معاصر غرب دریافتیم که بیشتر تولیدات و نشانه ها در فضای جهانی مبتنی بر نوشتار هستند لذا این فضا نیازمند توجه بیشتر است.
نجابتی با بیان اینکه در این هنر ضمن اقدامات خوبی که صورت گرفته است اما هنوز در ابتدای راه قرار داریم، گفت: در کشف قابلیت های خط عربی و فارسی همچنان درابتدای تجربیات کارهای تجسمی قرار داریم و لذا دانشگاه ها و آموزشگاه های هنر باید به این موضوع اهتمام بیشتر نمایند.
وی  افزود: هنرمند در شکل بخشیدن به واژه ها باید هدف خود از این کار را تعیین کند و نگاه جدی به هنر خود داشته باشد و به هر قیمتی خط را تغییر شکل ندهد.
این هنرمند برجسته با اشاره به اشکال مختلف واژه ها، ادامه داد: در دوره معاصر قلمرو نیاز جامعه به خط گسترش یافته و تکنولوژی، فضای مجازی و رسانه نیاز به خط ها و صورت های گوناگون دارند.
وی به مرز میان خوشنویسی و طراحی اشاره کرد و ابراز داشت: در نشانه با یک شخصیت منحصر به فرد مواجه هستیم و قرار است نوشتاری تولید نماییم که مختص هدف خاصی می باشد.
نجابتی با بیان اینکه تمام وظیفه گرافیست در طراحی نشانه، شخصیت بخشیدن به واژه ها است، توضیح داد: درخوشنویسی اصول شکل دهی به حروف کاملا مشخص شده  اما در گرافیک فضا متفاوت است و موظف هستیم کلمات را متناسب با معنی آن واژه و نیاز سفارش دهنده طراحی کنیم.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما