گفتمان
1397/5/14 يكشنبه در قم؛ افتتاحیه چهارمین دوره طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» برگزار شد مراسم افتتاحیه چهارمین دوره طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» با حضور آیت الله اعرافی و حجج اسلام والمسلمین پارسانیا و مریجی در قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» با حضور آیت الله علیرضا اعرافی(مدیر حوزه‌های علمیه کشور)، حجج اسلام والمسلمین حمید پارسانیا(عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) و شمس‌الله مریجی(رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) و نخبگان سراسر کشور در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد.
* سابقه تمدن اسلامی
بر اساس این گزارش، آیت الله اعرافی با اشاره به سابقه تمدنی دین اسلام اظهار داشت: اسلام تمدن ساز بود و از درون اندیشه دینی و قرآنی ما یک تمدن به وجود آمد.
مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: گرچه این زایش تمدنی اسلام بر ریل درستی قرار نگرفت، اما به همان شکل نسبی، اسلام یک دینی تمدنی بود و معنای تمدنی بودن این است که از بن مایه علمی، معرفتی و فکری برخوردار بود و توانست عرصه‌های مختلف زندگی بشر را پوشش دهد.
* مقابله تمدن اسلامی با دیگر اندیشه‌های مطرح
وی درباره نحوه مقابله تمدن اسلامی با دیگر اندیشه‌های مطرح در دنیا گفت: در این رویکرد تمدنی، اسلام با گشاده‌رویی و آغوش باز از همه اندیشه‌های مطرح دنیا استقبال و همه آن اندیشه‌ها را پالایش کرد و زایش درونی داشت و در عرصه‌های گوناگون اندیشه‌های اسلامی بارور شد، که شاهد شکل‌گیری یک تمدن بودیم.
آیت الله اعرافی اضافه کرد: البته اگر این تمدن بر ریل درست قرار می‌گرفت، نمادها و نمودهای تمدن اسلامی به شکل ویژه رقم می‌خورد و از دامنه و عمق‌ وسیع‌تری برخوردار می‌شد که این امر حاصل نشد، اما به شکل نسبی اندیشه قرآنی، آیات وحی و دستاوردهایی که در کتاب و سنت متجلی شد، در کنار هم قرار گرفت و قافله‌ای از فکر و اندیشه را در جهان اسلام به وجود آورد و همه دنیا را تحت تأثیر فکر و اندیشه خود قرار داد.
* اهمیت دو قطب علمی
همچنین در ادامه این همایش، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دو قطب و محور علمی جامعه ما یعنی حوزه و دانشگاه است که باید همواره مورد حمایت و توجه باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: در دعوت اولیه‌ای که هر سال برای 3 هزار نفر صورت می گیرد، حدود هزار نفر اجابت می‌کنند، که به دلیل محدودیت در امکانات نمی‌توان از افراد بیشتری استقبال کرد، اما به دنبال این هستیم که همه هزار نفر حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: حداقل در اقدام اولیه که نشستی دو هفته‌ای است و طرح مسأله در آن صورت می‌گیرد، مشارکت داشته باشند و کسانی که مایل هستند دوره‌های بعدی را ادامه دهند.
* مسأله شناسی، ثمره همفکری حوزه و دانشگاه
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با ضروری دانستن همفکری حوزه‌های علمیه و دانشگاه با یکدیگر بیان کرد: همفکری این دو قطب علمی باعث می‌شود تا برای مسائلی که علم جامعه اسلامی با آن روبه‌رو است مسئله شناسی کرده و برای حل آن، با مشارکت و پیگیری‌های لازم، اقدام اساسی انجام شود. 
وی با بیان این‌که کمترین ثمر این طرح جمع شدن نخبگان برای اندیشیدن پیرامون موضوعی است که سخت مورد غفلت می‌باشد، گفت: پاتوق شدن این طرح برای کسانی که دغدغه‌ علم را دارند و با انگیزه در حوزه دانشی که وارد آن شده‌اند و قدم بر‌می‌دارند، از ثمرات این طرح است. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما