ارسطا
1395/12/4 چهارشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین ارسطا؛ چهارمین جلسه از دوره آموزشی مبانی ولایت فقیه برگزار شد چهارمین جلسه از دوره آموزشی مبانی ولایت فقیه به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا در چهارمین جلسه از دوره آموزشی مبانی ولایت فقیه که مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مباحث قانون اساسی، مسأله ولایت فقیه است؛ یک تصور ابتدایی از آغاز انقلاب درباره ولایت مطلقه وجود داشت که می گفتند ولایت مطلقه، مطلقه است و ولی فقیه موظف نیست در چارچوب قانون اساسی حرکت کند و ولی فقیه هر موقع مصلحت تشخیص دهد، می تواند طبق قانون اساسی تصمیم نگیرد و اصل یا اصولی از قانون اساسی را تعطیل کند؛ می گفتند ولایت فقیه بر قانون اساسی است یا در قانون اساسی؟ اگر بر قانون باشد، قانون ارزش خود را از دست داده و شناور خواهد شد؛ قانون برای ضابطه مند شدن امور وضع می شود. 
وی گفت: اگر گفته شود که ولی فقیه در قانون اساسی است، مسأله ای در خصوص مطلقه بودن ولی فقیه پیش می آید که چه طور مطلقه ای است که باید در قانون اساسی باشد؛ مشکل جمع بین نگاه فقهی و حقوقی آن است؛ راه حلی برای این منظور بین ضابطه مند بودن ولایت فقیه و اطلاق ولایت از طرف دیگر باید مطرح باشد.
استاد حوزه و دانشگاه ولایت مطلقه را نقطه مقابل ولایت مقیده دانست و تصریح کرد: در تعریف ولایت گفته شده است که ولایت عبارت است از اختیار اداره امور یک یا چند نفر توسط شخص دیگر، به گونه ای که مصالح آنها را تأمین کند؛ بنابراین ولایت یک مفهوم طرفینی است که یک طرف، دارنده ولایت که به اصطلاح ولی نامیده می شود و طرف دیگر افراد تحت ولایت هستند؛ دارندگان ولایت در فقه متفاوت اند که اعم از پدر، فقیه، قاضی، مادر در امر حضانت فرزند، عدول مؤمنین در اداره امور حسبیه هستند.
* مراتب ولایت فقیه
وی به مراتب ولایت فقیه پرداخت و افزود: ولایتی که فقیه دارد دارای مراتب متعددی است که برخی این مراتب را به 7 و بعضی دیگر تا 10 مرتبه تقسیم کرده اند؛ مراتب ولایت فقیه عبارت اند از ولایت فقیه بر افتاء، قضاء، اخذ وجوهات شرعیه و مصرف آن در مصارف معین، اجرای مجازات های اسلامی، امور حسبیه، موضوعات، امور عرفیه، تقنین(قانون گذاری)، اموال و انفس در امور شخصیه، زعامت و رهبری جامعه اسلامی. 
* بعد از انقلاب منظور از ولایت فقیه، ولایت بر زعامت بوده است
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هر گاه اصطلاح ولایت فقیه به کار می رود، می تواند لازم به هر کدام از مراتب ده گانه باشد، اما بعد از انقلاب هر جا چه شفاهی و چه کتبی و حتی در قانون اساسی ولایت فقیه را به کار بردیم، فقط منظورمان ولایت فقیه بر زعامت بوده است؛ یعنی یک لفظ عام را در یک معنای خاص استعمال کردیم. 
وی افزود: ولایت مطلقه اصطلاحی با دو معنا است: یکی این که گفته اند منظورشان از ولایت مطلقه، ولایت بر تمامی امور فردی و اجتماعی بوده است و شامل ولایت بر اموال و امور شخصیه هم می شود، از جمله افرادی که ولایت مطلقه را به این معنا به کار برده، آیت الله خویی است؛ معنای دوم از ولایت مطلقه، ولایت فقیه بر مطلق امور عمومی و حکومتی است؛ به این معنا که هر چیزی که ارتباطی با مصالح عمومی دارد و ارتباطی به مصالح شخصی ندارد، مگر این که مصلحت شخصی که مزاحمت با مصالح عمومی کند، از شخصی بودن خارج می شود. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما