عیسی زاده
1395/10/23 پنجشنبه تشریح عملکرد گروه فرهنگ نامه ها و معاجم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 95 عملکرد گروه فرهنگ نامه ها و معاجم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 95 تبیین شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده مدیر گروه فرهنگ نامه ها و معاجم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: این گروه از گروه هایی است که مرکز فرهنگ و معارف قرآن به این نتیجه رسیده که برای دسترسی آسان و سریع اقشار مختلف جامعه اعم از نیروهای تخصصی، پژوهشگر و غیرپژوهشگر تدبیری اندیشیده است که برای توسعه معارف و فرهنگ قرآنی در جامعه پروژه هایی را در دستور کار قرار دهد تا مشتاقان قرآن بتوانند در کمترین زمان به بیشترین اطلاعات قرآن دسترسی پیدا کنند. 
وی درباره کلان پروژه فرهنگ نامه قرآن کریم گفت: برای تحقق چنین هدفی ابتدا یک کلان پروژه کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآن با عنوان رسمی فرهنگ قرآن را در دستور کار قرار داده است که شاید بتوان گفت این پروژه از کلان پروژه ترین پروژه های قرآنی کشور باشد که انجام شده؛ این پروژه در 33 جلد در سال 89 به پایان رسید و در اختیار جامعه قرار گرفته است. 
* ترجمه فرهنگ نامه قرآن کریم به سه زبان زنده دنیا
مدیر گروه فرهنگ نامه ها و معاجم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  با اشاره به ترجمه فرهنگ نامه قرآن کریم به سه زبان تصریح کرد: این پروژه با توجه به این که کاربرد زیادی برای اقشار مختلف جامعه به خصوص پژوهشگران قرآنی و طلاب و دانشجویان داشت و به دلیل این که بیش از 60 هزار عنوان های مرتبط با سه هزار مدخل اصلی در ساختار الفایی همراه با برداشت ها، عرضه شده و کار را برای همه افرادی که بخواهند در رابطه با موضوع خود به قرآن رجوع کند، استقبال فراوانی صورت گرفته بود، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم به این نتیجه رسید که این اثر را به زبان های مختلف ترجمه کند، چرا که این کلان پروژه مورد استقبال طلاب و پژوهشگران خارجی اعم از اردو، عرب و انگلیسی زبان است، بنابراین ترجمه این فرهنگ نامه به زبان های ذکر شده در دستور کار قرار گرفت. 
وی به استقبال کشورهای عربی از فرهنگ نامه قرآن کریم گفت: در سال 95، ترجمه عربی جلد چهارم فرهنگ قرآن با عنوان «المفتاح الجامع لمصطلحات القرآن و مفاهیم» منتشر شد و جلد پنجم آن، در اختیار نشر پژوهشگاه قرار دارد و همچنین جلد ششم آن را آماده کرده ایم و در حال حاضر مشغول ترجمه جلد هفتم این کتاب هستیم. این پروژه به دلیل این که در کشورهای عربی سابقه ای نداشت، بازخورد بسیار خوبی داشته و مورد استقبال جدی قرار گرفته است. 
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده اظهار داشت: مؤسسه امام المنتظر پاکستان مستقر در ایران، ترجمه کتاب فرهنگ قرآن را بر عهده گرفتند که تا کنون سه جلد آن منتشر شده است و در حال آماده سازی جلد 4 و 5 فرهنگ قرآن هستند که بیشترین محل عرضه آن، پاکستان و هند بوده و با استقبال با شکوهی مواجه شده است. 
وی درباره ترجمه فرهنگ نامه قرآن کریم به زبان انگلیسی گفت: با توجه به هزینه سنگینی که ترجمه انگلیسی کتاب فرهنگ قرآن دارد، شورای پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را در اولویت قرار نداده و امیدواریم در آینده نزدیک با حمایت هایی که خواهد شد، در دستور کار قرار دهیم و منتشر کنیم.  
مدیر گروه فرهنگ نامه ها و معاجم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تولید نرم افزار این فرهنگ نامه تصریح کرد: نرم افزار کلان پروژه فرهنگ نامه قرآن کریم با همکاری مرکز کامپیوتری علوم اسلامی آماده شده و دو سه سال است که با عنوان شجره طوبی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته که بسیار مفید و کارساز بوده است.
وی به بازنگری این فرهنگ نامه پرداخت و گفت: بعد از این که فرهنگ نامه قرآن کریم به چاپ رسیده بود، در معرض نقد عده ای از کارشناسان متخصص گذاشتیم تا مورد بررسی قرار بگیرد. با توجه به بازخوردی که از نظرات اندیشمندان در رابطه با فرهنگ نامه قرآن گرفتیم، بر اساس پیشنهادات و بازخوردهایی که از مجموعه داخل پژوهشگاه و مراکز فرهنگی داشتیم، پروژه بازنگری فرهنگ قرآن به جهت افزایش دادن اطلاعات آن در دستور کار قرار گرفته که در سال 95 جلد 13 تا 15 این فرهنگ بازنگری و نهایی شده و 15 جلد آماده نشر است، اما به جهت این که قرار است پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این فرهنگ نامه را با نمای خاصی چاپ کند، مرحله چاپ را متوقف کرده ایم، اما جلد 16 تا 19 این فرهنگ نامه، توسط پژوهشگران گروه در حال بازنگری است.
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده با اشاره به فرهنگ نامه تحلیلی واژگان مشابه در قرآن اظهار داشت: یکی دیگر از پروژه های در دست اقدام این گروه، فرهنگ نامه های تخصصی است؛ با توجه به این که رسالت گروه علاوه بر تدوین فرهنگ نامه های موضوعی عمومی قرآن، فرهنگ نامه های تخصصی را هم در دستور کار داشته ایم، بنابراین پروژه ای با عنوان فرهنگ نامه تحلیلی واژگان مشابه در قرآن در 4 جلد در دست اقدام است که این پروژه کاربردهای بسیار تخصصی و ارزشمندی در دستیابی به معارف دقیق و عمیق قرآنی برای مفسران، مدرسان و اساتید حوزه و دانشگاه در رشته های معارف و علوم قرآنی دارد. جلد اول این پروژه منتشر شده است و جلد دوم و سوم آن در حال ارزیابی های نهایی جهت انتشار است.  
وی گفت: از دیگر پروژه های این گروه، فرهنگ نامه وجوه و نظایر در قرآن بوده که در دو جلد آماده شده است؛ با توجه به اهمیتی که این فرهنگ نامه داشت، سعی کردیم هر چه سریعتر آماده شود که قبل از سال 95 منتشر شده و در اختیار جامعه قرار گرفته است. 
* تألیف فرهنگ نامه سبک زندگی در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) در 4 جلد
مدیر گروه فرهنگ نامه ها و معاجم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فرهنگ نامه سبک زندگی در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) را از دیگر پروژه های در دست اقدام این گروه عنوان و تصریح کرد: پروژه دیگری که با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری در رابطه با سبک زندگی اسلامی در جامعه و راهکارها و پیشنهاداتی که ارائه فرمودند و انتظاراتی که از پژوهشکده ها و پژوهشگران اسلامی داشتند، در راستای پیگیری این دغدغه ها، طرحی را با عنوان فرهنگ نامه سبک زندگی در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) آماده کرده ایم که با استقبال شورای پژوهشی پژوهشکده مرکز فرهنگ و معارف قرآن و شورای عالی پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مواجه و مورد تأیید قرار گرفته و یک سال است که مرحله اجرایی آن آغاز شده و شورای عالی مجوز دو جلد این فرهنگ نامه را داده است. این فرهنگ نامه در 4 حوزه فردی، خانواده، اجتماعی و محیط زیست وارد شود؛ در حوزه فردی حدود 20 مدخل را در اختیار پژوهشگران گروه و خارج از آن قرار دادیم و تقریبا حدود 80 درصد این مداخل تدوین شده است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 95 یک جلد آن را در حوزه فردی آماده کرده و پس از تأیید ارزیابان شورای عالی پژوهش، جهت چاپ به نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بسپاریم. 
وی افزود: هدف از فرهنگ نامه سبک زندگی در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) این بوده که تمام اطلاعاتی قرآنی و روایی که مربوط به بخش کاربردی زندگی انسان اعم از فردی(پوشش، تغذیه، آرایش، اوقات فراغت) و خانوادگی(نحوه تعامل اعضای خانواده با هم) و اجتماعی(نحوه برخورد با دیگر افراد جامعه) می شود، در این فرهنگ نامه در ساختار و آیین نامه مشخص شده جمع آوری و تنظیم و در قالب یک فرهنگ نامه در اختیار مخاطبان قرار دهیم تا آن بتواند معیار و منبع مهمی برای کسانی باشد که می خواهد در بحث سبک زندگی ورود پیدا کنند و بهره مند شوند.
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده اظهار داشت: در سال 95 یک نشست علمی در نمایشگاه بین المللی کتاب با عنوان بررسی مبانی سبک زندگی اسلامی برگزار کردیم و همچنین کرسی نقد فرهنگ نامه تحلیل وجوه و نظایر قرآن برگزار شد؛ در هفته پژوهش نیز کرسی نقد اولین جلد از فرهنگ نامه تحلیل واژگان مشابه را خواهیم داشت. 
* پیشنهاد راه اندازی خبرگزاری تخصصی پژوهشی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی
وی گفت: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی می تواند فاز جدیدی را در کشور تحت عنوان اطلاع رسانی پژوهش های دفتر تبلیغات اسلامی در تخصص های مختلف ایجاد کند؛ پژوهشکده ها و مرکز فرهنگ و معارف به حدی آثار دارند که اگر روابط عمومی در یک تعامل با پژوهشکده ها، برنامه ریزی دقیقی کند که برای هر روز بتواند خبرهای جدیدی برای پژوهشگران و حوزه های علمیه کشور داشته باشد، بنابراین همانطور که حوزه علمیه یک خبرگزاری دارد، جا دارد که دفتر تبلیغات اسلامی زیر نظر روابط عمومی اگر یک خبرگزاری تخصصی بسیار مهمی را راه اندازی کند، موادی را آماده دارد. این در حالی است که سایت دفتر تبلیغات اسلامی پا بر جا باشد و در کنار  آن، خبرگزاری تخصصی پژوهشی وجود داشته باشد، چرا که بسیاری از پژوهشگران منتظر آخرین خبر هستند که ببینند اثر قرآنی در رابطه با پایان نامه و کتاب شان تولید شده است یا نه؟ 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما