چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403   13:00:29

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در کارگاه مهارت افزایی تربیتی تبیین شد:

لزوم تربیت فرزندان بر اساس ویژگی های سنّی آنها

  • خلاصه :روانشناس حوزوی گفت: زندگی هر انسان با توجه به سنین مختلف دارای ویژگی های فردی مختلف می باشد که باید با توجه به این ویژگی ها با او برخورد شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام مهدی هادی در کارگاه «مهارت افزایی تربیتی ویژه پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه» که به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم در سالن رضوان این معاونت برگزار شد، در خصوص «روانشناسی رشد» به بیان مطالبی با رویکرد مخاطبان سنین مختلف پرداخت و اظهار داشت: زندگی هر انسان با توجه به سنین مختلف دارای ویژگی های فردی مختلف می باشد که باید با توجه به این ویژگی ها با او برخورد شود.
وی گفت: از منظر روانشناسی رشد، تغییرات انسان از انعقاد نطفه تا مرگ قابل بررسی و تحقیق است که دین مبین اسلام برای هر مقطع از آن دارای مطالبی ناب و کاربردی می باشد؛ مبلغین و مشاورین در این زمینه باید خود را ملزم به مطالعه، بحث و گفت و گو در خصوص این مطالب کنند.
این روانشناس حوزوی به ابعاد مختلف رشد اشاره و تصریح کرد: ابعاد رشد در انسان خیلی متفاوت است، از جمله این ابعاد می توان به بُعد جسمی، حسّی و حرکتی، شناختی، هیجانی، شخصیتی و... اشاره کرد که توجه به هر کدام از این ابعاد در بحث روانشناسی و جلسات مشاوره نقش بسزایی در این گونه فعالیت ها دارد.
وی درباره مراحل رشد افزود: اکثر روانشناسان معتقدند که «رشد» مرحله ای است، یعنی از نظر زمانی به قسمت های مختلفی تقسیم می شود که با قبل و بعد از خود کاملاً متفاوت است، مانند: کودکی، نوجوانی و جوانی، میانسالی و مرحله کهنسالی که هر یک از این مراحل باید به صورت جداگانه در مورد آن بحث شود.
حجت الاسلام هادی با اشاره به اینکه کارگاه حاضر در خصوص مرحله «کودکی» تشکیل شده است، اظهار داشت: در مرحله کودکی که متمایز از مرحله نوزادی و مرحله نوجوانی است، باید توجه داشت که این مرحله از رشد یک کودک، چه ویژگی هایی را داراست که بر اساس همان ویژگی ها به تربیت کودک اقدام کرد؛ به عنوان مثال، در مرحله کودکی، یک کودک به دنبال تأیید از سوی خانواده خویش است اما در مرحله نوجوانی این نیاز به تأیید، از سوی دیگران رقم خواهد خورد و در مرحله جوانی، فرد به دنبال تأیید از سوی همسر خود می باشد.
وی توجه به ویژگی های مرحله کودکی را امری مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در میان مراحل رشد، مرحله کودکی از اهمیت خاصی برخوردار است که شاکله وجودی و تربیتی یک انسان در این مرحله انجام می شود و این مرحله از زمان نوزادی تا یک سالگی، از یک سالگی تا سه سالگی، از سه سالگی تا شش سالگی و در نهایت از شش سالگی تا 12 سالگی می باشد.
این روانشناس حوزوی سپس به ارائه مطالبی در خصوص تربیت فرزند در مرحله کودکی پرداخت.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما