چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403   10:45:28

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

گزارشی از کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم»

  • خلاصه :دبیر علمی کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم» به ارائه گزارشی از 6 مقاله ارائه شده در این کمیسیون پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی رامندی در آیین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به بیان گزارشی از کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم» این همایش که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم» 6 مقاله عرضه شد.

وی تصریح کرد: در این کمیسیون، حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد، مقاله ای را با عنوان «تبیین قرآنی نقش مقاومت در حکومت جهانی مهدوی» ارائه کرد و هندسه موضوع را تقابل حق و باطل و به عنوان محوری ترین مبنای این بحث قرار داد و معتقد بود که در حوزه تکوین، این تقابل وجود دارد ولی بالاترین و آرمانی ترین تقابل بین حکومت جهانی مهدوی و دشمنان و منکران ایشان هستند.

دبیر علمی کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم» با بیان اینکه ارائه دهنده مقاله «تبیین قرآنی نقش مقاومت در حکومت جهانی مهدوی» 5 مؤلفه و پارامتر را در مقاله خود ارائه کرد، گفت: اینکه قرآن بیانگر تقابل دائمی حق و باطل است و اگر بخواهیم از منظر تقابلی به مضامینی قرانی نگاه کنیم، کاملاً مشهود است که ظلم و عدل، صلاح و فساد، ظلالت و فساد، خیر و شر و مجموعه ای از این مفاهیم، فضای قرآن را درنوردیده و شاخص های مقاومت و عامل اساسی برون رفت از تنگناهای حق و باطل چه عواملی هستند و اینکه مقاومت مقوله تشکیکی است.

وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده، دومین مقاله این کمیسیون با عنوان «شاخص های الگوهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» ارائه کرد که تقریباً مباحث انتزاعی هستند ولی می توانند راهبردهای مشخصی را برای اینکه به عملیات و رفتار منجر شود، تعیین کند؛ همچنین ارائه دهنده این مقاله 12 شاخص الگوهای مقاومت را ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی رامندی اظهار داشت: سید عبدالرسول حسینی نودادی مقاله ای با عنوان «شاخص های اجتماعی الگوی برتر مقاومت» را ارائه کرد و بعد اجتماعی مقاومت از منظر قرآن را ارائه و 9 مؤلفه قرآنی از جمله قدرت، علم و ولایت پذیری را بیان کرد و چهارمین مقاله نیز با عنوان «شاخص های فرهنگی گفتمان مقاومت» ارائه شد.

وی افزود: پنجمین مقاله کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم»که به نظر فاخرترین مقاله در کمیسیون مذکور بود، با عنوان «طراحی الگوی مقاومت اسلامی از منظر قرآن» از طرف مهدیس حمزه‌ای و زهرا جانجانی ارائه شد که بسیار گویا، علمی، کلاسیک و منطبق با دانش ارائه مقاله است و مخصوصاً از منظر کاربردی و پدیدار شناسی قابل استفاده است.

دبیر علمی کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قران کریم» خاطرنشان کرد: آخرین مقاله این کمیسیون نیز توسط حبیب زمانی محجوب با عنوان «عوامل موفقیت های امت های استقامت کننده» ارائه شد و  پدیده های اجتماعی قرآن و در جامعه پیش از قرآن و در بستر رابطه پیامبر(ص) و امت شکل گرفته، اشاره و در متن تاریخ مباحث را ملموس تر ارائه می کند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما