پنجشنبه 9 فروردين 1403   23:42:57

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 

کتب اربعه در حوزه ها متروک است

  • خلاصه :مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که کتب اربعه در حوزه ها متروک است، گفت: برخی کتاب وسائل را برای مجتهد شدن کافی می دانند، حال آن که به عنوان مثال بخش سیره در کتاب وسائل نیامده است. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علی‌ اکبر ذاکری خمی در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به آثار تألیف شده خود در خصوص سیره معصومان(ع) پرداخت و اظهار داشت: علت پرداختن به سیره اهل بیت(ع) در کتب اربعه در این آثار تازه تألیف جهات مختلفی داشت، یکی این که از جهت منبع، بهترین و ارزشمندترین منابع شیعه هستند، پس مطلبی که در آن باشد، مورد استقبال همه قرار می گیرد و به آن عمل می شود. 
وی گفت: نکته دیگر این که اهل سنت به کتاب صحاح سته خود توجه بیشتری دارند اما ما این توجه را نداریم؛ شاید اکثر شرح هایی که وجود دارد مربوط به دوره صفویه است و بعد از آن شرحی نداریم و یا بخش هایی از این کتب شرح داده شده است. 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مرحوم آیت الله مشکینی توصیه می کردند که یک قلمی به همراه داشته باشید که اگر نیمه شب نکته ای به ذهنتان آمد، همان موقع یادداشت کنید تا از ذهنتان نرود. 
وی افزود: کتب اربعه در حوزه ها متروک است؛ کتاب وسائل چاپ های متعددی شده است اما کسی به کتب اربعه مراجعه نمی کند، چرا که افراد می گویند برای مجتهد شدن کتاب وسائل هست و این کتاب برای استنباط دقیق و خوب است و مطالبی که صاحب وسائل انتخاب کرده باشد حجت شرعی است، حال آن که به عنوان مثال بخش سیره در کتاب وسائل نیامده است. 
حجت الاسلام والمسلمین ذاکری خمی اظهار داشت: بسیاری از اوقات اهل منبر وقایع و حوادث مربوط به اهل بیت را نقل می کنند، وقتی که به احکام شرعی می رسد، می گویند که فقه متفاوت از حکم شرعی است و نوعی تضادی بین این دو وجود دارد؛ اگر بتوانیم سیره را از منابع معتبر به دست بیاوریم، مشخص می شود که آنچه ائمه انجام داده اند، بر اساس فقه است و آنچه انجام داده اند، منبع فقهی است و نوعی آشتی بین فقه و احکام شرعی و سیره است. 
وی گفت: این مسائل سبب شد تا به این تحقیق بپردازیم و نکات بسیار مهم و قابل توجهی از آن به دست آمد و سعی کردیم که آنچه که ارائه شده، بیشتر حالات فعل و یا ترک باشد که مربوط به معصوم(ع) است، گرچه یک بار انجام شده باشد یا گاهی افرادی با پرسشی که از معصوم(ع) برای عمل دارند را مورد توجه قرار داده ایم، گرچه اساس، کتب اربعه است اما سعی کردیم طبق پیشنهادی که شده بود، از دیگر جوامع حدیثی دیگر هم استفاده شود. 
مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: گاهی هم هست یکی سری حوادثی که در کتب اربعه ذکر شده، در منابع اهل سنت نیز آمده است که سعی کردیم تفاوت میان نقل شیعه و اهل سنت را متعرض شویم و به آن توجه کنیم، چرا که به هر حال آ«چه که شیعه نقل کرده متفاوت است و آنچه که اهل سنت نقل کرده اند، اشکال بر گزارش های شیعی در این کتاب معتبر نیست اما گزارش های اهل سنت در منابع معتبرشان وجود دارد. 
وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم عناوین و موضوعاتی را انتخاب کنیم که در اصول و روضه کافی وجود دارد؛ وقتی که انسان وارد این موضوع می شود، می بینیم در باب هایی که ارتباط ندارد، مطالب زیبایی است. 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما