شنبه 8 ارديبهشت 1403   23:21:19

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

بیست‌و‌پنجمین همایش کتاب سال حوزه و برگزیدگی دفتر تبلیغات اسلامی با شانزده جایزه

  • خلاصه :مجموعه پژوهشی و انتشاراتی دفتر تبلیغات اسلامی، با شانزده جایزه، در میان مراکز، نهادها و مؤسسات پژوهشی بیست‌و‌پنجمین همایش کتاب سال حوزه، ظهور و بروز بسیار چشمگیری داشت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، در بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه، که در طلیعه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در پنجشنبه دوازدهم بهمن در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا با حضور شخصیت‌های بنام پژوهشی حوزه و سخنرانی حضرت آیت‌الله آقای سبحانی برگزار شد، مجموعه پژوهشی و انتشاراتی دفتر تبلیغات اسلامی، با شانزده جایزه، در میان مراکز، نهادها و مؤسسات پژوهشی، ظهور و بروز بسیار چشمگیری داشت. 
به این منظور و برای بررسی چند و چون این موفقیت، پای صحبت‌های محمدباقر انصاری، رئیس مؤسسه بوستان کتاب و مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشستیم که مهم‌ترین بخش‌های این گفتگوی کوتاه تقدیم شما خوانندگان گرامی می‌شود.

- کتاب سال حوزه امسال در مقایسه با سال های قبل چگونه بود؟
امسال به نسبت سال‌های قبل، استقبال بیشتر و به همان نسبت رقابت نزدیک‌تر بود. در هر صورت همایش کتاب سال حوزه، یکی از معتبرترین جشنواره‌ها و همایش‌هایی است که خاص و ویژه کتاب برگزار می‌شود. طبیعتاً بسیاری از مراکز علمی، موفقیت در این همایش را یکی از سنجه‌های رشد کیفی و کمی خود تلقی می‌کنند. بنابراین تلاش می‌کنند با اجرایی‌کردن شیوه‌نامه‌ها و سیاست‌های دبیرخانه این همایش، زمینه بهتردیده‌شدن آثارشان را فراهم کنند.

- آیا تمام آثار نشر دفتر برای این همایش یا جشنواره های هم‌سو ارسال می شوند؟
قرار نیست مجموعه نشر دفتر، چه بوستان کتاب، چه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یا دانشگاه باقرالعلوم (ع) تمامی آثار چاپ اول خود را برای این همایش یا همایش‌ها و جشنواره‌های هم‌سو ارسال کنند. همیشه شورایی برای این انتخاب داخلی وجود داشته و دارد. پس از این گزینش، آثار بسته به موضوع و سطح علمی، ارسال می‌شوند؛ برای مثال ممکن است جای دیده‌شدن یک کتاب، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران باشد و کتاب دیگر، همایش کتاب سال حوزه. البته سیاست‌های داخلی این جشنواره‌ها و نوع نگرش داور و ارزیاب هم بسیار تأثیرگذار است.

- امسال چند اثر برگزیده یا شایسته تقدیر داشتیم؟
بنا به دلایلی که نمی‌خواهم اینجا به آنها بپردازم، همایش‌ها و جشنواره‌های ویژه کتاب، بیشتر سوگیری‌شان انتخاب و معرفی آثار در بخش «شایسته تقدیر» است تا «برگزیده». امسال هم دفتر تبلیغات اسلامی، از میان 21 عنوان «تقدیری»، هشت عنوان را به خود اختصاص داد که واقعاً ستودنی و شگفت‌آور است. به نظرم چون دفتر تبلیغات اسلامی در این سال‌ها موفقیت پژوهشی بسیار داشته است، شاید برخی دوستان داخلی کمتر به وجد بیایند. اما اگر وسط میدان باشی و هزینه‌‌کردهای بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسه‌ها برای دیده‌شدن ولو یک اثر را ببینید، بیشتر به خودتان می‌بالید و این خدمت و همکاری بیشتر به دلتان می‌چسبد. به نظر من، دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه نشر و پژوهش، مثل برزیل یا آرژانتینی است که به قهرمانی‌هایش در فوتبال عادت کرده است. ولی باید بدانیم الان رقابت در همه عرصه‌ها سخت شده است. بنابراین باید به افتخار این عزیزان و سرمایه‌های انسانی ایستاد و به همگی آنها ادای احترام کرد.

- آثار برگزیده دفتر در همایش کتاب سال کدام بودند؟
 کتاب‌های شبه‌جنبش‌های معنوی اثر آقای حمیدرضا مظاهری سیف، سیره همسرداری امامان معصوم (ع) اثر آقای یدالله مقدسی، مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه اثر آقای اسماعیل آقابابایی هر سه از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ کتاب بازاندیشی عدالت اجتماعی اثر جناب استاد احمد واعظی از مؤسسه بوستان کتاب؛ پایان‌نامه‌های انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی اثر بانو صدیقه محمدی، بررسی انتقادی دیدگاه مستشرقان درباره پیدایش اسلام در عصر اموی اثر آقای سیدمحمد سلطانی، بررسی انتقادی دیدگاه ایستانگرانه به زمان در فیزیک مدرن از منظر حکمت صدرایی، هر سه از دانشگاه باقرالعلوم (ع) و پایان‌نامه تحلیل دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی در آیات‌الاحکام تشکیل خانواده اثر بانو نرجس‌السادات حسنی از مؤسسه معصومیه (س)، هشت «تقدیری» این همایش بودند.
دفتر تبلیغات اسلامی در بخش آثار «شایسته تحسین» هم با شش اثر، حضوری چشمگیر داشت. کتاب‌های قرآن در مکتب اهل بیت (ع) با تأکید بر اصول مذهب شیعه اثر آقای محمدعلی محمدی، وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی اثر آقای مرتضی یوسفی راد، تاریخ برهان‌های اثبات وجود خدا در کلام امامیه اثر آقای حمید عطایی نظری و مهدویت‌پژوهی، تطورات و آسیب‌ها اثر آقای حسین الهی‌نژاد هر چهار اثر از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کتاب‌های فلسفه و روش علوم اجتماعی اثر استاد حمید پارسانیا و سیمای کارگزاران علی‌بن ابی‌طالب امیرالمؤمنین (ع) اثر آقای علی‌اکبر ذاکری هر دو از مؤسسه بوستان کتاب در این بخش معرفی شدند.

- گویا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مؤسسه برگزیده پژوهشی و نشر آن هم ، ناشر برگزیده شد؟
بله. به سبب شمار چشمگیر آثار برگزیده و راه‌یافته به مرحله نهایی داوری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مؤسسه برگزیده پژوهشی و نشر پژوهشگاه، ناشر برگزیده این همایش معرفی و از آنها با اعطای لوح سپاس، قدردانی شد. در مجموع، دفتر تبلیغات اسلامی موفق به دریافت شانزده جایزه از این همایش شد که جای خسته‌نباشید، خدا قوت، ستودن و تبریک و شادباش دارد. به سهم خودم این موفقیت را به ریاست محترم و مدیر دفتر تبلیغات اسلامی، جناب استاد احمد واعظی، هیئت امنای محترم دفتر، مدیران عزیز و دغدغه‌مند، اعضای محترم و دانشمند هیئت علمی و کارمندان و کارگران همیشه همراه و همیار در دفتر تبلیغات اسلامی تبریک بگویم.

- معیارهای برگزیدگی و انتخاب آثار به نظر شما چیست؟
یکی از مسائل مهم، مسئله‌محوری و پاسخ درخور آثار برگزیده به مسائل جاری جامعه و کشور است. به سبب حمایت فکری و هدایت ساختارمند قطب‌های علمی و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، همیشه و به‌حق می‌توان منتظر برگزیدگی آثار با این سنجه و معیار بود. نکته دیگر، مهندسی درست کتاب، ویراسته و پیراسته بودن زبان و متن کتاب، برخورداری از ارجاعات به‌هنگام و استفاده از منابع دست‌اول، حتی عنوان‌دهی جذاب و پرکشش و طرح جلد دعوت‌کننده و زیباست. همه اینها که البته کنار هم قرار گرفتن آنها هم کار ساده‌ای نیست، در انتخاب یک اثر پژوهشی بسیار راهگشاست. 

- ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما