جمعه 10 فروردين 1403   03:34:09

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد:

نقش فارابی در انتقال آموزه‌های فلسفی افلاطون و ارسطو به جهان اسلام

  • خلاصه :رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه فارابی از نخستین روشنفکران مسلمان جهان است به تبیین نقش ایشان در انتقال آموزه های فلسفی افلاطون و ارسطو به جهان اسلام پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز ) ، حجت الاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده در گفت و گویی ضمن معرفی مختصر این مرکز اظهار داشت: این مرکز، یکی از مراکز پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که با دو گروه علمی کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی و گروه تصحیح و احیای آثار، با شیوه و فرایند علمی خاص به احیای آثار اندیشمندان اسلامی می‌پردازد.

وی ادامه داد: مرکز احیای آثار اسلامی برای انجام صحیح و منطقی پژوهش‌های تصحیحی خود یک برنامه مدون عملی و کاربردی را در چارچوب دو اصل مهم «فرایند تحقیق و تصحیح» و «شیوه‌نامه مناسب» تدارک دیده است که فرایند تحقیق و تصحیح را در 18مرحله و شیوه‌نامه را با نگاه روش‌های استاندارد و به‌روز تهیه و معیار کار خود قرار داده و هرکدام از فرایند و شیوه‌نامه را در کتاب «در مسیر احیای آثار فارابی» به‌طور مفصل بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسد علیزاده در خصوص تعداد آثار تحقیق‌شده توسط مرکز احیا که در جشنواره‌های علمی کشور برگزیده شده‌اند، ابراز داشت: مرکز احیای آثار اسلامی تا کنون آثار مهمی از تراث ماندگار علمی شیعه را در قالب مجموعه رسائل یا به صورت موسوعه و تک‌جلدی تحقیق و در 5۸ عنوان شامل۲۲۴ مجلد کتاب منتشر کرده و تاکنون 2۳ عنوان از آثار این مرکز در جشنواره‌های علمی کشور، از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه برگزیده و از آنقدردانی شده است.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: برخی از کتاب هایی که در جشنواره‌های علمی کشور مورد قدردانی قرار گرفته است عبارتند از موسوعة العلامه السیّد عبد الحسین شرف الدين(11 مجلد)، موسوعة الشهید االاوّل(21 مجلد)، موسوعة الشهید الثاني(29 مجلد)، موسوعة العلّامة کاشف‌الغطاء(الآثار الکلامیه 14مجلد)، انوار الفقاهة(10مجلد)، مختلف الشیعة(10 مجلد)، رؤیت هلال(5مجلد)، الصحابة الکرام(3مجلد) و الدُر المنثور(2مجلد).

حجت الاسلام والمسلمین اسد علیزاده در خصوص پروژه علمی و تحقیق در مورد آثار فارابی توسط این مرکز و علت مطرح‌شدن فارابی به عنوان بنیان‌گذار فلسفه اسلامی با توجه به اینکه کندی نخستین فیلسوف مسلمان است، بیان کرد: هرچند ابویوسف کندی نخستین فیلسوف اسلامی است که در راه فلسفه اسلامی قدم‌های  اولیه را برداشت، ولی نتوانست مکتب فلسفی تأسیس کند؛ این در حالی است که فارابی توانست مکتب کامل فلسفی را بنیان نهاده و فعالیت‌های قابل‌توجهی را در زمینه‌های مختلف علوم انجام دهد.

وی افزود: فارابی در میان فلاسفه اسلامی تنها کسی بود که فلسفه ارسطو را بسیار خوب و دقیق فهمید و تلاش کرد رنگ اسلامی به فلسفه بدهد. بنا بر نقلی، دست‌خطی از فارابی پیدا شده که نوشته است کتاب مابعد الطبیعة ارسطو را دویست بار و السماع الطبیعی ایشان را چهل بار خوانده است؛ ایشان از نخستین روشنفکران مسلمان است که در انتقال آموزه‌های فلسفه افلاطون و ارسطو  به جهان اسلام بسیار مؤثر بود.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطزح کرد: فارابی در واقع حلقه وصل میان فلسفه یونان و فلسفه اسلامی است و به تعبیر دیگر نوعی آشتی میان حکمت و شریعت، عقل و دین، اخلاق و سیاست و اعتقاد به ولایت مطلقه حاکم و امام ایجاد کرد.

وی درباره اهمیت آثار فارابی وتعداد آنها افزود: بر اهل فنّ پوشیده نیست كه آثار فارابی پر از ابداعات و نکات علمی در ابعاد مختلف فلسفی، کلامی، منطقی، سیاسی، اخلاقی، هنری و... است و این آثار در مجامع علمی از منابع دست اول علوم نظری مخصوصاً فلسفه، منطق و سیاست و مدن شناخته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین اسد علیزاده عنوان کرد: توجه ویژه صاحبان اندیشه و نظر در مجامع علمی جهان بر نوشته‌های ارزشمند این حکیم فرزانه نشان از اهمیت آنها است؛ در واقع آثار فارابى نمونه پذیرفته‌شده‏اى از كتاب‌هاى فلسفى در سطح بین المللی است که اثر بسیار مهمى در شرق و غرب عالم بالأخص افكار اروپاییان گذاشته بود، به گونه ای که كتاب‌هاى او را به لاتین ترجمه كرده‏اند و اغلب آنها در پاریس در سال 1638 میلادی به چاپ رسید، از این رو ضروری بود که بر روی آثار ایشان که مرجع برخی از علوم می‌باشد به صورت مناسب تحقیق و کار علمی شود و مرکز احیا، همت به احیای آثار این متفکر مسلمان نمود.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به عناوین برخی کتب فارابی و با بیان اینکه آثار ایشان عناوین متعددی دارد، گفت: این تفاوت‌های عناوین باعث شده در کتاب‌های تراجم برخی 80 و برخی 100 و 110تا 187 اثر برای فارابی متذکر شوند؛ از این تعداد تقریباً 100 عنوان اثر شناسایی شده که در طرح موسوعه فارابی که مرکز احیا مشغول به تحقیق و تنظیم آن است در 10 مجلد تنظیم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسد علیزاده به ارائه گزارشی از  نسخه‌شناسی ها و کتاب‌شناسی های انجام‌شده از آثار فارابی پرداخت و با اشاره به مراحلی که برای این امر باید طی شود، ابراز داشت: تاکنون ۵۶۰ نسخه خطی در داخل و ۹۴ نسخه در خارج ازکشور از آثار ایشان شناسایی کرده‌ایم.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین مراحل نسخه‌شناسی و کتاب‌شناسی پرداخت و با بیان اینکه در زمینه نسخه‌شناسی، نخستین مرحله، نسخه شناسی آماری است، گفت: برای تصحیح هر اثری در قدم اول با مراجعه به فهارس نسخ خطی و نرم‌افزارهای کتابخانه‌های داخلی و خارجی، نسخه‌هایی شناسایی وبه صورت آماری گزارش شده و گزینش اولیه برای دریافت و جمع‌آوری(قدیمی‌ترین، کامل‌ترین)انتخاب می‌شود.

وی دومین مرحله از مراحل نسخه شناسی را جمع‌آوری و دریافت نسخه‌ها دانست و با اشاره به اینکه سومین مرحله از این مراحل، تعیین نسخه‌ها برای تحقیق است، افزود: در این مرحله لازم است کارشناس نسخه‌شناسی کاملاً به صحّت متن، قدمت تاریخی، عصرمؤلف بودن و نام کتاب و صحت انتساب آن به مؤلّف و سایر شرایط که برای یک نسخه معتمد وجود دارد توجه کرده و سپس برای انجام آن تحقیق ارائه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اسد علیزاده مراحل کتاب شناسی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: امیدواریم با طی مراحل دقیق تحقیق و بررسی علمی، آثار این فیلسوف مسلمان و صاحب نظر و اندیشمند متفکر به صورت مناسب چاپ شود و در اختیار مشتاقان علم و دانش قرار گیرد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما