جمعه 10 فروردين 1403   01:52:54

(مهار تورم، رشد تولید)

print

استاد دانشگاه تهران:

علامه جعفر مرتضی در پیوند تفسیر و تاریخ معجزه کرده است

  • خلاصه :استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه علامه جعفر مرتضی در کشف دست‌های آلوده بنی‌امیه در تاریخ زبردست بوده است، گفت: وی در پیوند تفسیر و تاریخ معجزه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: علامه جعفر مرتضی با اینکه فردی انقلابی بود، ولی روح رقیق و بزرگی داشت و بسیار متواضع و فروتن بود که این تواضع، مثال‌زدنی است.

وی گفت: علامه مرتضی به تاریخ به صورت جریانی نگاه می‌کرد و نه جزیره‌ای؛ میان حوادث تاریخی پیوند برقرار کرده و دست‌های آلوده را کشف و چگونگی عملکرد این دست‌های آلوده را در تاریخ هم نشان می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مهمترین نکته مورد توجه علامه جعفر مرتضی در مطالعه تاریخ، بازی جریان اموی با تاریخ اسلام بود؛ او به جد به این مسئله پرداخت و دست آلوده بنی امیه را افشا کرد؛ البته کسانی مانند علامه عسکری و دیگران هم به آن پرداختند، ولی آنچه مرتضی از آن نکاتی بیرون آورد، زاویه متفاوتی داشت.

وی به ذکر نمونه‌هایی پرداخت و افزود: برخی علمای مصر از جمله ثامن نشار با صراحت در آثارشان آورده‌اند که بنی امیه لحظه‌ای به خدا و پیامبر ایمان نیاوردند. ناشر آثار آنان، این نوع تعابیر را از آثار امثال وی حذف کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد اظهار داشت: بنی امیه نقل‌های زیادی را وارد تاریخ کردند، ولی علامه مرتضی این نقل‌ها را کنار زد و پشت پرده ساخته‌های تاریخی را بر ملا کرد؛ به عنوان نمونه، یکی از این موارد، روایت شرح صدر پیامبر(اینکه پیامبر در بالای کوه بود و سینه او شکافته شد و همین سبب شرح صدر ایشان شد) است که کمتر تفسیری است که در ذیل تفسیر سوره شرح، داستان آن را نپذیرفته باشد، ولی علامه مرتضی اسناد آن را به هم ریخته و درون مایه روایات را سنجیده و تناقض میان روایات را نشان داده و گفته که این داستانی که در مورد شرح صدر بیان شده گرته‌برداری از یک تفکر جاهلی است.

* استفاده از قرآن برای تایید صدق و کذب تاریخ

وی با بیان اینکه پیداکردن این ناپیداهای تاریخی، در کار علامه مرتضی خیلی مهم است، گفت: علامه مرتضی از قرآن به عنوان یکی از ابزار مهم در نقد تاریخ بهره برده است؛ جعفر مرتضی فقیه و متکلم برجسته‌ و در تفسیر هم زبردست و کارش قابل توجه بود و به بچه‌های حزب‌الله تفسیر درس می‎داد که تفسیر سوره انسان و ضحی از وی بسیار معروف است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: علامه در پیوند تفسیر و تاریخ معجزه کرده است؛ مثلاً روایت فترت را آورده و نشان داده که براساس قرآن، پایه‌ای ندارد. همچنین در داستان بحیرا، حواشی آن را نپذیرفته و در اصل آن هم تردید و شک ایجاد می‌کند. وی از لحاظ تاریخی ثابت کرد که ممکن نیست ابوبکر در این ماجرا(ملاقات بحیرا) حضور داشته باشد و معتقد است که این‌ها ساخته بنی امیه است.

وی با بیان اینکه در مورد شخصیت حضرت ابوطالب(ع) هم کار بی‌نظیری کرده است، افزود: در آثار نجاشی، فهرست و الندیم و آثار دیگر شاهدیم که سقیفه، جمل، کربلا و ایمان ابوطالب موضوعات مهمی است که در نزد متفکران ما یک جریان مورد توجه بوده، ولی علامه مرتضی پایه استدلالی اهل سنت در زیر سؤال بردن ایمان ابوطالب(ع) را با استفاده از برخی آیات قرآن زده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد اظهار داشت: از جمله نقدهای جانانه جعفر مرتضی، بر صوم محرم است، زیرا یهودیان می‌گفتند که موسی در ایام محرم و عاشورا، روزه می‌گرفته است، ولی مرتضی آن را بی‌پایه می‌داند.

* نقد دیدگاه‌های باطل تاریخی

وی با بیان اینکه علامه جعفر مرتضی گفته است عاشورا لغتی اسلامی است و بعد از اسلام وضع شده است، گفت: بنابراین برای قبل از اسلام نیست که بخواهد دستاویزی برای بافته‌های یهودیان باشد. همچنین اولین کسی که متوجه شده شکستن بت‌ها دو مرتبه رخ داده، علامه مرتضی است؛ وی معتقد است که اولین مرتبه در لیلة المبیت اتفاق افتاد که اسناد آن هم محکم‌تر از فتح مکه است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: علامه مرتضی شخصیت بی‌نظیری است؛ تتبع و حدس ایشان بسیار حیرت‌آور بود و حتی تا اواخر هم از کامپیوتر استفاده نکرد و مستقیماً به منابع رجوع داشت و موفقیتش ناشی از عشق او به اهل بیت بود.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما