جمعه 10 فروردين 1403   12:09:37

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در نشستی بررسی شد:

تشریح چیستی و چرایی سبک زندگی دینی در گام دوم

  • خلاصه :به همت معاونت تهذیب و امور فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) اولین نشست از سلسله نشستهای تبیین گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع «چیستی و چرایی سبک زندگی دینی در گام دوم» برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین هادی «استاد حوزه و دانشگاه» در اولین نشست از سلسله نشست‌های تبیین گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع «چیستی و چرایی سبک زندگی دینی در گام دوم» که با محورهای تعریف، مبانی و اصول موضوعی، اقسام، انواع و مبانی سبک های زندگی در موسسه معصومیه برگزار شد، با بیان مقدمه ‌ای در خصوص داشتن نقشه راه برای ایجاد یک جریان، یک گفتمان و تمدن، اظهار داشت: ما باید یک نقشه راه داشته باشیم و بعد از آن نقشه راه را با جدیت پیش ببریم؛ این جدیتی که عرض می شود شامل دو بخش می باشد هم دانش نیاز دارد و هم مهارت.

وی گفت: ما برای موفقیت نیازمندِ آن هستیم که یک سلسله اطلاعات را داشته باشیم؛ این اطلاعات زمانی که با هم جمع می‌شوند، یک دانش را تشکیل می‌دهند که نتیجه آن دانایی است و هر چه افراد جامعه داناتر و آگاه‌تر باشد، احتمال موفقیت بیشتر و بالاتر می رود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت دانش و نقش اساسی آن در یک تمدن و با اشاره به مهارت، انگیزه، استمرار به عنوان رکن‌های دیگر یک موفقیت، اظهار داشت: ما در کنار دانش، نیازمند مهارت هستیم و توانمندی‌ها و توانایی‌هایی را که گرد هم آمده است، در انسان‌ها تصویب می‌شود و جامعه و فرد را توانا می کند؛ دانش، مهارت، انگیزه و استمرار در کنار هم در هر زمینه‌ای که باشند، موفقیت را برای ما به وجود می‌آورند.

وی با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب افزود: مقام معظم رهبری با آن دید بسیار روشن و بالا و عالی که ناشی از دانش مهارت و تجربه ایشان است که در آستانه چهل سالگی انقلاب آمدند یک نقشه راه را ترسیم کردند؛ سپس مردم به صحنه آمدند و نشان دادند که اهل حرکت، اهل حمایت هستند؛ زمانی که آن اتفاق ۲۲ بهمن سال گذشته پیش آمد، مردم نشان دادند که با اینکه چهار دهه از انقلاب گذاشته، مردم هنوز هم با جدیت پای آرمان‌های خود هستند.

وی افزود: وقتی اعضای جامعه رهبر را دلگرم و امیدوار می کنند، رهبر هم این اجازه را به خود می دهد که منویات خود را با صدای بلند اعلام کند و این نتیجه تعامل جامعه با رهبر است؛ از آن طرف مردم عزیز کشورمان هم، کاری می‌کنند که بعد از آن قضیه ۲۲ بهمن، رهبر عزیز ما محکم و جدی بیانیه گام دوم را اعلام می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین هادی اظهار داشت: صاحبان اندیشه و صاحبان رسانه حتی آن‌هایی که می‌توانند ایجاد حرکت کنند، موظف هستند که کلیدواژه‌های این بیانیه گام دوم انقلاب را استخراج کنند و این استخراج با گفتمان‌سازی تولید دانش و ایجاد مهارت برای تبدیل آن دانش به یک حرکت عملی در جامعه همراه باشد.

وی ضمن توضیح اجمالی از سبک زندگی آن را یکی از کلیدواژه‌‌های اساسی این بیانه دانست و گفت: سبک زندگی شیوه‌های برخاسته از ارزش‌ها و گرایش‌های جوامع است که به رفتارها منتهی می‌شود؛ یکی از کلیدواژه‌هایی که مقام معظم رهبری در خصوص آن بحث نموده‌اند، مسأله سبک زندگی می باشد که قرار است در سلسله همایش‌های پنجگانه در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) اتفاق بیفتد که بر اساس آن، مفهوم سبک زندگی از ابعاد مختلف زندگی به عنوان یک مفهوم عام و در سبک زندگی دینی به عنوان یک اصطلاح خاص مد نظر قرار بگیرند.

عضو شورای علمی گروه مشاوره اسلامی مؤسسه امام رضا(ع) تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوبی که رخ داده است، این است که حوزه علمیه خواهران متولی این کار شده که بخشی از کار تولید علم در بخش سبک زندگی دینی به عهده حوزه علمیه خواهران باشد؛ اما این امر چند فایده دارد، وقتی خواهران طلبه را مکلف و پرچمدار این جریان سازی می کنند، یکی این است که با توجه به نقش کلیدی که در تبدیل دانش‌ها به مهارت دارند، این بزرگواران با عضو شدن در این حرکت و جریان، سرعت اثرگذاری بر دیگران را بالا می برند؛ فرصت انتقال دانش سبک زندگی به نسل بعد و فرصت نهادینه کردن آن در جامعه، بیشتر از آنکه دست مردها باشد، در اختیار خواهران و مادران است.

وی افزود: سبک زندگی معطوف به یک قسمت نیست و در تمام شئون زندگی آدم مانند خوردن، خوابیدن، پوشش و... راه دارد؛ قاعدتاً اگر سبک غلطی انتخاب شود، هم ارزش‌ها و گرایش‌ها، معطل و بی پاسخ می‌مانند و هم رفتارهایی آسیب‌زا برای خود و دیگران تولید می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین هادی با تقسیم بندی سبک زندگی غربی و شرقی، زندگی شرقی را یک زندگی ایثارگرانه و دارای ویژگی‌هایی همچون مهربانی و دلسوزی دانست و عوامل مؤثر و سبک زندگی را وراثت، محیط، منطقه جغرافیایی، الگوهای رفتاری، رسانه‌ها، اعتقادات و باورها معرفی و خاطرنشان کرد: تغذیه(حلال و مفید)، تفریح در خانواده‌ها، مفهوم صحیح، علم آموزی جهت اثرگذاری در سبک زندگی دینی، از عوامل مهمی است که باید به آنها توجه کرد.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما