پنجشنبه 9 فروردين 1403   20:02:30

(مهار تورم، رشد تولید)

print

آیت الله یوسفی غروی: 

تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه معصومه به دست نیامده است

  • خلاصه :استاد برجسته حوزه علمیه ضمن پاسخ به شبهاتی در خصوص دهه کرامت گفت: تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه معصومه به دست نیامده است. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله محمدهادی یوسفی غروی در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ میلاد حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر که در زبان ما فارس ها به نام معصومه ملقب شده، به دست نیامده است و تعیین اول ماه ذی القعده یک نظر و قیاس کردنی به میلاد برادرشان امام رضا(ع) است. 
وی گفت: شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا میلاد امام رضا(ع) را از جمعی از اهل مدینه نقل می کند که در یازدهم ربیع الاول است و همان روایت را مرحوم شیخ طبرسی در اعلام الوری نقل کرده اما برای اولین بار می بینیم که یازدهم ربیع الاول به یازدهم ذی القعده تبدیل شده است یعنی این مسأله زیر علامت استفهام می آید. 
این محقق تاریخ اسلام و استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: ششم این ماه را به صورت تعزیمی به شاهچراغ اختصاص داده شده است و در این ماه نه میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) است و نه میلاد حضرت فاطمه معصومه(س). 
وی افزود: اسم هایی برای مادر حضرت رضا(ع) از جمله نجمه گفته شده است، البته اسم های دیگری هم برای مادر آن حضرت نقل شده و این نام در فارسی بیشتر شهرت پیدا کرده است؛ بعد از ولادت امام رضا(ع)، حضرت موسی بن جعفر(ع) نام ماه امام هشتم(ع) را طاهره قرار داد. 
آیت الله یوسفی غروی اظهار داشت: برخی به سراغ این رفته اند که چرا اسماء امّهات ائمه(ع) به خصوص مادر امام زمان(عج) متعدد شده است؟ اسم های متعدد نرجس، صیقل و... را منشأ اشکال گرفته اند، پاسخ این است که این امر، کاری بی ریشه و بی اساس نیست. 
وی خاطرنشان کرد: تاریخ ولادت حضرت رضا(ع) از نظر سال مورد بحث بوده که اختلاف عمر حضرت طبق دو روایت نقل شده، 5 سال است که برخی روایات سال 148 قمری و در روایتی دیگر سال 153 گفته شده است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما