جمعه 10 فروردين 1403   03:24:35

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 

باید به سیره تمدنی اهل بیت(ع) توجه کنیم

  • خلاصه :رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سیره منحصر در مباحث راهبردی نیست بلکه سیره فردی و اجتماعی هم وجود دارد اما حتما باید به سیره راهبردی حتی فراراهبردی یعنی سیره تمدنی هم توجه کنیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های اخیر یک رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره اهل بیت(ع) مطرح شده که رویکرد مبارکی است و سعی می کند مباحث را از ساحت خرد و یا فردی به ساحت های اجتماعی، تمدنی و راهبردی ارتقا دهد؛ به طور خاص، از پیشگامان این عرصه می توان به شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم اشاره کرد. 
وی گفت: توجه به نقش ائمه(ع) در ایجاد جماعت صالحان و جامعه صالح توسط آیت الله آصفی(ره) پیگیری شده بود و با ایشان جلساتی داشتیم که گزارش آن را در کتاب «اندیشه سیاسی آیت الله آصفی» منتشر کردیم. 
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در ایران هم آیت الله مطهری شروع کرده بود که نرسید تا بتواند این مباحث را بسط دهد، اما شاید کسی که از همه جدی تر این بحث را پیگیری کرد و کارهای خوبی هم اخیراً منتشر شد، مقام معظم رهبری بود که کتاب "انسان 250 ساله" و دو کتاب اخیر ایشان با عناوین "همرزمان حسین(ع)" و "دو امام مجاهد" از جمله آنها بود. 
وی افزود: کاری که پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد شده، تعلق به همین جریان دارد و نقطه های آغازین است که سطح سیره پژوهی را از سطح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقا دهیم؛ در این صورت، می توانیم انتظار داشته باشیم که دانش تاریخ در خدمت توانمندسازی علوم اسلامی و علوم انسانی قرار بگیرد. 
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: آنگاه که وارد سیره نویسی اجتماعی و ارتقای آن به راهبردی می شویم، باید به سیره خانوادگی، بهداشتی، اقتصادی، سیاسی و حکومتی و سیره فرهنگی و تربیتی معصومین(ع) توجه کنیم؛ اگر از این منظر نگاه کنیم، می بینیم که برخی حلقات مفقوده داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد. 
وی گفت: در این آثار، منابع سیره پژوهی هم دچار یک تحولی شده است؛ یعنی اگر تا کنون برای سیره نویسی به کتب عمدتاً تاریخی مراجعه می شد، در این آثار سعی شده که به کتبی که تاریخی نیست، از طریق کتب حدیثی و اربعه وارد سیره نویسی شوند. 
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شاید حلقه تکاملی این آثار، این باشد که در فضای رویکرد سیره نویسی راهبردی به همه این منابع و منابعی که مورد توجه قرار نگرفته، بپردازیم و به منابع تاریخی، حدیثی، قرآن و تفاسیر توجه شود. 
وی افزود: یکی از معانی سیره، این است که مترادف با هدی است؛ این هدی، هدایت و هادی یکی از مفاهیمی است که می تواند سیره را به سطح راهبردی ارتقا دهد، البته سیره منحصر در مباحث راهبردی نیست، بلکه سیره فردی و اجتماعی هم وجود دارد اما حتماً باید به سیره راهبردی حتی فراراهبردی یعنی سیره تمدنی هم توجه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: نگاه ما به زندگی معصوم(ع) باید بر روی پایه های محکم و استواری قرار بگیرد و هر جا که بحث فردسازی، جامعه سازی، تمدن سازی، مدیریت و رهبری مطرح می شود، سیره اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی و... ارائه شود. 
وی با بیان این که باید به سیره امنیتی اهل بیت(ع) هم توجه شود، خاطرنشان کرد: سیره نظامی مورد تحقیق قرار گرفته اما باید به سیره نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و حوزه های مورد نیاز نظام و سیره معصومین در عرصه الگوی اسلامی پیشرفت توجه شود و به این سمت پیش برویم. 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما