پنجشنبه 9 فروردين 1403   22:28:05

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی:

تبلیغی که بر قلب و روح مخاطب اثر گذارد موفق خواهد بود

  • خلاصه :رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی گفت: با نگاهی به تاریخ پیامبران و سیره انبیاء و ائمه(ع) به این نکته میرسیم که رمز اثرگذاری این است که نظام تربیتی و هدایتی ما به حوزه قلب، روح و وجدان درونی انسان راه پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در همایش مبلغان اوقات فراغت تابستان که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: کار تبلیغ و ارتباط چهره به چهره با مردم، مهم ترین کاری بوده که انبیاء و فرستادگان الهی بر عهده داشته اند. 
وی گفت: در نظام عملکرد و مدیریت حوزه علمیه و حتی برای خود مبلغان، اولین اصل این است که جایگاه و اهمیت تبلیغ را درک کنیم و به جایی برسیم که نظام حوزه و روحانیت به این اصل اساسی برسد که تبلیغ دین، رویارویی با مردم، هدایت آنها و زندگی با مردم، رسالتی است که با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.
رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی قطب های فکری و فرهنگی گفت: کار پیامبرانه، رساندن پیام الهی و به جان نشاندن آن و رفتن به سوی تعالی و قرب الهی برای تک تک انسان هاست؛ این یک اصل دینی و ایمانی برای همه ماست اما سؤال اینجاست که در حوزه تبلیغ و نشر معارف دین، کار اصلی تر، بنیادی تر و ریشه ای تر کجاست؟ اگر قرار است تربیت دینی واقعی در انسان و جامعه اسلامی رخ بدهد، از کدام نقطه باید آغاز کرد و اساسی ترین پایگاه معرفت و تربیت دینی کجاست؟
وی به ریشه مشکلات اخلاقی و رفتاری در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: اگر نظام تبلیغی ما کم اثر بوده و در جایی دچار مشکل و چالش اخلاقی و رفتاری شده ایم و اگر در بعضی موارد انتظارمان از جامعه دینی برطرف نشده، باید در این چارچوب، دنبال ریشه یابی آن باشیم. 
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با نگاهی به تاریخ پیامبران و سیره انبیاء و ائمه(ع) به این نکته میرسیم که رمز اثرگذاری این است که نظام تربیتی و هدایتی ما به حوزه ی قلب، روح و وجدان درونی انسان راه پیدا کند. 
وی گفت: زمانی هدایت مؤثر بوده که به فرموده قرآن در هدف نهایی و در تأثیر اصلی، انسان بتواند قلب مخاطب را شکار کند و به روح و وجدان فرد نفوذ کند؛ از این نقطه است که بقیه مراحل هدایت و انسان سازی انجام می شود اما اگر به جای هدف گیری نقطه وجودی انسان، به حوزه رفتار، احساسات و ظواهر وارد شدیم و به عمق وجود بشر توجه نکردیم، این تبلیغ حتی اگر برای مدتی اثر بگذارد، در نهایت همه چیز به حالت قبل برمی گردد و عمر ما عملاً ثمر لازم را نداشته است.
رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی با تصریح بر اهمیت ایمان در مباحث تربیتی، تصریح کرد: وقتی به آیات قرآن مراجعه می کنیم، نقطه اصلی تمرکز، مقوله ایمان است و هیچ ارزش، عمل صالح و برّ و نیکی نیست، مگر این که بر محور ایمان و اعتقاد قلبی انسان تعریف شده باشد. 
وی افزود: می توانید به «کتاب الایمان و الکفر» اصول کافی مراجعه کنید و اهمیت، جایگاه، شعب، درجات و... ایمان را در لسان اهل بیت (ع) ببینید؛ جزء اولین مباحث کلامی که در اسلام مطرح شده است، به نظر بسیاری از محققان بحث ایمان و کفر بود. 
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که امروز بزرگترین مسأله ای که در جهان اسلام داریم مسأله ایمان و کفر است، اظهار داشت: وهابیت، داعش و امثال این ها با مبحث ایمان و کفر عده ای را می کشند؛ بسیاری از فسادهایی که در جامعه رخ می دهد، بر اساس آموزه های ما به دلیل مشکل در اعتقادات و باورهای جامعه و نسل جوان است؛ نمی شود به نسل جوان الزامات دینی را بدون این که باور داشته باشد، تحمیل کنیم بلکه باید دید نظام تربیتی ما تا چه اندازه بر مبنای ایمان بنا شده است.
وی به بررسی فعالیت های سایر ادیان در حوزه تقویت ایمان اشاره کرد و گفت: مسیحیت به این نکته بسیار دقت کرده که اگر کسی باید تغییر کند، بر اساس باور و ایمان تغییر می کند؛ اگر شما به سخنرانی های مبلغان مسیحی دقت کنید، میبینید که از روی ایمان مخاطبان خود را به صدق و رفتار اجتماعی و خانواده و... دعوت میکنند؛ با وجود این که ایمان در مسیحیت ایمان پوچ و بر محور تثلیث است اما در فرهنگ اسلامی، ایمان کاملاً عقلانی است و با تمام مظاهر دنیا هماهنگ است ولی نظام تبلیغی ما بر مبنای ایمان نیست. 
رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی تصریح کرد: جامعه امروز ما جامعه مسلمانان است نه جامعه مؤمنان؛ در دنیای مسیحیت حدود نیم قرن است که حوزه ای تحت عنوان «ایمان درمانی» طراحی شده است؛ مسیحیت به این نکته رسیده است که باید ایمان را در حوزه سلامت و درمان وارد کند و پیش فرض این حوزه این است که بسیاری از بیماری های تنی و روانی انسان ها در بد ایمانی آنها است.
وی فرم و ظاهر ارائه محتوای ایمانی به مخاطبان را امری حائز اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: مقوله ایمان نیازمند مدل ها و تکنیک های مؤثر و اثرگذاری است که می توانیم با تسلط بر این تکنیک ها در امر تبلیغ تحول به پا کنیم؛ در همین راستا، بنا است در آینده ذیل قطب و میز تعمیق باورهای دینی جمعی از مبلغان علاقه مند به ورود در این عرصه در قالب دوره یا کارگاه هایی با بحث های علمی، مهارتی و تجربههای نو و کارآمد آشنا شده و این زمینه ای برای تحول در نظام تبلیغی باشد. 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما