پنجشنبه 9 فروردين 1403   17:07:51

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد:

رونمایی از آثار جدید قرآنی در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

  • خلاصه :رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تشریح فعالیت ها و دستاوردهای این پژوهشکده از رونمایی از آثار جدید قرآنی در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، درباره برگزاری نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که به همت این دفتر برگزار می شود، با بیان این که این پژوهشکده فعالیت های بسیار وسیع و گسترده ای دارد، اظهار داشت: از ظرفیت حوزه علمیه قم و دانشگاه ها برای پیشرفت پروژه های این پژوهشکده استفاده می کنیم.
وی گفت: حدود 21 عضو هیئت علمی و 13 محقق رسمی و مجموعاً بیش از 90 نفر فعال و همکار پژوهشی در این پژوهشکده فعالیت می کنند.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این پژوهشکده حدود 11 کلان پروژه علمی در حال انجام است که یکی از آنها، دائره المعارف قرآن کریم می باشد که بزرگترین دائره المعارف قرآن در جهان اسلام است و در این پژوهشکده در حال تدوین می باشد که نیمی از آن به اتمام رسیده و مابقی در حال انجام است.
وی افزود: در کلان پروژه دائره المعارف قرآن کریم، چند پروژه از جلمه دانشنامه نوجوانان، دانشنامه های تخصصی، تک نگاری و اَعلام قرآن شکل گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم با بیان این که دیگر کلان پروژه این پژوهشکده، فرهنگ نامه سبک زندگی بر اساس آموزه قرآن و اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: این کلان پروژه تا کنون خروجی های خوبی داشته که به صورت تک نگاری منتشر شده و به زودی جلد اول آن آماده خواهد شد.
وی گفت: از دیگر کلان پروژه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، کلان پروژه قرآن و استشراق است که دیدگاه مستشرقان درباره قرآن کریم را مورد بررسی قرار می دهیم و اگر نقدی لازم باشد، آن دیدگاه ها را نقد می کنیم؛ این کلان پروژه که از سال گذشته شروع شده، تاکنون چهار پنج خروجی داشته که در نشر هستند و به زودی منتشر می شوند.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: "مرجعیت علمی قرآن کریم"، دیگر کلان پروژه این پژوهشکده است که به عنوان مسأله ای در دفتر تعریف و استقبال شد و این کلان پروژه را شکل دادیم و کارگروهی برای آن فراهم شده و مفهوم و سند مرجعیت علمی قرآن برای دفتر تبلیغات اسلامی را تنظیم و ارائه دادیم که ان شاءالله هر چه زودتر به تصویب برسد.
وی افزود: اکنون حدود 20 پروژه از کلان پروژه مرجعیت علمی قرآن در حال انجام است، یعنی پروژه هایی که در حد مقالات هستند.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم کلان پروژه "بازنگری فرهنگ قرآن کریم" را یکی دیگر از کلان پروژه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به این که فرهنگ قرآن کریم از پروژه های کلان و مهم این پژوهشکده به شمار می رود و نیازمند بازنگری بود، با روش علمی خاصی این بازنگری شروع شده و حدود 20 جلد آن تاکنون بازنگری شده و امیدواریم تا یکی دو سال آینده بتوانیم آن را به نهایت برسانیم تا با بازنگری صورت گرفته، منتشر شود و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
وی با اشاره با این که در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی از اپلیکیشن فرهنگ قرآن کریم رونمایی می شود، گفت: از درون پروژه فرهنگ قرآن کریم، حدود 15 فرهنگ نامه تخصصی بسیار ارزشمند در حال تدوین است و نرم افزار این فرهنگ نامه ها آماده شده که در این نمایشگاه از نرم افزار اندرویدی این فرهنگ نامه ها رونمایی می شود.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کلان پروژه "فقه القرآن"، دیگر کلان پروژه این پژوهشکده می باشد که از آن، پروژه های فقه قرائت و مطالعات نظام سازی(مشتمل بر 20 مصاحبه و 7 نشست علمی) در حال آماده سازی است.
وی افزود: کلان پروژه "عرفان در آیینه قرآن"، یکی دیگر از کلان پروژه های این پژوهشکده به شمار می رود که بخش عرفان عملی آن انجام یافته و امیدواریم زودتر منتشر شود و بخش عرفان نظری در حال انجام است.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: یکی دیگر از کلان پروژه ها، کلان پروژه "پرتال جامع علوم قرآن" به عنوان پروژه علمی ـ اجرایی است؛ از وقتی که طرح آن نوشته شد تا کنون، دو سه سال می گذرد که اکنون مرحله خوبی را در حال سپری کردن است.
وی با بیان این که پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تاکنون 122 عنوان کتاب در 225 جلد منتشر کرده است، گفت: نرم افزارهای موبایلی این پژوهشکده شامل قرآن سراج، فرهنگ قرآن، دائره المعارف قرآن، پرسمان های قرآنی و فرهنگ نامه های تخصصی است؛ از سال 1373 در این پژوهشکده اقدام به تولید نرم افزار کردیم و تاکنون 27 نرم افزار از آثار این پژوهشکده تولید شده است.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آثار در دست نشر این پژوهشکده تصریح کرد: حدود 30 جلد اثر آماده نشر داریم که در اختیار نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار گرفته است.
وی درباره پروژه های قطبی و غیرقطبی این پژوهشکده افزود: در این پژوهشکده 31 پروژه مصوب قطبی داریم و 20 ریزپروژه زیر مجموعه کلان پروژه مرجعیت علمی قرآن را داریم که مجموعاً 51 پروژه قطبی در این پژوهشکده در حال انجام است و 22 عنوان هم پروژه غیر قطبی داریم.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم با بیان این که تا کنون 1374 مقاله دائره المعارفی تولید کرده ایم، اظهار داشت: همچنین 52 مقاله علمی ـ پژوهشی، 256 مقاله علمی ـ ترویجی، 15 مقاله تخصصی، 43 مقاله در همایش ها و کنفرانس ها در این پژوهشکده تولید شده است.
وی گفت: تاکنون 3 همایش "قرآن و مسائل جامعه معاصر"، "فقه قرائت" و "دیدگاه های تفسیری آیت الله معرفت" را برگزار کرده ایم و از سال 87 تا 95،  49 نشست به همت این پژوهشکده برگزار شده است اما آمار مربوط به قبل از این سال ها در دسترس نیست و از سال 95 تا 97، 21 کرسی به همت این پژوهشکده برگزار شده است.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: پرتال جامع قرآن کریم، پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم و پایگاه معارف قرآن، سه سامانه این پژوهشکده هستند.
وی افزود: این پژوهشکده مشتمل بر 5 گروه علمیِ تفسیر قرآن کریم، علوم قرآنی، مطالعات تطبیقی، دائره المعارف های قرآنی و فرهنگنامه های قرآنی و دو اداره پژوهش و فناوری و فراوری اطلاعات است.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم با اشاره به وجود کتابخانه تخصصی در این پژوهشکده اظهار داشت: بیش از 21 هزار عنوان کتاب در حدود 50 هزار جلد با 50 زبان، 300 عنوان تفسیر کامل، 3 هزار عنوان تفسیر بخشی و 800 پایان نامه قرآنی در این کتابخانه وجود دارد.
وی گفت: برای راه اندازی، حفظ و تکمیل کتابخانه تخصصی فرهنگ و معارف قرآن رنج های بسیاری کشیده شده و اکنون در کشور منحصر به فرد بوده و از افتخارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این پژوهشکده کار را با گردآوری اطلاعات قرآنی شروع کردیم  که این پژوهشکده از نظر ساماندهی اطلاعات قرآنی شاید بی نظیر باشد و هر موضوعی که مد نظر باشد، می توانیم با امکاناتی که فراهم کرده ایم، این اطلاعات و موضوعات را در اختیار قرار دهیم و زمینه ای برای ورود به عرصه های جدید قرآن پژوهی شد تا با این اطلاعات وارد شویم و اکنون کارهای تفسیری و دانش نامه ای ما با این زیرساخت انجام می گیرد.
وی افزود: فعالیت های پژوهشی بسیار ارزشمندی را انجام دادیم و در این مدت، فعالیت های پژوهشی ما در سطح کشور و در بسیاری از موارد امتیازات قابل توجهی از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را کسب کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم درباره چشم انداز پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار داشت: آینده این پژوهشکده را آینده ای روشن می بینیم و در این جهت که بتوانیم پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را از نظر نگاه قرآن و استشراق به یک مرحله ارزنده و بالنده ای برسانیم که چشم همه مراکز علمی در داخل و خارج از کشور به این پژوهشکده باشد.  
وی گفت: در بحث مرجعیت علمی قرآن در این مسیر در حال حرکت هستیم که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان محلی برای توجه عمیق به مرجعیت علمی قرآن(چه در علوم اسلامی و چه در علوم انسانی) شود؛ در علوم اسلامی در جهت توسعه و گسترش کار می کنیم و در علوم انسانی در جهت تدوین و تألیف جدید اقدامات خوبی را انجام خواهیم داد.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: چشم انداز آینده این پژوهشکده، پاسخگویی به نیازمندی های علمی از منظر قرآن کریم و پاسخگویی با روش کاملاً علمی و پژوهشی به شبهاتی که در حوزه مستشرقان در قرآن کریم بیان شده است.
وی به نقش نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پیشبرد اهداف این دفتر اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه ارزشمند است و تمام فعالیت ها را در معرض دید عموم قرار می دهد، اما با توجه به این که نمایشگاه مذکور، اولین اقدام در این زمینه برای دفتر می باشد، می تواند در این که هم محققان با فعالیت ها دفتر آشنا شوند و هم در هم افزایی فعالیت ها و هم در رفع هم پوشانی از مجموعه فعالیت ها در دفتر و کلید زدن به فعالیت های جدید بسیار اثرگذار باشد.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: حدود 24 سال است که در حد توانمان در جهت معرفی فعالیت های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی تلاش می کنیم، از جمله این که در نمایشگاه هایی مثل نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در راستای قرآنی برگزار می شود، شرکت کرده ایم.
وی گفت: اقدام اخیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جهت برپایی نمایشگاه دستاوردهای قرآنی این دفتر انجام می دهد، اقدام و کار ارزشمند خدایی است و این را یک مقدمه ای می دانم که دفتر بتواند تمام فعالیت های خود را معرفی کند و هم این که برای آینده بتواند برنامه ریزی بیشتر و جامع تری در راستای فعالیت های قرآنی داشته باشد.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: البته بدون تردید، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شاخص ترین مجموعه در انجام فعالیت های قرآنی است، به خصوص این که کارهای قرآنی دفتر در ابعاد و اضلاع مختلفی در معاونت های فرهنگی و تبلیغی، آموزشی و پژوهشی صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین، برپایی چنین نمایشگاهی کار ارزشمندی است و امیدواریم این نمایشگاه آغازی بر حرکت پویا، فعال و گسترده در سال های آتی باشد و مجموعه های نظام هم به جایگاه رفیع دفتر توجه کنند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما