سه‌شنبه 29 اسفند 1402   11:21:58

(مهار تورم، رشد تولید)

print

آیت الله علوی گرگانی در دیدار دست اندرکاران جشنواره شعر حوزه:

شعر غریزه و مرحمت الهی است/ مضامین یک شعر عالی در نفوس می نشیند

  • خلاصه :آیت الله علوی گرگانی در دیدار دست اندرکاران شعر حوزه گفت: اگر شعر دارای معنای عالی باشد خیلی ارزشمند و در نفوس می نشیند و مردم بیشتر ازآن استفاده می کنند.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی در دیدار با مسئولین و دست اندرکاران پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) تصریح کرد: در قرآن کمتر به چنین آیه ای برمی خورید که خدای تبارک و تعالی بلافاصله “الا “استثناییه بیاورد، و در آیه ۲۲۴ شعرا می فرماید: “وَ الشُّعَراءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا”، اگر “وَ الشُّعَراءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ” تنها بود هیچ کس نمی توانست شعر بگوید و همیشه مورد مذمت و ملامت قرار می گرفتند و این غریزه مرحمتی الهی از بین می رفت.

وی افزود: چیزی که مذمت قرآن است چطور دنبال آن را بگیریم ولی خداوند بوسیله این استثناء، این عظمت و جلال خودش در این آیه مبارکه را به اثبات رسانده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بهترین چیزی که مقتضای حال در او اقتضاء می کند، آن کلامی است که کم باشد و پر معنا باشد و مردم بتوانند از وجودش استفاده کنند، ابراز داشت: در علم معانی و بین علما به این موضوع معترض هستند و لذا می گویند که “والشعر اوقع فی النفوس” ، یعنی شعر همیشه بهتر در دل ها جا می گیرد.

وی با بیان اینکه بین شعر و نثر تفاوت وجود دارد، تصریح کرد:  نثر صحبت کردن عادی را می گویند ولی شعر نظم و انتظاماتی درکیفیت است و از این باب هنر می گویند، چون جهتش، جهت خاصی است و اینگونه نیست که کلمه را هر جایی استخدام کرد، کلمه را جایی استخدام می کنند که مناسبت ها رعایت می شود.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به علماء شاعر خاطرنشان کرد: یکی از شعرای بسیار عالی ما مرحوم کمپانی است، در نجف برای این عالم بزرگوار اهمیت فوق العاده ای قائل هستند و یکی دیگر از علمای شاعر سید بحرالعلوم است که حتی از صاحب جواهر نقل شده ، حاضریم نوشته های خودمان را مبادله کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه اگر شعر دارای معنای عالی باشد خیلی ارزشمند و در نفوس می نشیند و مردم بیشتر از آن استفاده می کنند، خطاب به دست اندرکاران جشنواره بین المللی شعر حوزه خاطرنشان کرد: خداوند به شما توفیق عنایت کند تا اشعار حق و حقیقت را به مردم القاء کنید و نتیجه عمل را هم خدا به شما مرحمت می کند.

پنجمین دوره جشنواره بین المللی شعر حوزه در بخش‌های مختلف مانند شعر کلاسیک، شعر نو، شعر کودک و نوجوان و غیره در سال جاری به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این جشنواره می توانند به سایت جشنواره به نشانی  https://shear.eshragh.ir/ مراجعه کنند.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما