سه‌شنبه 24 تير 1399   00:50:17
(جهش تولید)

print

در گفت و گویی صورت گرفت؛

تشریح فعالیت های اداره کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی در ایام کرونا

  • خلاصه :مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به تشریح فعالیت های این اداره کل در ایام کرونا پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی( تبلیغ نیوز )، اباذر جعفری در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص فعالیت های اداره کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی در ایام کرونا پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور و در واقع تمام دنیا به بیماری کرونا مبتلا شد و شاید اوایلی که این ویروس منحوس ویروس در کشور منتشر گردید، هنوز آنچنان قضیه جدی گرفته نمی‌شد ولی به هر حال، با توجه به دیده شدن تأثیرات این ویروس در کشور و مبتلا شدن جمع کثیری از مردم، بالاخص با توجه به اینکه شاید بُروز این ویروس، نه شروع آن، از شهر قم بود، این مسئله میان طلاب و مبلغین هم ملموس‌تر شد، به همین جهت، در واقع شروع کار را خود مبلغین و گروه‌های تبلیغی به صورت جهادی شروع کردند.

وی گفت: مجموعه‌هایی مثل دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به قدرت سازماندهی که داشتند و توان سازمانی خود، به کمک آمدند و در واقع، نسبت به ساماندهی وضعیت کمک‌های مردمی و فعالیت‌ها برای پیشگیری و مقابله با بیماری کمک کردند و در بخش‌هایی که شاید از اداره کل تبلیغ تخصصی توقع زیادی می‌رفت، پاسخگویی به نیازهای مشاوره‌ای در این مورد بود.

مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اعلام آمادگی مبلغان برای حضور در صحنه مبارزه با ویروس کرونا تصریح کرد: ویروس کرونا از طرفی بیماری‌های جسمی زیادی را باعث شده و بدن را ضعیف می‌کرد و به جاهای مختلف بدن حمله می‌کرد، ولی در کنار آن شبهات اعتقادی و مسائل روحی و روانی زیادی را برای بیماران و خانواده آنها و عموم مردم پدید می‌آورد، به همین جهت، در اداره کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی، فراخوانی را برای مبلغین تخصصی در حوزه مشاوره و روانشناسی منتشر کردیم، که در صحنه حضور پیدا کنند و نسبت به این امر فعالیت هایی را داشته باشند و در این راستا، الحمدلله حجم قابل قبولی از مبلغین اعلام آمادگی کردند، علی رغم این که برخی در قم حضور داشتند و برخی در شهرستان ها بودند اما اعلام آمادگی خود را داشتند.

* برپایی جلسات توجیهی آموزشی ویژه مبلغان فعال در ایام کرونا

وی با اشاره به برگزاری جلسات توجیهی برای مبلغان عرصه مشاوره افزود: در دومین گام جلسه توجیهی را برای این عزیزان مشاور، برگزار کردیم و بعد از پنج شش جلسه توجیهی و نسبتاً آموزشی، با توجه به اینکه ویروس جدیدی است و هم ابعاد پزشکی آن ناشناخته بود و نیز نوع تأثیراتی که روی روح و روان افراد می‌گذاشت، یک وقت شخصی مواجه می‌شد با اینکه چند تن از عزیزان خود را در یک روز از دست می‌داد، و از طرفی بدون هیچ گونه امکاناتی برای تشییع یا گرفتن مراسم‌هایی که مُسکن بوده و برای خانواده متوفی آرامش‌بخش است، در واقع این صدمات، صدمات ناشناخته‌ای بود، به همین جهت ضرورت داشت که مبلغین ما با این حوزه‌ها بیشتر آشنا شوند، و به همین جهت جلسات توجیهی آموزشی، الحمدلله جلسات مفیدی بود.

* اعزام و فعالیت مبلغان در سه بخش جهت مقابله با کرونا

جعفری به اعزام مبلغان به بیمارستان ها در ایام شیوع کرونا پرداخت و اظهار داشت: بعد از جلسات آموزشی، مبلغان را در 3 بخش اعزام کردیم، ابتدا بخش عمده‌ای از مبلغان متخصص در حوزه روانشناسی و مشاوره را به بیمارستان‌ها اعزام کردیم، که به بیماران و کادر درمانی و احیاناً افرادی که مشغول خدمت به بیماران هستند، مشاوره بدهند، چون ضرورت داشت که روحیه و باورهای آن‌ها تقویت شود، گرچه الحمدلله انگیزه‌های خیلی خوبی را داشتند ولی با عنوان کمک‌کننده به آن‌ها، در واقع مشاوران در بیمارستان‌ها حضور پیدا کردند.

وی با بیان این که بخش دوم اعزام مبلغان، منازل بیماران بود، گفت: وقتی سرپرست یک خانواده یا شخصی از اعضای خانواده دچار بیماری می‌شد افراد خانواده بیمار امکان ارتباط با او را نداشتند، و چه بسا فرزندان و خانواده آنها دچار مشکلات حادّ روحی روانی می‌شدند، به همین جهت گروهی از مشاوران در منازل بیمارانی که به آن ها معرفی می‌شد و احتیاج به کمک داشتند، حضور پیدا می‌کردند و سعی می شد با مباحث روانشناختی، تسکین آلام آن ها باشند و کمک کنند که این دوره را راحت‌تر بگذرانند.

* فعالیت مبلغان در موکب‌های پیشگیری و ارتقاء سلامت/ برگزاری نشست های انتقال تجارب تبلیغی ویژه مبلغان در ایام کرونا


مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بخش سوم مبلغان اعزامی، عزیزانی بودند که در موکب‌هایی که در سطح شهر با عنوان "موکب‌های پیشگیری و ارتقاء سلامت" تأسیس شده بود، در حوزه سلامت معنوی و روانی مردم کار می‌کردند و در این موکب‌ها مشاوره‌هایی را ارائه می‌کردند.

وی با اشاره به برگزاری نشست های انتقال تجارب تبلیغی به مبلغان حاضر در صحنه مبارزه با کرونا افزود: الحمدلله این سه گروه فعالیت های خیلی خوبی را داشتند و ما به تناوب در موقعیت های مختلف جلساتی را جهت انتقال تجارب به مشاورانی که در قضیه کرونا فعالیت می‌کردند، برگزار می کردیم که در این راستا، بیش از 5 جلسه برگزار شد.

* آماری از مبلغان تخصصی فعال دفتر تبلیغات اسلامی در زمینه مقابله با کرونا

جعفری ضمن بیان آماری از مبلغان فعال دفتر تبلیغات اسلامی در زمینه مقابله با کرونا اظهار داشت: آمار اولیه‌ای از مبلغان که اعلام آمادگی کردند، در واقع بالای 90 نفر بود، که همه پرونده تبلیغی و تخصصی داشتند، ولی با توجه به اینکه برخی از این عزیزان در شهرستان ها بودند، کار را با 50 نفر در ابتدا شروع کردیم و به تدریج بزرگوران دیگری که شاید در ابتدا پرونده تبلیغی و تخصصی نداشتند، ولی به این مجموعه اضافه شدند و بیش از 100 نفر در طول کار، در حوزه مشاوره فعالیت می‌کردند.

وی گفت: البته فعالیت این مبلغان منحصر به قم نبود، بلکه شروع فعالیت آنها از قم بود اما بعدها در تهران با توجه به جمعیت شیوع زیادی پیدا کرد و نهایتاً در مرحله سوم در خوزستان این گروه فعالیت کردند و به تدریج به این مدل رسیدند که بتوانند مبلغین بومی مناطق را پای کار بیاورند و تجارب خود را به آنها منتقل کنند، آموزش های لازم را ارائه دهند و سعی کنند از ظرفیت آنها استفاده شود تا این فعالیت را در مناطق خود داشته باشند.

* حضور مبلغان در سامانه 4030 جهت پاسخگوی به سؤالات مردم

مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به حضور مبلغان در سامانه 4030 جهت پاسخگوی به سؤالات مردم، تصریح کرد: گام بعدی که در حوزه مشاوره صورت گرفت، سامانه‌ای تحت عنوان "سامانه 4030" برای کمک به بحث پیشگیری از کرونا ایجاد شده بود که بیشتر در اوایل کار مشاوره‌های درمانی ارائه می‌داد و جنبه‌های بهداشتی قضیه را مد نظر داشت، ولی به مرور با توجه به نیازی که مدیران سامانه احساس کردند، درخواست داشتند که مشاورانی نیز به آنها معرفی شوند که برخی از مشاوران را ما به این سامانه معرفی کردیم.

وی افزود: سامانه 4030 را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با هماهنگی ستاد پیشگیری از کرونا راه‌اندازی کرده بود؛ مبلغین ما بحمدالله در حوزه روانشناسی، فعالیت خوبی را با این سامانه داشتند و به صورت تلفنی در این سامانه پاسخگوی مراجعه‌کنندگان سامانه و بیماران و خانواده‌های آنها بودند.

* حضور در صحنه مبلغان در راستای کاهش بار روانی خانواده آسیب دیدگان

جعفری با بیان این که شیوع ویروس کرونا جنبه روانی داشت، اظهار داشت: این که امکان برگزاری مراسم یا تدفین یا تکفین رسمی برای متوفیان نبود، خیلی به خانواده‌ها فشار می‌آورد که برخی از گروه‌های تبلیغی، در حوزه آرامستان‌ها فعال شدند که در بحث تدفین اموات کرونایی زحمت زیادی کشیدند و نیز در حوزه تسکین و آرامش‌بخشی به خانواده‌های متوفا فعالیت می‌کردند که جزء فعالیت‌ گروه‌های تخصصی ما بود.

وی گفت: در فعالیت‌های مقابله با کرونا چون بحث‌ها عمدتاً جهادی بود، الزاماً آمدن یک گروه به معنای بسنده کردن به تعداد افراد آن گروه نبود، بلکه آن گروه بحث مدیریت و ساماندهی را به عهده می‌گرفت، بعضاً در حوزه مشاوره و در حوزه‌های دیگر اینگونه بود.

مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به حضور مؤثر مبلغان در فضای مجازی در ایام کرونا تصریح کرد: نکته دیگری که مبلغان در حوزه مستقیم مبارزه با کرونا با آن در ارتباط بودند و فعالیت کردند، حضور در فضای مجازی بود؛ بیماری کرونا باعث شده بود که افراد خانه‌نشین شوند و این رعایت فاصله‌های اجتماعی یا عدم حضور در اجتماع خیلی جدی شده بود، به همین جهت برای خانواده‌ها آسیب‌های زیادی پیش می‌آمد که به جهت فرار کردن از بی‌حوصلگی‌ها، از فضای مجازی استفاده زیادی می‌کردند.

* ارتقای سطح سواد رسانه ای مردم

وی افزود: گام دومی که گروه‌های تبلیغی و تخصصی رسانه‌ای و سواد رسانه ما برگزار کردند، این بود که سعی کنند از این فرصت خانه‌نشینی و حضور مردم در خانه‌ها و استفاده یا پناه بردن آنها به فضای مجازی، برای ارتقاء سطح سواد رسانه ای مردم استفاده کنند، یعنی در واقع هم مردم در خانه هستند و از فرصت پیش آمده بهترین استفاده را می‌کنند و ارتقاء سواد رسانه پیش می‌آید، و هم دچار آسیب‌های فضای مجازی نمی‌شوند؛ چون حضور آنها در فضای مجازی بیشتر می‌شود و از آسیب ها پیشگیری می شود؛ برای همین یک برنامه‌ای را تحت عنوان مسابقه بزرگ سواد رسانه، در سطح ملی و 3 سطح برای والدین، جوانان و کودکان برگزار کردند که الحمدلله این کار خیلی خوبی بود.

جعفری اظهار داشت: این فعالیت، هم آموزش و هم مسابقه بود، و نیز جنبه تعاملی قضیه را هم حفظ کرده بودند؛ به این شکل که افراد، تجارب، تولیدات و کارهایی را هم که انجام می دادند، برای سامانه بزرگ مسابقه سواد رسانه‌ ارسال می‌کردند و در آن جا از گروه‌های و تولیدات برتر نیز استفاده می‌شد، به این معنا که دیده می‌شدند و نیز برای برخی از آن‌ها هدایایی را در نظر می‌گرفتند.

* تهیه پک های آموزشی ویژه سه رده سنی

وی گفت: در این مجموعه الحمدلله خود اصل برگزاری مسابقه و میزان شرکت کنندگان خیلی خوب بود ولی مهمتر از آن، شاید یک بخش قضیه این باشد که پک‌های آموزشی خیلی مناسبی تهیه شد که در طول زمان نیز قابل استفاده است و برای کودکان 7 تا 11 سال، برای نوجوانان 11 الی 18 سال و برای بزرگسالان و خانواده‌ها 3 پک آموزشی مجزا تهیه شد و با حمایت دفتر، در سامانه مسابقات بارگذاری گردید و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: یک فعالیت ویژه‌ای را در ماه مبارک رمضان داشتیم با توجه به اینکه بیماری کرونا باعث ضعف افراد می‌شد و برخی به جهت احکام روزه و ماه مبارک رمضان، سؤالاتی را داشتند که شاید نمی‌توانستند به پاسخ آنها برسند، سامانه 4030 درخواست کرد که ما برخی از مبلغین احکام را به آنها معرفی کنیم تا بتوانند به سؤالات فقهی و احکام شرعی مربوط به کرونا در ماه رمضان پاسخ دهند.

وی ضمن بیان آماری در خصوص حضور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی در سامانه 4030 افزود: الحمدلله این فعالیت در ماه مبارک رمضان با حضور و معرفی بیش از 30 نفر از مبلغین حوزه احکام به آنها انجام گرفت و تقریباً از ساعت 8 صبح تا ساعت 12 شب، مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی در سامانه 4030 حضور پیدا می‌کردند و به سؤالات مردم در حوزه روزه و کرونا پاسخ می‌دادند که الحمدلله این هم فعالیت خیلی خوبی بود.

* فعالیت های ستادی دفتر تبلیغات اسلامی در ایام کرونا

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: دو کار دیگر که در حوزه ستادی در دفتر و در اداره کل تبلیغ تخصصی صورت گرفت، الحمدلله جزء کارهای خوب بود، یکی هماهنگی با سایر نهادها در زمینه انتقال تجارب و ساماندهی نیروها بود؛ با توجه به اینکه فعالیت جهادی است، سازماندهی و ساماندهی اهمیت خیلی بیشتری پیدا می‌کند، وگرنه ما در یک بخشی دچار تراکم نیرو و تزاحم خواهیم شد و در یک بخشی نیز متاسفانه دچار فقدان نیرو خواهیم بود، به همین جهت در این حوزه فعالیت خیلی خوبی انجام شد و هماهنگی بسیار خوبی با مجموعه‌های دیگر داشتیم، از طرفی این مبلغانی که فعالیت جهادی و تبلیغی می‌کنند، نیاز به پشتیبانی، هم حمایت‌های مالی و هم حمایت‌های لجستیک داشتند که در این زمینه دفتر تبلیغات اسلامی الحمدلله توانست اقدامات خیلی خوبی را انجام دهد و تا جایی که از دست دفتر تبلیغات اسلامی برمی‌آمد، سعی کرد که کمک کند مبلغان دچار آسیب نشوند.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
025-371160
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما