پنجشنبه 9 فروردين 1403   20:27:30

(مهار تورم، رشد تولید)

print

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:

همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی از جامع ترین کارها در ارتباط با گام دوم انقلاب است

  • خلاصه :حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: در ارتباط با گام دوم انقلاب همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی یکی از جامع ترین کارهایی است که تا کنون انجام شده است.

به گزارش تبلیغ نیوز، حجت الاسلام والمسلمین «سید سعیدرضا عاملی» در اختتامیه همایش ملی «بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی» که عصر امروز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در ارتباط با گام دوم انقلاب این همایش یکی از جامع ترین کارهایی است که تا کنون انجام شده است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گام دوم به مثابه نظام راهبردی چهل ساله اظهار داشت: ما در ارتباط با بیانیه گام دوم انقلاب از شخصیتی الهی، دور اندیش، انقلابی، جهادی و پایدار یعنی امام خامنه ای صحبت می‌ کنیم که در این سال ها در ادامه رهبری حکیمانه امام راحل ظرفیت های زیادی به ظرفیت های جمهوری اسلامی اضافه کردند و این بیانیه یک متن فشرده از اندیشه های پیشینی ایشان است.


وی افزود: شما می‌ دانید رؤسای جمهور دنیا در زمان حیات شان کتاب های زیادی در ارتباط آنها نوشته می‌ شود ولی ما راجع به امام و رهبری کار علمی و تحلیلی قوی کم داریم یا در خصوص رهبر معظم انقلاب شاید چیز خاصی نداشته باشیم.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه عنوان کرد: یک سؤالی که مطرح است این است که چرا بیانیه گام دوم در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی صادر شد؟ در تحلیل های اجتماعی همیشه می‌ گویند مسیر تولید فکر و معنا یک سیری دارد و بعد ممکن است مسیر فرسایشی را طی کند که این بیانیه در مرحله اول جلوی فرسایش انقلاب اسلامی را گرفت.


وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به یک جمع بندی از چهل ساله انقلاب دارند، گفت: جمع بندی ایشان یک جمع بندی آسیب گرایانه نبود که این مسأله در اندیشه های دیگر کمتر دیده می‌ شود؛ شما می‌ بینید جامعه ما دچار یک تلخی و ناکامی در نگاه آسیب گرا به انقلاب شده است ولی حضرت آقا توجه شان در این بیانیه به یافته ها و سرمایه ها و داشته ها است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: بنیان انقلاب اسلامی بر اسلام، استقلال و آزادی و نه گفتن به مسیر تاریخی سلطه تمدن غرب بود که در این جهت به یافته های گسترده ای رسیده ایم بنابراین نباید پیشرفت را تنها در تکنولوژی و فناوری خلاصه کنیم که البته در همان ها هم به پیشرفت های گسترده ای رسیده ایم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تجهیز نیروهای جوان به عنوان نیروهای انقلاب اسلامی و تدوین راهبردهای محوری چهل ساله دوم انقلاب به نوعی چرایی بیانیه گام دوم انقلاب را با تسامح بیان می‌ کند.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به زیر ساخت های نظری بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: راهبردهای حاکم بر بیانیه گام دوم، ظرفیت شناسی و برجسته سازی ظرفیت ها وتوان ملی است و این که حضرت آقا مخاطب جوان را مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب انتخاب کردند به معنای مخاطب نبودن حکومت و دولت نیست و منظور از نسل جوان، فکر نو و دارای روحیه جوان است.


وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف پیوسته گام اول و دوم خاطرنشان ساخت: این اهداف پیوسته اولا خودسازی است که در دهه اول انقلاب و در دوران دفاع مقدس بیشتر در این مسیر بودیم و امروز نیازمند بازنگری در اخلاق و معنویت و خودسازی هستیم.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: هدف دوم از گام اول و دوم جامعه پردازی است که دارای لایه های شناختی، ایمانی، احساسی و عاطفی است که ما در حوزه احساسی و عواطف اجتماعی بد عمل کرده ایم؛ این نگاه در وجود سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نمود ویژه ای داشت آنجایی که می‌ گفت: همین دختران بی حجاب هم دختران و فرزندان ما هستند و ما آنها را جدای از خودمان نمی دانیم که این سخن تأثیر بسزایی در جامعه داشت.


وی با تأکید بر این که تمدن سازی به عنوان هدف پیوسته و مشترک سوم و اصلی گام اول و دوم انقلاب محسوب می‌ شود، گفت: تمدن یک جنبه میراثی دارد و برجستگی های دلربای جا گرفته در فضای اجتماعی است که در حوزه مادی از جمله هنر و معنوی قابل تعریف است که به عنوان مثال ائمه معصومین تمدنی ترین عناصر معنوی ما هستند.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: هدف نهایی گام دوم رسیدن به تمدن نوین اسلامی و روش راهبردی که ایشان انتخاب کرده اند که با روش های متداول ریاضی تفاوت دارد، چراکه ایشان بر اساس نگاه به مطلوب، به تدوین راهبردهای هفت گانه اقدام کرده اند که همگی آنها دانش بنیان و فرهنگ مبنا است.


وی عنوان کرد: ما قطعا نمونه رهبری رهبر معظم انقلاب را در جهان امروز نداریم، ایشان حکیم است یعنی کسی که بد و خوب را تشخیص داده و می‌ تواند افق آینده را ترسیم کند بنابراین به این بیانیه باید به عنوان یک متن الهی و تجربه سال ها حکمت ورزی نگاه کنیم.

منبع: شبستان

 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما