اخبار دفتر
داودنژاد کارگردان
1397/4/7 پنجشنبه داوود نژاد در نشست نقد و تحلیل فیلم فراری: سانسور نابسامانی های اجتماعی در سینما سبب مرگ سینما می شود کارگردان فیلم فراری گفت: سانسور کردن نابسامانی های اجتماعی در سینما سبب مرگ سینما می شود و این اتفاق برای سینمای قبل از انقلاب در ایران و سایر کشورهای جهان سومی که صاحب سینما بودند افتاده بود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، علیرضا داوود نژاد "کارگردان فیلم فراری" در نشست نقد و تحلیل این فیلم که به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی در سینما آیه برگزار شد، با انتقاد از اکران نامناسب فیلم فراری در سینماهای کشور اظهار داشت: برخی می گفتند این فیلم ضد سرمایه داری است و شاید به این خاطر باشد که فیلم هایی که  نقد اجتماعی دارد به وسیله کسانی که عناصر مشکوکی هم هستند اجازه اکران مناسب داده نمی شود. 
وی افزود: می شود این سؤال را پرسید که ما به عنوان تنها کشور شیعه دنیا در فساد، نزول، باندبازی، تظاهر، دروغ و دیگر مفاسد چندمین کشور دنیا هستیم؟ هیچ کس حاضر نیست به این سؤال من جواب دهد؛ ولی اگر ما هر میزان هم که فساد داشته باشیم پس باید به این موضوعات پرداخته شود و نقد اجتماعی نباید این گونه در سینمای ما غریبه باشد و سانسور شود.
کارگردان فیلم فراری در پاسخ به این سؤال که در فیلم حضور و دغدغه شخص شما مشاهده نمی شود و  این گونه بر داشت می شود که دغدغه های داستان متعلق به خود شما نیست، اظهار داشت: من اصالتاً به دنبال این هستم که طراوت و سرزندگی روزمره گی در فیلم هایم مشاهده شود و گاهی خیلی این اتفاق خوب می افتد مانند فیلم «روغن مار» که با موبایل به تنهایی فیلم را ساختم ولی به شدت مورد انتقاد اهالی سینما قرار گرفتم و تصمیم گرفتم که فیلم هایم را با گروه کار کنم.
وی با بیان این که امروز مصلحت جمعی ما اقتضاء می کند که به هنر سینما توجه بیشتری داشته باشیم گفت:  امروز جهان ما در قاب سینما ساخته می شود و باید دانایی سینمایی خود را تقویت کنیم و تولید انبوه محصولات سینمایی داشته باشیم، به همین خاطر در این فیلم من با یک گروه حرفه ای کار کردم و این "گروه بودن" باعث می شود از طراوت و روزمره گی کم شود و گرمای انسانی که کارگردان نمی داند بازیگر چه دیالوگی می خواهد بگوید در کار حرفه ای با گروه حرفه ای کم می شود.
داوود نژاد با اشاره به مشکلاتی که برای ساخت این فیلم وجود داشته است، گفت: از همان ابتدا همه چیز به سمتی می رفت که این فیلم ساخته نشود مثلا چون این فیلم اول با نام آقا زاده ها کار می شد هر بیمارستانی که می رفتیم اجازه فیلم برداری نمی دادند و آخر مجبور شدیم در یک اورژانس متروک یک بیمارستان تأمین اجتماعی فیلم را بگیریم و مسیر فیلم عوض شد.
وی با بیان اینکه ما برای هماهنگ کردن ماشین فراری، خانه اعیانی، و حتی تصویر برداری برای صحنه تصادف با موانع عدیده ای روبرو بودیم، گفت: امروز در سینما، کار خلاق، ابداع، اختراع و تولید پشتیبان جدی ندارد.
کارگردان فیلم فراری بیان داشت: بعد از انقلاب یکی از دستاوردهای سینما این بود که کارگردان ها امکان تهیه کنندگی پیدا کردند ولی به تدریج باز به عقب برگشتیم و امروز سینما به دست سالن‌دارها افتاده است.
وی با بیان این که امروز در ایران، سینما به معنای واقعی وجود ندارد اظهار داشت: سینما به خاطر اعمال سانسور رابطه خود را با جامعه از دست داده است و فروش یا عدم فروش فیلم ها هم ملاکی برای اقبال مردم به فیلم ندارد زیرا 40 درصد فروش فیلم های ما مربوط به سه پردیس سینمایی در تهران است و اصلا مردم شهر های دیگر با سینما ارتباطی ندارند تا بخواهیم بازخورد فروش فیلم را به جامعه نسبت دهیم.
وی تصریح کرد: سانسور کردن نابسامانی های اجتماعی در سینما سبب مرگ سینما می شود و این اتفاق برای سینمای قبل از انقلاب در ایران و سایر کشورهای جهان سومی که صاحب سینما بودند افتاده بود ولی در ایران به خاطر انقلابی که رخ داد این مسیر ادامه پیدا نکرد ولی دوباره امروز به همان سمت حرکت می کنیم.
فِراری فیلمی به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، نویسندگی کامبوزیا پرتوی و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری و تولید سال ۱۳۹۴ است که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ به نمایش درآمد و در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در سینماهای کشور اکران شده‌ است.