اخبار دفتر
بیاتانی
1396/5/15 يكشنبه دبیر علمی چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق تشریح کرد:  آخرین مهلت ارسال آثار و ملاک های داوری جشنواره شعر اشراق دبیر علمی چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق گفت: این جشنواره ویژه شاعران حوزوی است که شامل بخش های جشنواره شامل شعر کلاسیک، نو و کودک و نوجوان می باشد. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حسن بیاتانی در نشست خبری چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی های این جشنواره، بحث توجه خاص به استعدادها و مهارت ها است که برنامه هایی را برای مهارت افزایی و حفظ ارتباط با شعرایی که در این جشنواره کشف می شوند، تنظیم شده است. 
وی گفت: در سه جشنواره گذشته شعر اشراق، با شاعر حوزوی مواجه بودیم، اما وقت آن رسیده که با شعر حوزه مواجه شویم، یعنی باید با شعر حوزه رو به رو شویم و برای تشخّص پیدا کردن شعر حوزه، چند تدبیر در دبیرخانه اندیشیده شده است که یکی از آنها برگزاری نشست های تخصصی است.
دبیر علمی چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق تصریح کرد: مهم تر از آن، معیارهای داوری است که داوران به نحوی انتخاب شده اند که تشخص پیدا کردن شعر حوزوی، شاعرانگی و قوت ادبی، لحاظ شدن جهان بینی حوزوی و اندیشه های والای دینی و دغدغه مندی نسبت به مسائل روز و فضای اخلاقی به صورت عملی اتفاق بیفتد و این معیارها در معیاری های داوری لحاظ شده است. 
وی افزود: بحث بعدی در این جشنواره، تقویت بعد بین المللی است، چرا که رسالت تبلیغی حوزه و دین، بین المللی و جهانی است و اگر ما معطوف به زبان فارسی بودیم، ارتباطمان با بسیاری از کشور ها و زبان های دنیا قطع بود و اگر زبان عربی و ترکی و انگلیسی و اردو و اسپانیولی را انتخاب کردیم، به این خاطر بود که زبان های مذکور، محدود به یک کشور نیستند و حوزه جغرافیایی وسیعی را شامل می شوند. هدفمان این بود که بیشترین مخاطب را داشته باشیم و طلاب علوم دینی ترغیب شوند تا برای تقویت جنبه های هنری خود در تبلیغ سرمایه گذاری بیشتری کنند. 
بیاتانی اظهار داشت: در دبیرخانه در مورد این که تعداد و مبلغ جوایز هوشمندانه باشد و سبب جذب و ترغیب حداکثری شود، به جای این که تنها رتبه اول تا سوم را در نظر بگیریم، تصمیم گرفتیم تعداد 40 برگزیده داشته باشیم که 35 نفر مبلغ یک میلیون نفر جایزه دریافت کنند و برای متبرک بودن، آن را کمک هزینه عتبات عالیات قرار دادیم و 5 نفر برگزیده ویژه داریم که مبلغ دو میلیون تومان به آنها تعلق خواهد گرفت. 
وی گفت: شرکت کننده هایی که از مرحله غربالگری عبور کرده و به مرحله داوری رسیده اند، خود در داوری شرکت می کنند؛ این که یک اثر با آرای بیشتری برگزیده می شود و هم این که یک شاعر به طور جدی تر شعر را مورد تحلیل قرار می دهد. 
دبیر علمی چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق تصریح کرد: 5 برگزیده این جشنواره، علاوه بر داوران، برگزیده هایی هستند که از شرکت کنندگان بالاترین امتیاز را آورده اند.
وی افزود: با توجه به رسالت شاعران حوزوی و فقر ادبیات کودک و نوجوان، نشستی را در خصوص شعر مذهبی کودک خواهیم داشت. نشست دوم، نشست شعر سپید است، با توجه به این که قابلیت ترجمه شعر سپید به زبان های مختلف از شعر کلاسیک بیشتر است، نشست ویژه ای را خواهیم داشت و در جشنواره نیز اهمیت ویژه ای را قائل هستیم. نشست تخصصی هم درباره زبان هایی که در فراخوان اعلام شده است، برگزار می شود. 
بیاتانی اظهار داشت: پیگیر دو نشست هستیم که اتفاق بیفتد و هنوز قطعی نشده که در سوریه و نجف اشرف خواهد بود؛ اگر هماهنگی صورت گیرد، شاعرانی از ایران، افغانستان، پاکستان و بحرین در این نشست ها حضور خواهند داشت و به زبان های خود در جبهه های مقاومت اسلامی شعرخوانی خواهند داشت. 
وی گفت: فراخوان ویژه شاعران حوزوی است و تنها این شاعران می تواند اثر ارسال کنند. بخش های جشنواره شامل شعر کلاسیک، نو و کودک و نوجوان است و هر شرکت کننده ای می تواند در هر بخش آثاری را ارسال کنند، اما مجموعا می تواند 10 اثر را ارسال کند. 
دبیر علمی چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق تصریح کرد: مهلت ارسال آثار 30 مهرماه خواهد بود و زمان اختتامیه نیز متعاقبا اعلام می شود. طلاب علاقه مند برای کسب اطلاع از نحوه شرکت و ثبت نام جهت ارسال اثر می توانند به سایت رسمی این جشنواره به نشانی اینترنتی www.eshragh.ir مراجعه کنند. 
وی افزود: از ویژگی های دیگر این جشنواره، این است که سعی داریم که ارتباط بین نسل های گذشته شاعران شعر حوزه با نسل فعلی شعر حوزه را در اردوها، مراسمات تجلیل و نشست های تخصصی برقرار کنیم تا این نسل ها یکدیگر را بشناسند.
بیاتانی اظهار داشت: دبیرخانه علمی در نظر دارد کتاب برگزیده اشعار نسل های مختلف شعر حوزه و کتاب اشعار برگزیده چهار جشنواره بین المللی شعر اشراق را منتشر کند و نشریه تخصصی جشنواره نیز کار خود را شروع کند.