اخبار دفتر
سیره و زمانه امام هادی
1396/9/12 يكشنبه مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تبیین کرد:  توجه به تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در نظام جامع رشته ای حوزه  مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در نظام جامع رشته ای حوزه سعی شده سیره زندگی اهل بیت(ع)  در متن جریان های حوزه پایه ریزی شود و پایان نامه ها به سمت آن هدایت شود. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی(ع) که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهد سیره شناسی پیشوایان معصوم ما یک رشد جدی تری انجام دهد، نیازمند تحقیقات عمیق تری در حوزه روش شناسی است. 
وی گفت: در این حوزه، مسائل متعددی است که باید مورد مداقه قرار بگیرد: وقتی به اصول فقه مراجعه می کنیم پیرامون حوزه مضمونی اقوال است که بخش بزرگی از سنت است اما وقتی که به حوزه عمل و رفتار می رسیم می دانیم که این دلالت شناسی های رفتار در سه مبحث سیره عقلا، متشرعه و معصوم مباحث لاغری است و برخی از بزرگان بعد از شیخ انصاری تلاش هایی کرده اند و در عصر ما شهید صدر قدم هایی به پیش برداشته اند اما مجموعه اینها خیلی کم است. 
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت برخورداری از منطق استوار روش شناسی در سیره شناسی اهل بیت(ع) تصریح کرد: وقتی که وارد سیره شناسی پیامبر(ص) و معصومان و ائمه اطهار(ع) شویم باید از یک منطق استوار و دقیق روش شناسی برخوردار باشیم، این منطق خیلی برجسته و قوی نیست. 
وی عنوان داشت: به ویژه اگر این سیره شناسی را مورد دقت قرار دهیم و شمول آن به اقسام دیگر را نیز مورد توجه قرار دهیم اهمیت بحث بیشتر به نظر می آید، چراکه وقتی سخن از سیره و فعل معصوم می گوییم همه طور رفتاری را اعم از ریز و درشت شامل می شود ولی یک سیره دیگری داریم که حاکم بر اقوال است.
آیت الله اعرافی با تأکید بر این که سیره حاکم بر اقوال دلالت های خاص خودش را دارد، عنوان کرد: کیفیت سخن، چگونگی و قوانین حاکم بر سخن چیزی شبیه سیره است ولی حاکم بر اقوال و گفتارها است.
وی افزود: وقتی که سخن از سیره و فعل معصوم به میان می آوریم، یک بخش آن رفتارهایی است که از معصومین صادر می شود، اما سیره دیگری هم است که حاکم بر اقوال بوده و این سیره درجه دو است. 
آیت الله اعرافی با بیان این که روش شناسی سیره، تحلیل سیره و سیره شناسی برای رسیدن به تحلیل و ضوابط درست و برای الگوگیری یک ضرورت است، اظهار داشت: قواعد موجود در دانش اصول ما کفاف این را نمی دهد و در مقدمات برخی از مقالات بر این پرونده افزوده اما کامل نیست و جای کار دارد. 
وی تصریح کرد: اگر منطق فهم سیره درست شود هم تحلیل درستی خواهیم داشت و هم می توانیم در مراحل بعدی از آن بهره ببریم؛ کارهایی در این حوزه شده ولی کم است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که اگر بخواهیم راهبردهای اهل بیت(ع) را تحلیل کنیم، توجه به چند نکته مهم است، افزود: یکی از آنها شکل دادن و صیانت از هویت اهل بیتی است. یکی از مسائلی که همیشه مستدام بوده این است که این هویت همیشه استمرار داشته باشد و هر امامی نیز در این مسیر اقداماتی انجام داده اند.
وی اظهار داشت: در این مسیر و برای تحقق این راهبرد این است که انشعابات تاریخ ائمه اصلاح شود، چراکه بعد از هر امامی یک نوع وقف و انشعابی وجود داشته که ائمه می بایست آنها را درمان کند.
آیت الله اعرافی با اشاره به راهبردهای کلان و اصولی در تحلیل تاریخ اهل بیت(ع) گفت: در تحلیل تاریخ ائمه و جریان آن می بینیم که چند نکته به صورت راهبردهای کلان و اصولی می توان مورد توجه انوار طیبه بوده: یکی شکل دادن و صیانت از هویت مذهبی و هویت اهلبیتی است ضمن این که در منظومه کلان امت اسلام قرار داریم اما دیدگاه های مبرهن شیعی داریم. 
وی با بیان این که یکی از انشعابات بزرگ در دوران امام رضا(ع) حرکت واقفیه بود، تصریح کرد: امام رضا(ع) و ائمه اطهار(ع) بعد با این حرکت گریبان گیر بودند که باید برای آن راه معالجه پیدا می کردند تا جلوی ریزش ها و انحرافات را بگیرند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این که ائمه(ع) صیانت از گفتمان اهل بیتی را دنبال می کردند، یادآور شد: ائمه ما بالاخره درون یک گفتمان کلان اسلامی بودند که سعی می کردند از این گفتمان نیز صیانت کنند که به عقیده ما اصلا وحدت جمع بین دو صیانت از گفتمان شیعی و گفتمان کلان اسلامی است و وظیفه ما نیز امروز همین کار است.
وی در پایان اظهار داشت: در نظام جامع رشته ای حوزه سعی شده سیره زندگی اهل بیت(ع)  در متن جریان های حوزه پایه ریزی شود و پایان نامه ها به سمت آن هدایت شود.